vivvi_90 Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Hei.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan øke melkeproduksjonen? Bortsett fra å amme/pumpe ofte. Lillegutt er nesten 8 uker, og jeg opplever at jeg har litt lite melk til han.. Har gitt en eller to flasker med mme i døgnet(135-165 ml) i tillegg til å amme ofte. På 6-ukerskontrollen var han 4573g, som er under gjennomsnittet. Fødselsvekta var 3478g Vil gjerne fullamme, så har dere noen gode tips til hvordan jeg kan øke produksjonen?
littlefairy Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Det er nok desverre ikke stort annet å gjøre enn å amme oftere for å øke produksjonen din, her er link til ammehjelpen sine sider ang det å ha for lite melk. http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Jeg kommer desverre ikke på annet enn å amme han oftere.. Min var 4390 på 6ukers.. er 6370 nå ved 4 mnd.. Fullammer enda.
Ladybugg Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville ringt til ammehjelpen, så får du ordentlige tips og råd Lykke til!
lillenims Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Hvorfor tror du at du har for lite melk til han? Hva sier helsesøster om vektoppgangen? Hvordan har vektoppgangen vært i disse 8 ukene, nogenlunde jevn? Omtrent halvparten av ungene er under gjennomsnittet, så dét er det ingen grunn til å bry seg om iallfall :-) Så vidt jeg kan se av WHO sin kurve på http://www.who.int/childgrowth/standards/chts_wfa_boys_p/en/index.html så ligger han på omtrent samme plass på kurven da han ble født som nå. Hva sier helsesøster om vektoppgangen hans? Det aller viktigste er 5-8 godt våte bleier i døgnet. Hell 1 dl vann i en bleie for å kjenne hvor tung den bør være (5-6 sånne er bra). Det nest viktigste er jevn oppgang, dvs at han kan følge sin egen kurve - enten den er over eller under snittet - og den bør være jevn og oppadgående. Mange unger vil feks. ligge og die omtrent uavbrutt i 3 timer, for så å sove i 3-4-5- timer. Dette er like normalt som å die i 20 minutter hver 3. time. Ammehjelpen har en artikkel om lite melk, med en del råd og tips: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk
Puppemamma Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 slutt å gi tillegg, bare amme du går aldri tom for melk så det går bra. økedøgn er vanlig, og da ammer man veldig ofte det vil gå seg til ganske fort
vivvi_90 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. mars 2011 Tusen takk for svar alle sammen:) lillenims:grunnen til at jeg føler jeg har lite melk er at han ligger og dier en stund, og så blir han veldig frustrert før han til slutt gir opp. Jeg føler også at jeg får lite ut når jeg pumper, maks 60ml i hver pupp, og dette er på natta/mårningen, på kvelden får jeg maks ut 20-30ml. Men kanskje dette er normalt? Aner ikke hvor mye disse små skal ha på hvert måltid. Han har gode og våte bleier, så tror ikke han er dehydrert:) Men han har ikke hatt avføring på 2 og et halvt døgn nå! Skal de ikke bæsje hver dag?? Skal til helsesøster på tirsdag for ekstra veiekontroll, så får se hva hun sier da. Sist så sa hun at han ikke virket helt fornøyd. Jeg ammet mens vi var inne til kontroll så hun fikk sett når han ble frustrert. Hun sa også at han ikke burde legge noe mindre på seg enn det han hadde gjort, for han er en lang og slank baby (59 cm).
vivvi_90 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2011 Har forøvrig ikke gitt han mme siden onsdag nå Så føler det går rette veien:) Kan babyer bli harde i magen av mme foresten??
Trultemor73 Skrevet 5. mars 2011 #9 Skrevet 5. mars 2011 De kan vist til og med få forstoppelse av mme. Det kan de ikke av mm. Vet mange bruker malt i mme.
Snuppa<3 Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Hei =) Har merket forskjell på melkemengden alt etter hva jeg spiser og drikker. Jeg har mine triks hvis jeg føler jeg har litt lite: Havregryn, uansett hvordan det lages (grøt, i melk, osv.), amme-te og sist, men ikke minst: RØDVIN! Jeg har større baby enn du da, så tar et glass vin på kvelden etter siste måltid. Da spiser hun uansett ikke før neste morgen. Funker som krutt her i alle fall, og har hørt om flere som har erfart det samme =)) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå