Gå til innhold

slanking under svangerskap... ?

Anbefalte innlegg

jeg er så redd for å legge på meg. hadde akkurat begynnt å slanke meg når jeg fant ut at jeg var gravid. jeg synes jeg er så stor. føler meg enorm til tider, å nå er det ikke bedre. jeg er i uke 7 og magen står ut som en ballong. klarer ikke holde den inn for det er ubehagelig. begynnt med mammabukser for det er så deilig. men nå er jeg livredd for at jeg skal bli kjempe feit etter fødsel. :( jeg tenker at jeg ikke kan spise fordi det blir så vanskelig å slanke det vekk etterpå... men så kommer lysten på noe godt og så spiser jeg å så kommer den dårlige samvittigheten etterpå... ååh.. vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men bare måtte få ut litt frustrasjon..

hilsen diger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142978458-slanking-under-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, du er helt sikkert ikke diger!

Slanking frarådes i svangerskapet fordi giftstoffer som er lagret i fettet da blir frigjort (har jeg lest et sted). Samtidig anbefales det at gravide som i utgangspunktet er overvektig legger på seg lite i svangerskapet - slik at du da legger på deg mindre enn graviditeten "veier". Jeg vet at Grete Roede har egne kurs for gravide og ammende, der vil jeg tro du får den perfekte veiledning. Det viktigste er at du har et sunt og normalt forhold til mat, og det virker det ikke som du har i og med at du får dårlig samittighet av å spise og føler at du ikke bør spise noe.

Jeg hadde et enormt vektfokus i mitt forrige svangerskap - la på meg 22 kg og hadde dårlig samvittighet konstant, likte aldri magen min og likte ikke å se meg selv i speilet. Denne gangen vil jeg nyte det mer, og har derfor bestemt meg for å spise SUNT, men ikke sulting elle slanking.

Lykke til!!

Jeg vet akkurat hvordan du har det... Og jeg er stor fra før av :) I mitt første svangerskap gikk jeg opp 30-35 kg. Det tenker jeg IKKE å gjøre denne gang!! For selv om man ikke skal slanke seg, kan man helt klart være kostbevisst under svangerskapet :) Og man trenger kun legge på seg 7-10 kg, som er de såkalte nødvendige for babyen. De resterende 3-5 kg som gjennomsnittet legger på seg inneholder også fett for at man skal ha et godt utgangspunkt for amming i tiden etterpå.. Men for overvektige har det ingenting å si da man allerede har det :)

Jeg er 10 fullgåtte idag, og har ikke gått opp noe.. Sist i uke 10 hadde jeg gått opp 4 kg allerede!

For å bevare vekten mest mulig, uten å tenke noe fanatisk over det osv, følger jeg et kosthold med lite karbohydrater og med litt mer fett. Har vært litt dårlig disse første ukene, så vanskelig med ekstra fett da og har bare regulert mengden karbohydrater da. Det som man aldri skal gjøre er å gå inn i ketose når man er gravid! For ketose er et stadie man kommer i når kroppen frigjør lagret fett som inneholder en del giftstoffer. Og disse giftstoffene er selvfølgelig ikke heldig for sine små :( Jeg spiser ca 50-70 karbohydrater om dagen, jeg. Mens før svangerskapet holdt jeg meg rundt 20, og man kommer i ketose under 20-15 - litt avhengig fra person til person..

Jeg skriver blogg om hvordan kostholdet mitt kommer til å være under svangerskapet :) Startet denne i høst, og fortsetter underveis. Hvis du vil ha bloggadressen, er det bare å sende meg en pm :)

Ellers kan du jo også spise lite og ofte. Hele greia både med LCHF og feks. Grete Roede er å ha et stabilt blodsukker gjennom dagen :) Og det er dette som gir enorme helsegevinster samt er vektregulerende. man må bare finne ut hva som passer for seg - for min del passer et lavkarbokosthold perfekt og jeg tror på naturlig mat, mat som medisin <3 :)

Lykke til med svangerskapet :D Og du er nok sikkert flott som du er!

tusen takk for gode svar begge to. jeg gikk opp 13 kilo i mine forrige svangerskap, men fikk en hel masse strekkmerker og et enormt heng på magen. dermed fikk jeg tatt en bukplastikk for 2 år siden. så nå er jeg redd for at jeg skal gå opp å bli stor igjen da. jeg var veldig stor med min første fordi om jeg ikke gikk opp så mange kilo. men jeg er ikke så langt 165 cm, og før svangerskap veide jeg 67 kilo. så jeg bærer nok barna langt ute.. og har allerede nå fått mage. men jeg har bestemt at jeg skal prøve å bare spise sundt og godt, og heller ikke tenke at nå blir jeg feit uansett så nå kan jeg stappe innpå.

ja, det er godt å få noen flere syn på saken. greit å ha noen og fortelle det til. tusen takk.

Hei fort gjort i en port :)

Kjenner meg godt igjen ja. Huff, det er ikke noe morsomt. Jeg gikk opp 30 kg mitt forrige svangerskap. Har sliti som pesten med å få det av igjen, tok derfor bukplastikk for 3 år siden. Var veldig fornøyd. Hadde skikkelig hengemage og musklene hang ikke sammen. Nå er jeg 6+6 og har samme problem som deg. Magen står ut(føler jeg), og er redd for å legge på meg.

Prøver å fokusere på å få i meg masse vann og sunn mat. Har i tillegg klart å slutte å røyke, noe som igjen fører til mer sult og lysten på å dytte noe i munn..... Men klarer det stort sett. Har også tenkt å gå mye turer og være aktiv. Det hjelper:D Hehe...

Vi klarer detta vi??? Hihi...

Klem

Jeg gikk selv opp 31kilo med nr.1.

27kilo med nr.2.

I første svangerskap klarte jeg ikke holde meg unna snop,men brydde meg ikke.

I 2. svangerskapet så spiste jeg sunt og trente..

Nå i dette svangerskapet har jeg det litt som deg. Jeg drikker cola og får dårlig samvittighet.

Jeg skal begynne med Grete Roede i neste uke. Selv om jeg er 24uker på vei på mandag.

Jeg har hittil gått opp 7kilo og bærer på 2små i magen min. Jeg gruer meg litt til etter jeg har fått de små,da jeg bærer også magen langt ut. Og måtte ta full bukplastikk. Altså nedre del av magen + sying av magemusklene. Dette gjorde jeg i midten av August-2009.

Magen kan vi nok ikke kontrollere hvor stor den blir uansett,men skader jo uansett ikke å leve et sunt kosthold liksom :)

Annonse

Hei

Jeg fikk oppfølging av Rikshospitalet under forrige svangerskapet. Der har de et opplegg for de som bmi over 30. Det hjalp meg masse. Fikk oppfølging av jordmor og ernæringsterapaut...

de var supre, håper å bli fulgt opp der denne gangen også.

Lykke til videre

så godt at vi er flere da. =) jeg hadde full bukplastikk 2. april i 2009 jeg.

jeg er redd for å legge på meg, og har som deg klart å slutte å røyke, slutta på dagen jeg fikk positiv test. å bare det er jo kjempe bra, men så kommer lysten på noe godt da vet du.. men skal prøve å holde meg knall hard og jeg håper å få dilla på isbiter i dette svangerskapet også =)

jo da, vi klarer dette =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...