Gå til innhold

8 av 10 2 åringer sitter fremovervendt...

Anbefalte innlegg

Jeg nekter å tro at 8 av 10 2-åringer er så bilsyke at de ikke kan sitte bakovervendt, eller er så lange og tunge at de har vokst ut av bilstolene sine. At NOEN er bilsyke og for store? Ja, men 8 av 10? Så hva tror dere grunnen er til at så mange snur barna sine for tidlig? Er det uopplysthet kanskje? Synes faktisk Trygg Trafikk gjør en ganske dårlig innsats her. Mange, de fleste, har hørt at bakovervendt er best, men de færreste jeg har snakket med har noen anelse om hvorfor og hvor stor forskjellen faktisk er dersom ulykken er ute. Skremmende i grunnen.

Fortsetter under...

Du som blåser dette opp da HI, får det til å virke gravalvorlig og meget dramatisk at 2 åringer sitter fremovervendt i bilen.

Folk får gjøre som de vil, uansett grunn. Så lenge ungen er sikret i eget sete som holder kravene, så er det for meg rivende likgyldig.

Tja, det er jo litt alvorlig da. Det omkommer fortsatt for mange barn i bilulykker hver år. Er ikke et lite liv viktig for deg? Forskjellen på liv og død for en 2 åring kan faktisk være veien bilstolen er montert. Men du har dessverre rett i at alle kan gjøre som de vil når barnet har passert 9 kg.

HI

Annonse

Enig med HI.

SYKT at folk ikke gidder å tenke på det som er det tryggeste og beste for barna. Begge mine barn sitter bakovervendt(1år+ og 3år). de er store og lange men det går fint.Som trygg trafikk og legene sier : bedre å sitte med litt bøyde knær enn å knekke nakke og dø/alvorlig skadet pga at de har forovervendt sete.Kan virkelig ikke forstå hvorfor folk kjøpe framovervendte seter i det hele tatt når de vet hva som er tryggest,og hva de BØR kjøpe!!!

De ekstra kronene det koster for å sikre barnet ditt er det verdt!

Og leste nettopp en artikkel der det står at de som blir bilsyk,blir det stortsett begge veier,men vil ofte bli dårligere når de ser framover for det er mye biler/ting imot dem som kan gjøre de ekstar kvalme,eller de stapper i de mye drit/sukker sånn at de blir kvalm osv. Kanskje virker det å snu de for noen,men vet at det er mange som sier at de blir bilsyk eller skriker/griner(uten å ha prøvd først)..Vi hadde først ett babysete,og på slutten når begge satt i det,så var de litt lei,så lite.Men når de kom opp i sitt høye bakovervendte sete var de storfornøyd.De så mye og satt mye bedre.Mange som ikke vil få liten plass til seg selv pga at de bakovervendte sentene tar jo mer plass.mange sier de ikke har plass i bilene sine,neivel,det går i mange store og små biler,og nabolandet vårt kalrer det,de har samme biler og like store barn...

merkeklær og annet drit skal de ha ,men sikkerhet setter de lengst ned på listen!!Neida trenger ikke skje noe med dere,men den gangen det skjer og det kunne vært unngått så er det for sent å angre etterpå.

Blir sint og dårlig når jeg ser 1åringer og 2åringer ja faktisk 3åringer sitte rett fram.Vi skal kalre det til de er 4år.Så får dere andre gjøre som dere vil.

blir kvalm av dere,men det er jo min mening da..

http://www.tryggtrafikk.no/Forovervendt+eller+bakovervendt.9UFRLK2l.ips

http://www.tryggtrafikk.no/For+f%C3%A5+barn+sikret+bakovervendt.b7C_wJfW1C.ips

http://www.tryggtrafikk.no/Bildeserie+-+barn+over+ett+%C3%A5r+bakovervendt.b7C_wJfW2D.ips

Bøyde ben er ikke farlig!

Mange foreldre snur barna tidlig fordi de mener barna sitter ubehagelig hvis de har bena bøyd når de sitter i en bakovervendt barnestol. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, og de synes som oftest ikke det er så ubehagelig heller. Det gjelder her som ellers på biltur med barn; ta gode pauser med jevne mellomrom og la alle i bilen komme ut og strekke på seg.

kilde. trygg trafikk ;)

Jeg tror nok det er mye uvitenhet og lettvindte løsninger ute og går.

Førstemann snudde vi da han var 2,5 år også, fordi det var greiere for oss foreldre å ha en litt mindre og enklere stol.

Nå er minsten 3,5 år og sitter fortsatt veldig fint bakovervendt. Han blir sittende en stund til for å si det sånn, for nå har vi lest oss mer opp på temaet.

Men jeg merker også at jeg vet laaangt mer om bilsikring, tester, utvalg av stoler etc etc i venneflokken og familien. Fordi jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i det.

Har ikke giddet å lese gjennom alle svarene her, regner med det er masse dritt siden du har postet det på anonym...

Trodde absolutt at flere satt bakovervendt! NESTEN alle jeg kjenner med 2åringer har de bakovervendt, og jeg selv har de også den veien. (mine er 2 og 3,5år) Håper det snart blir påbudt med bakovervendte stoler eller et eller annet. Tydelig at ikke foreldre klarer å se hva som er best for barna. (masse gode unnskyldninger derimot....)

Har ikke giddet å lese gjennom alle svarene her, regner med det er masse dritt siden du har postet det på anonym...

Trodde absolutt at flere satt bakovervendt! NESTEN alle jeg kjenner med 2åringer har de bakovervendt, og jeg selv har de også den veien. (mine er 2 og 3,5år) Håper det snart blir påbudt med bakovervendte stoler eller et eller annet. Tydelig at ikke foreldre klarer å se hva som er best for barna. (masse gode unnskyldninger derimot....)

Svarte på et lignende innlegg i går:)

Er 25 år å driver å tar lappen nå(veit er sent ute) og hadde sikkerhetskurs på bane for noen uker siden og fikk da se masse kollisjonstestfilmer. Var en del som viste hva som skjedde med barn som ikke satt i mot kjøreretningen..... Skremmende å se kollisjonsdukker i str 2 år hvor hodet omtrent røskes av i en kollisjon i 50 kmt bakfra. Så kollisjoner fra alle sider og hvor stor forskjell det var på å ha setet bakovervendt og ikke. Der sitter jeg ganske gravid å knar meg frentisk på magen.... He he var skummelt for å si det sånn. Der anbefalte naf og de som holdt kurset at barn satt bakovervendt fra 0-4 år. Det er ikke fastsatt ved lov, men de pratet om at det etterhvert ville bli påbudt...

Skjer ikke over natta sikkert det da, men jeg ble så nervøs at jeg trålet nettet for sikkerhetstestede bilseter og spurte en hel hau med fagfolk.

Kanskje litt hysterisk men er første gang jeg skal bli mor, men var skikkelig ekkelt å se de filmene, det satte ett skikkelig støkk i meg for å si det sånn!!:)

Annonse

jeg kan heller ikke forstå hvorfor såå mange snur dem så tidlig. Min er gjennomsnittlig i størrelse og vi har ikke spesielt stor bil, men det går veldig greit selvom hun har fylt 3. Har hatt perioder med mye hyling og skriking i bilen, men har ikke tenkt på at det er fordi hun sitter bakover, bare at det er fordi hun er en liten unge og småbarn skriker når de må sitte stille og kjeder seg.

Synes også det argumentet "alle gjør det de mener er best" er latterlig. Det er ikke noe vits i mene at det ene eller andre er best, vi VET hva som er best. Burde være påbudt med bakovervendt bilstol til minst 3 år. Finnes flere stoler som passer for barn som er store av vekst også!

Hi, jeg skjønner ikke at du tar sjansen på å kjøre bil med unga dine i det hele tatt jeg! Vet du hvor mange barn som dør eller blir alvorlig skadd i bilulykker hvert år? Likevel tar du sjansen??? GALSKAP!

Unga dine er ikke uten risiko selv om de sitter bakovervendt skjønner du!!!

Og ikke kom med det tullet at dere MÅ kjøre bil. Dere må ikke det. Det er bare å planlegge litt bedre, evt flytte til et sted hvor dere ikke trenger bil. Du vil vel det beste for unga dine? Du tar vel ikke den risikoen det er å sette dem i den dødsmaskinen en bil er?

2052 var mitt innlegg,sku ikke være ano :)

vet at mange førstegang ikke har peiling på hva de skal velge og at mange bare kjøper seg ett sete. men bakovervendt har vært anbefalt i lange tider,og det er jo bare å spørre i butikken,eller sjekke ut litt på nettet eller spørre noen som vet.

Og de som vet hva som er best som bare driter i det,håper dere slipper å oppleve at dere burde hatt bakovervendt.

Jeg syns det har endret seg de siste årene. Vi har en på 3,5år som fortsatt sitter bakover og når han var ca1år og begynte i barnehagen, så syns jeg det var nesten ingen andre barn som fortsatt satt bakover, kun noen få av de andre 1åringene. Nå ser jeg at det er mange av de som er yngre enn han som fortsatt sitter bakover og ikke bare 1åringene, men også de på 2år og av de 1åringene som satt bakover når han begynte (som nå er 3-3,5år), så sitter de fleste av dem fortsatt bakover.

Jeg tror man klarer det man vil når det gjelder sikring i bil. Jeg har en venninne som mens hennes datter nr2 fortsatt bare var noen få mnd planla å bytte til forovervendt sete når hun ble et år, for det hadde de gjort med søsteren og da kunne de bare bruke setet etter henne. Nå i ettertid har hun funnet på at datteren var så urolig når hun satt bakover og når de hadde prøvd å snu henne, så var hun mye roligere, derfor byttet de til forovervendt så tidlig. De kjører aldri uten å være begge foreldrene i bilen (hun kjører ikke bil og mannen har aldri barna alene), så det burde være fullt mulig å roe ned et barn på en annen måte og hun kunne jo ikke vite når hun var bare noen få mnd at hun fortsatt ville være urolig når hun var et år og at det ville hjelpe å snu henne...

Finnes det bakovervendte seter til større barn som er ENKLE å ta ut og inn av bilen?

Min sønn må daglig kjøre taxi til bhg. og de setene de tilbyr er kun forovervendte. Og det må være mulig å sette det på plass på max 1. min.

Nei de er ikke uten risiko fordet om de sitter bakovervendt ,MEN de har MYE større odds for å klare seg mye bedre ;)

Og fotgjengere dør og,skal vi slutte og gå og no 2117?

masse som er farlig i denne verden,men vi kan jo prøve og gjøre det som er tryggest for våre små,de er jo tross alt verdt alt i denne verden,og jeg vil ihvertfall vite at jeg gjorde det beste og tryggeste for de når jeg satt de i bilstolen,framfor og angre og slite med skyldsfølelse i mange mange år..Og kanskje aldri se de igjen.

Finnes det bakovervendte seter til større barn som er ENKLE å ta ut og inn av bilen?

Min sønn må daglig kjøre taxi til bhg. og de setene de tilbyr er kun forovervendte. Og det må være mulig å sette det på plass på max 1. min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...