Gå til innhold

Er det omsorgsvikt når foreldrene til et barn drikker mye i helgene og har fest hjemme mens barnet sover?

Anbefalte innlegg

Kjenner noen som gjør dette. Får veldig vondt av barnet som bor der:(

Foreldre som drikker hver helg. Ikke bestandi moren til dette barnet drikker,men hun er der og de har mye folk, fyll og fest. Det er høy musikk så det går ikke å høre om barnet våkner og skriker, og de bruker ikke babysitter. De er heller aldri oppe og sjekker om det går bra med barnet mens de drikker. Barnet er 4-5år.

Fortsetter under...

Neineinei, dette er overhode ikke omsorgssvikt. Vi har fester i helgene, men da legger vi ungen nede i kjellern så han ikke skal høre oss så bra. Han sover uansett natten igjennom, så han står opp selv å ordner seg mat å setter på tv sånn at vi får sove av oss litt bakrus.

Herregud. Du må jo hjelpe dette barnet. Enten kan du ringe helsestasjonen som kan ringe barnevernet for deg, ellers kan du bare ringe barnevernet anonymt. Og hadde det vært meg så hadde jeg snakket med disse foreldrene. Du har jo tydeligvis vært på fest der flere ganger siden du vet alle disse tingene... Huff, gjør noe!

Annonse

Selvsagt er dette omsorgssvik og en sak for barnevernet.

Her i huset er det nulltoleranse når det gjelder alkohol, så lenge ungen er her, skal det ikke alkohol innom huset! Skal ikke en beruset person innom her engang så lenge sønnen er her. Så vist jeg eller mannen drikker så må vi sove en annen plass eller gutten må være på overnattingsbesøk! Mulig jeg er ekstrem, men hadde noen ubehaglige opplevelser som liten og det skal ikke mine unger oppleve.

Jeg vil ikke si det er omsorgsvikt om slikt skjer en gang i blant, men klart om det er som du skriver at det skjer hver eneste helg, har nok foreldrene feil prioriteringer.

Er det omsorgssvikt om en en sjelden gang har et festlig lag hjemme. Som ja, inneholder alkohol og musikk, mens barnet sover??

I så tilfelle tror jeg ingen av oss født på 70 og 80 tallet skulle vokst opp hos våre foreldre...

Og må vel passe meg nå, for jammen har vi også det litt trivelig her hjemme...

Hmm, jeg husker mamma og pappa hadde fester hvor jeg og søstra mi lå å sov i 2.etg. Ingen vonde minner i det hele tatt.

Men det er jo klart, dette var jo noe som ikke skjedde ofte og de festene tok heller aldri helt av! Men om du har en dårlig følelse ang. dette bør du ringe barnevernet.

Jeg synes det er vanskelig å avgøre. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye foreldrene og gjestene driker og hvordan de ellers oppfører seg. Gjester, musikk og alkohol ser jeg ikke på som omorgssvikt i seg selv. Det kommer ann på hvordan de fester.

Jeg har selv en fireåring og en seksåring. Om vi ser TV om kvelden kan ikke jeg høre dem heller og ikke er jeg innom og ser til dem før jeg legger meg selv heller. De våkner så og si aldri og skulle de gjøre det står de opp og kommer til oss om de ønsker det.

Tenkte når jeg så overskriften, at det er forskjell på fyllefest, og en rolig sammenkomst. Men roping og skråling, høy musikk kan være skremmende å våkne til. Unge foreldre, siden mor ikke slår i bordet?

Ja jeg har vært på fest der flere ganger, og plutselig fått vite at barnet er hjemme. Og da har jeg dratt.

Har sagt ifra før, det ble ett helvette. Er flere som har sagt ifra og da roer de seg en periode,men så fortsetter de igjen.

HI

Annonse

hva TROR du HI?har du villet at DINE barn skulle hatt det slik?ikke det?nei,da så,da kan du vel tenke deg selv at et lite barn tar skade av slikt.du må da for faan tenke menneske!

kontakt barnevernet NÅ og gi en melding.Det er ikke din jobb å fikse dette,men det er DIN JOBB Å SI IFRA!

Hoy... hvorfor skal dette være unge foreldre?

Vi som er oppvokst på sent 80 tallet og 90 tallet er vell det som kan kalles for unge foreldre, og vi er ikke vant til foreldre som fester mens vi er hjemme, ivertfall er ikke jeg eller noen som jeg kjenner det Er jo de som vokste opp på 70 tallet som er vant til dette og virker mest rolig når det gjelder dette emnet kommer det fram i dette innlegget. Blir provosert når du med en gang antar det er unge foreldre.

Så klart er ikke dette automatisk omsorgssvikt, er dere blåst eller?

Om barnet sover, ikke våkner, og mor er edru og står opp med ungen neste dag, merker jo ungen fint lite !!

Er annerledes om begge foreldrene er drita, ikke klarer å ta seg av barnet neste dag, og hvis barnet kommer opp osv..

Fy faan my hystreiske3 mødre her, alt med måte sier nå jeg ..

Har selv vokst opp med foreldre som drakk, gjerne både fredag og lørdag uten opphold i mellom og kan fortelle at dette var ubehagelig, men da var det også høymeldt krangling med stygge ord, både dag og natt, og innimellom slåing. Det er jo så klart uaksetabelt. Men en liten fest som går fint uten krangling o.l er jo ikke farlig, men det du aldri veit er hvordan disse fulle menneskene kommer til å oppføre seg.

13.04 igjen.

Har selv innført regelen at det alltid skal være en som ikke har rørt alkohol i nærheten av barnet.. Så hvis mannen min tar seg en øl, gjør ikke jeg det. Skal jeg på fest sender jeg lillegutt på besøk til svigermor og svigerfar ;)

Stakkars foreldre den dagen ungene deres oppdager at det er noe som heter alkohol...og at de aldri har sett voksne kunne omgås det med fornuft.

De kommer til å bøtte ned og ikke ane konsekvensene av det.

Nytter lite for foreldre å si; må ikke drikke - det er farlig...

Enig med deg 13:16. Som foreldre skal man være gode rollemodeller for sine barn, også når det kommer til alkohol. Å vise barna at voksne mennesker kan kose seg med et glass vin eller to til maten, når man har gjester etc, det tror jeg heller er sundt enn farlig (selv oppvokst sånn og har et meget avslappet forhold til alkohol *dvs at jeg nyter det, men har lite behov for å drikke meg full..). De av mine venninner som aldri fikk smake eller oppleve alkohol hjemme fikk seg noen skikkelige sjokk da de dro ut på byen de første gangene, og er vel de som er mest ute på fylla i dag (uten at jeg bastant skal si at det er derfor, men det er alikevel ganske påfallende). Vi andre fikk testet ut alkoholen hjemme i trygge omgivelser (ett glass vin til maten etc) og kjenne hva selv små mengder kunne gjøre med kroppen. Da hadde vi et mye bedre utgangspunkt når vi begynte å drikke alene. Ser overhodet ikke noe problem med å kunne ha festlige lag sammen med venner og familie der man tar seg et glass vin eller to, men synes ikke det er greit at man har skikkelige høylytte fyllafester heller. Dessuten skal alltid *minst* en av de voksne kunne ta vare på barna! Betyr ikke at en må være fullstendig avholds (om man plutselig må på legevakt etc så finnes det da taxi?) men at man drikker med måte..

Men til eksempelet over så høres det vel ganske på grensen ut spør du meg? Jeg ville aldri hatt høylytte fyllafester med barna hjemme i hvertfall (ville ikke hatt det uansett, for er redd for skader på hus/ting etc..).

Ja, det syns jeg. Var på en fest engang, der alle var beruset. Fant ut i løpet av kvelden at de hadde to små barn(11mnd og tre år) som lå og sov tre trappetrinn opp fra der vi var. Det var tjukk røyk, høy musikk og rundt ti berusede voksene. Det var ingen som kunne tatt ansvar om noe skulle ha skjedd, og all vurderingsevne fordampet i alkoholen. Jeg var selv pussa, men sluttet å drikke for å passe på litt. Hadde ikke lappen, og var ganske ung, så jeg kunne forsåvidt heller ikke kjørt om ulykken skulle være ute.

I ettertid fant jeg ut at dette var vanlig hos dem, hver eneste helg, og at folk rundt dem hadde ringt bv..

De fikk bv ganske godt på nakken, og er fortsatt i systemet mange år senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...