Gå til innhold

Andre med angelsound her?, har dere klart å finne hjertelyden?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lete både igår og idag med min, men finner ikke noe hjertelyd til den lille.. Kun min egen puls som går forbi lysken! :P Er bare 10+0, så godt mulig det enda er en stund til jeg klarer å høre. Men er såå utmålmodig da :)) Var jo så glad da jeg endelig fant hjerteslag igår, men også så skuffet når jeg skjønte at det kun var min egen puls ;) haha..

Fortsetter under...

Jordmødre sier det er vanskelig og tilog med høre i uke 14-15 . så dem vil helst ikke lytte før den tiden for å ikke gjøre oss urolig...

For det er veldig vanskelig for oss å høre om det er den lille eller våres..

klem

Jeg fikk ikke min angelsound før jeg var 14 uker i forrige sv.skap, og da hørte jeg det klart og tydelig! Har en venninne som hørte hjerteslag når hun var rundt 11 uker, så det er helt klart mulig. Ble forklart på hs at det kom ann på hvordan morkaken lå, og at det derfor som regel ikke er like lett å høre før uke14/15 når morkaken har flyttet seg lenger opp.

jeg har ikke angelsound, men et annet merke, men samme sak.. :) jeg fant hjertelyden klart og tydelig i uke 11+1. men i forrige svangerskap mener jeg å huske at jeg ikke fant den før jeg var nærmere 14-15 uker, så det har sikkert mye å si hvor morkaken ligger. jeg hører den også godt i bakgrunnen. det er ikke saa vanskelig å høre forskjell på vår egen puls og babyens, siden babyen sin er mye raskere enn vår egen (mellom 130-160 slag i min) om du hører morkaken er det mer en swosj lyd, men i samme tempo som din egen puls.

jeg spurte legen om doppler i dag (er ikke det det samme som angelsound?) Og han mente jeg ikke burde bruke den for ofte. Visste ikke om senvirkninger og slikt. Og legen pleier ikke høre etter hjertelyd ofte før ca uke 20 for ikke å gjøre moren nervøs hvis han ikke hører noe. Og burde ikke prøve doppler før uke 14, for da var det liten sjanse for å høre noe.

Vet ikke om jeg skal låne venninnen min sin allikevel nå...ble litt nervøs også.

Annonse

Joda, doppler - angelsound - babywatcher osv.. har alle samme oppgave, bare i forskjellige modeller ;) Ved første svangerskap fikk jeg høre hos fastlegen min rundt uke 13-14. Og så i uke 15-16 hos jordmor :) Hadde ikke egen da, så den jeg har nå ble bestillt da vi gikk inn for å få nr to.. Hehe, tidlig ute med bestilling ja :P

Man hører ganske stor forskjell på egen puls og babyens hjerteslag jah, så er ikke vanskelig å høre når man finner den :)) Hjerteslagene til babyen går dobbelt så fort, enn sin egen! Og normal hvilepuls for oss er mellom 60 og 80 ;) Også har vi i tilegg en stor arterie som ligger på begge sider av lysken, så der må man uansett være opps om man fører doppleren ut i siden... Men foreløbig har jeg som nevnt ikke funnet hjertelyden.. *Jeg vil, jeg vil* :D Som dere kanskje skjønner er jeg av den utålmodige sjela uansett, så leter ikke altfor lenge nei! Hehe =P

Fant en annen lyd idag da, som noen beskriver over her så hørtes det ut som "svusj", sammen med min egen puls bak... sånn slow vind med bråk, på en måte. Om dere skjønner. Kunne det var navlestrengen da?

Ærlig; så må jeg si at jeg har liten tro på at det vil skade eller gi senskader ved bruk av angelsound. Da lydbølger har vært brukt ved undersøkelser i en evighet. Ved mitt første svangerskap fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og ble sm allerede i uke 28 med påløpende kontroller på sykehuset 2-3 dager i uken helt til jeg ble satt i gang 5 dager før termin.. Og hver kontroll innholdt ultralyd fordi de måtte følge med om det var nok flow i navelstrengen til lille blå :)

Sonography, også kalt ultralyd eller ultralyd skanning, bruker høyfrekvente lydbølger for å få en real time visuelt bilde av innsiden av kroppen. Bildet viser bevegelsen av blod og organer og struktur av indre vev. Tradisjonelt en sonogram vil vise en flat presentasjon av de undersøkte området, men tre dimensjonal Bildene er også mulig, som er 4-D bilder, som viser 3-D bilder i bevegelse. Bildet kalles en ultralyd eller en sonogram. En Doppler ultralyd følger blodstrømmen gjennom arterier og vener i nakke, armer, ben og mage, og man kan på den måten høre hjerteslag. De tre typer av Doppler sonography er farge Doppler, som bruker farger til å vise hastighet og retning av flyten i blodkar, kraften Doppler, som fungerer på samme måte fargen Doppler, men med flere detaljer, og spektral Doppler, som formateres blodgjennomstrømningen målinger i grafer hvor man får opp antall hjerteslag. (http://www.patofa.com)

Så det er nok trygt å lytte litt innimmellom til sin lille :) Etterhvert kjenner man jo daglige spark ;)

Legen fant hjertelyd her i uke 10+5,men så er jeg 3.gangs gravid i tillegg til at jeg har 2 i magen,så da vokser jo livmora raskere og man har større sjans til å høre hjertelyd.

Jeg har selv en doppler,men etter anbefaling fra jordmor så har jeg slutta å bruke den.

Dopplere som har den "scanning" tingen i selve apparatet gjør ett eller annet med de små. Husker ikke helt hva hun sa der,men babyene blir fryktelig urolig av det. Så hverken leger eller jordmødre anbefaler at man gjør dette på egenhånd. Iallfall ikke med angelsound og sånn som jeg har.

Jeg har selv merka at de 2 små i magen har blitt grusomt urolige med en gang jeg begynner å lete etter hjertelyd.

Så her er det iallfall stopp på det.

Min doppler gikk i søpla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...