Gå til innhold

Har så lyst å bli jordmor!

Anbefalte innlegg

Elsker å se disse sykehus/jordmorseriene! Synd at andre sesong er ferdig allerede...Jeg er sykepleier så om jeg virkelig går inn for og satser på jordmorutdanning kan jeg være ferdig om 2 1/2 år ca..Er det veldig vanskelig å komme inn? Har et snitt på 5,2 fra VGS,er det dette som teller når man søker videreutdanning?

:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142977592-har-s%C3%A5-lyst-%C3%A5-bli-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er først og fremst antall år i arbeid som teller når du søker jordmor utdanning. Man kan søke med kun ett år arbeidserfaring som sykepleier, men hvis de fleste har jobbet i 7/8 år så havner du nederst i bunken. Karakterer ser de ikke så mye på fordi det er så stor forskjell på karaktersettingen fra de ulike skolene, noen fag får man kun bestått, mens andre er karakter.

Uansett så vil jeg anbefale deg å satse på best mulige karakterer uansett, det er nok lettere å få seg en fast jobb når arbeidsgiver ser karakterene dine!

Hei

De ser både på arbeidserfaring og karakterer. Der hvor det er mye bestått/ikke bestått vil de skjønnsmessig vurdere det ut fra de karakterene som allerede står. Eks krever enkelte masterutdanninger C i snitt, men du må ofte ha B eller A for å komme inn. Dette er da karakterer fra sykepleien

Annonse

Heia.

Jeg er kommet inn på jordmor skolen til høsten. Hadde egentlig start i fjor, men måtte utsette skolestart ett år pga barn.

Der jeg skal gå har de noe som heter nord Norge kvote. Da har alle fra nord Norge ett fortrinn. Ikke så vansklig å komme inn der.

I Trondhjem går de etter karakterer også når de vurderer. Så det spørs hvor du skal studere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...