Gå til innhold

Babybjørn bæresele, hvilken er best??

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Heisann!

Tenkte bare jeg skulle si at Babybjörn frarådes av bla. Bærehjelpen pga. ergonimien for både barn og bærer. Du kan jo evt. lese mer på Tettinntil, der du kan komme i kontakt med Bærehjelpen. Jeg har selv ingen erfaring med Babybjörn pga. denne frarådningen, men kan anbefale mange andre gode løsninger, som er mye billigere. F.eks. sjal eller Meitai. Kan brukes fra barenet er nyfødt. Sjal og Meitai er også godt å få til ergonomisk for store papper (eller storem ammer).

Lykke til uansett hva du velger!

• 3 uker senere...

Vi har en Babybjørn Active og lillebror var avhengig av å sovne i denne når vi ikke var hjemme... Hjalp ikke legge han i vogna og gå, han måtte bæres i 2 min før han kunne legges sovende i vogna.

Denne babybjørn selen er bedre for mamma/pappa pga den ekstra støtten i ryggen slik at ikke tyngden blir liggende på skuldrene.

Jeg har lest myyyye negativt om babybjørn bæreselene, men har snakket med mange fysioterapeuter som sier at det er bare tull, den er ikke så ille som forlk flest skal ha det til...

Ingen erfaring med andre bæregreier, men vet jeg får sjal (ikke hva slags) til babyen som kommer i vinter (av en venninne som skal kjøpe med seg fra utlandet)

Så får jeg se om jeg blir like glad i den som babybjørn (kommer til å fortsette med babybjørn uansett =)

• 1 måned senere...

Heisann!

Tenkte bare å nevne at det kan være lurt å snakke med folk som har peiling på bæring om akkurat dette. De fleste fysioterapeuter vet ikke så mye om dette. Gro Nylander, som mange kjenner bøkene til, er også fysioterapeut - hun anbefaler sjal.

På tettinntil.no kan du komme i kontakt med Bærehjelpen. Det er tilsvarende Ammehjelpen - de er proffe bærere og vet hva som er godt ergonomisk akkurat for deg OG babyen. Du får treffe bærehjelpen din om du vil.

Det som skiller Babybjörn fra mange andre gode bæreanordninger er at babyen henger i selen og får derfor et uheldig trykk på underlivet, mens i en god bæresele blir babyen båret med jevnt trykk på hele kroppen. Omtrent som om du bærer den med fire armer.

Jeg er tilhenger av å snakke med folk som er eksperter på det jeg lurer på, og det anbefaler jeg til andre også.

Jeg har som sagt aldir prøvd Babybjörn selv siden jeg fikk så mange frarådninger, så dette er ikke av egen erfaring, men altså råd fra Bærehjelpen.

Lykke til begge to med det dere veldger da - enten det er Babybjörn eller sjal! : )

• 2 uker senere...

Manduca selen er et godt alternativ til sjal hvis du er redd det blir kronglete og slitsomt med knyting:)

Jeg har manduca og er kjempe fornøyd. Den er MYE mer ergonomisk riktig i forhold til BB. I en BB henger barnet etter hoftene, mens i en manduca sitter babyen mer bredbent og sitter på rompa i steden. MYE bedre for både babyen og den som bærer.

Jeg fraråder også babybjørn og anbefaler heller et annet bæretøy.

Lykke til:)

Jeg har også god erfaring med Manduca - den er formet mer som en maitai eller sjal i parksis. Babyen får ikke noe særlig trykk på underlivet, men blir båret med jevnere trykk. Jeg brukte den mye når jenta mi skulle opp og ned hele tiden og gå selv.

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg er også kjempefornøyd med Manduca. Vi hadde Baby Bjørn Original til å begynne med, men det var helt grusomt for rygg og skuldre å bære i den! Ti minutter så klarte ikke jeg mer.

Manducaen har dessuten mye lengre brukstid. Vi var på en liten fjelltur i sommer og det var null problem å bære vesla på 20 mnd i den. På ryggen da riktignok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...