Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til jordmor idag, og fikk beskjed om å starte så smått med å pumpe meg ( max 10 min på hvert bryst) for å klare å amme når gutten blir født, og kanskje det setter igang ting også. er i uke 38, og sa jeg syns det hørtes rart ut, da jeg har lest og hørt fra andre at det skal man ikke begynne med for det kan stresse babyen i magen. Noen med erfaring, tips etc? Tør ikke helt stole på jordmor ang dette. Hun burde jo vite dette, og ikke dere her inne, men spør allikevel jeg :)

Har ikke barn fra før av om det er relevant..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg høres rart ut også.., men nå er jeg tilhenger av å la kroppen gjøre det på den mest naturlige måten...

Forrige gang ble jeg veldig sår. Ei venninne ble ikke så sår som meg for hun hadde prøvd å herde brystvortene litt med et frotehånkle etter hver gang hun dusja. Jeg prøver dette nå, men er jo så øm så det er veldig ubehagelig. Kjenner jeg gruer meg til de første ukene med amming, men erfaringene fra forrige gang så vet jeg det går over og jeg kommer ikke til å la babyen kosesuge.

Det er sikkert for å unngå å bli sår hun mener dette. Det er nok ikke skadelig, men du kan bli plaget av å lekke mye melk føre fødselen, og helt klart så blir livmoren påvirket av å stimulere brystvortene. Jeg fikk bare maserier sist når jeg prøvde å stimulere brystvortene. Jeg var litt utolmodig når jeg begynte å gå over tiden. Kommer ikke til å gjøre det nå. Maserier fører bare til lite søvn ;)

Skrevet

Det kan være en veldig god ide om man har innadvendte brystvorter, men tror ikke det er nødvendig ellers ;)

Ellers enig med det hun over her sier.

Skrevet

I boka til Gro Nylander (På vei side 247 - 248) skriver hun om dette for å starte fødsel og understreker veldig at det aldri skal brukes uten at det første gangen er prøvd på sykehus/jordmor med ctg registrering da det kan utløse riestorm eller en altfor langvarig sammentrekning av livmoren som hemmer blodtilførselen til babyen. Dette sier Nylander er beskrevet i noe forskning vedr. tema og må absolutt unngås.

Jeg synes det høres rart ut å begynne å punpe seg for at amming skal gå bedre når babyen kommer....det er jo meningen at babyen skal ha spesielt den første viktige melken!!!

Skrevet

rart!! da tar du jo rå melken som er bra for barnet. Og 10 min hørtes lenge ut. Man kan jo stimulerer brystene for å hjelpe til med igangsetting av fødsel, da det stimulerer livmoren til å trekke seg sammen. hormonet oksytosin blir utløst, som har denne virkningen. Før brukte mann bryst stimulering til stress test på forsteret, i følge Gro Nylander sin bok. At man stimulerte brystene mens man hadde CTG på for å se hvordan barnet trivdes under sammentrekningene.

Skrevet

Ja, enig i det dere sier! Syns det er veldig merkelig jeg også, leser også boka på vei, der det står som du sier h 1976. Ja, råmelken står det jo om overalt, at den er spesielt bra for babyen! Kommer ikke til å gjøre dette. Har ikke innadvendte brystvorter heller. Og han kan komme når han er klar syns jeg. Bare veldig rart av henne å si. Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Jeg har spurt to jordmødre om dette, og de sier at dette har de aldri hørt om at skal bli anbefalt. Det er et stoff som blir sluppet etter fødselen som setter igang melkeproduksjonen, og det vil derfor være bare tull å begynne med dette før. Og som flere sier, babyen skal jo ha den første råmelken. Noe annet kan være å herde brystvortene litt, det er det jo mange som gjør.

Skrevet

Enig! Hadde en ny jordmor denne gangen også, ikke hun faste som jeg pleier. hmmm... folk er forskjellige, også jordmødre, hun syns vel det er lurt da. Tør uansett ikke gjøre det. Vil ikke sette det igang heller egentlig, helt ok å vente til han er klar selv. Og den første råmelken står det jo om mange steder, at den er veldig viktig for småtassenes første møte med verden. Kanskje hun har gjort det selv med sine, jeg vet ikke. Satt jo bare der og `jatta med`som det heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...