Gå til innhold

AMH på 8, hvor lavt er egentlig det? (Ble et langt innlegg.)

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg er forholdsvis ny på dette forumet, jeg har holdt til på donor egg/sæd. Jeg skal snart igang med ivf forsøk. Har hatt 9 ins. Holder til på Ivf klinikken (tidl. Volvat).

Så til poenget... Vi var til samtale om Ivf idag. Alt gikk veldig greit, legen pratet på at jeg skulle ta 133 ettellerannet puregon. Jeg spurte om muligheten for å få satt tilbake 2 egg, hvis det ble noen egg i det heletatt da, men det ville hun ikke fordi jeg var så ung.. Jeg er 29 for øyeblikket. Også skulle hun bare sjekke om jeg hadde prøvesvar av nyere dato. Da fant hun amh prøvesvaret, det var på 8. og det skal vist ligge mellom 3-60. Da var det plutselig ikke sikkert vi kunne få no pakkeavtale og dosen måtte økes. Men hun ville se på eggstokkene med ultralyd. Og alt var bra der, så da gikk hun tilbake til 133 med puregon alikevel. Og vi kunne få pakkeavtalen. Hun klarte å berolige meg der og da, men så går klokka og jeg begynner og tenke...

Er jeg snart i overgangsalderen? Når jeg googler AMH, kommer det bare opp en annen måleenhet. Noen av dere som vet? Jeg vet jo at hun ikke hadde sagt til meg at det var fint hvis det ikke var det....Men klarer ikke helt å slappe av.

ååååhh... Bekymringer alt nå, hvordan skal dette gå når jeg begynner med sprøyter.........

Fortsetter under...

Google Anti-Müller Hormon eller Anti-Müllerian hormone, så finner du mer informasjon.

Uansett skal AMH kun brukes i sammenheng med andre indikatorer (andre prøver, undersøkelser, historikk etc), man bør ikke si noe bombastisk om diagnose eller eggreserve kun på basis av AMH.

Anti mullerion hormone er en test for å finne eggløsningsreserven, dvs restaktivitet i eggstokkene dine.

AMH synker jevnt med årene og vil ligge under +-0,05 ved overgangsalderen.

Referanseområde på AMH er ikke endelig fastsatt. I følge Aker sykehus sin referanseområder ligger du med ett tall over 8 over optimal fertilitet(referanseområde 4,0 - 6,8). Høye tall over dette kan også skyldes PCOS.

Du har med andre ord ingen grunn til å engste deg for eggsankning fremover.

Selv har jeg en AMH på 4,2 og har fått ut 8 egg første uttak og 18 egg andre uttak med samme medisindose og antall dager begge gangene. Det vil si at også hver månedssyklus slippes det ofte forskjellig antall eggposer.

Det er riktig som MK73 sier disse tallene brukes sammen med andre indikatorer for å sjekke ut hvordan mulighetene til befruktning er. Husk det trengs uannsett bare ett gullegg for å oppnå drømmen din.

Vil ønske deg masse lykke til fremover og senk skuldrene for du har veldig gode muligheter til å lykkes.

Det kommer an på hvilken måle-enhet som er benyttet, dvs: ng/ ml, mikrogram/ liter eller pmol/ liter.

Jeg har fått målt min amh til 8,8 picomol per liter og fått til svar at dette er en normalverdi for en dame på min alder, 38 år.

Det som er vesentlig her, er hvilken måleenhet de har brukt. Hadde det vært

ng/ml (mikrogram/ liter), hadde en verdi på 8 vært over normalt, dvs sannsynligvis PCOS.

Men Aker har nylig gått over til å bruke pmol/ liter. Denne verdien må deles på ca 8 eller 9 for å få tilsvarende verdi i ng/ml. Og hvis legen mente verdien din var lav, er det sannsynligvis denne de bruker. Din verdi ligger da i så fall på rundt 1,0 ng/ml. Det var samme verdi som jeg fikk. er 28 år og har lav eggreserve i forhold til alderen. (normalt for en 38-åring ca).

Dette er hva jeg tror, og mener ikke å ta fra deg motet, du må nesten høre med dem om måleenheten.

Kan trøste deg med at jeg ble gravid 9 mnd etter at jeg tok denne testen, så det er langt fra noen krise, iallefall ikke hvis du tar IVF :)

Hei og takk for svar alle sammen. Det er pmol/liter det ble målt i ja, derfor jeg ble skikkelig nærvøs. Men legen sa jo ikke no om at det ikke var håp, jeg hadde flere follikler på eggstokkene(ell no sånt). Og jeg skal jo ta ivf. så ser jo om det er bra egg da. Jeg ble jo også gravid på 4. ins, men mistet i uke 12, fosteret hadde vært død siden 9,6. Så tenker jo at det kanskje var fordi jeg hadde skrøplige egg.

Singel_ivf: Er du gravid nå, eller har du født. Fikk du ut mange egg hver gang? Ble de befruktet, og delte seg?

Annie: har du hatt problemer med dårlige egg?

Jeg føler jeg maser og stresser fælt, men jeg håper å lese noe som kan berolige meg:-) Og jeg er ikke så stressa i dag som jeg var igår. Takk og lov:-)

Mvh

Maia81, byttet nick.

Annonse

Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

High Level > 48.5 >6.8

Her fant jeg faktisk det jeg lette etter også.

Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

High Level > 48.5 >6.8

Her fant jeg faktisk det jeg lette etter også.

Hei Maia81!

Denne tabellen har jeg lett etter også, men ikke funnet - så takk :)

Jeg fødte ei datter for 20 mnd siden. Hun ble til på 2. forsøk hos Stork så det gikk veldig greit. Nå er jo det 2,5 år siden så jeg regner med at AMH`en min er lavere nå enn da, men jeg forstod det slik at det fortsatt var fullt mulig å bli gravid med en AMH på 8,8.

Nå er jo jeg 9 år gamlere enn deg så det kan jo tyde på at din er noe lav i fht din alder, men, som sagt, verdien tyder ikke på at det skulle være umulig å bli gravid.

Ønsker deg lykke til! :)

Takk for svar. Jeg har klart å roe meg ned noen hakk nå. Det er jo mange som blir gravide som 38 åringer, så hvis 8,8 er vanlig i den alderen skal det nok gå greit. Men det er sikkert greit å ha begynt med ivf nå. Jeg har jo respondert bra på pergo, fikk flere eggposer da. Så får håpe puregon gjør nytta si.:-)

Neida, jeg har ikke født. Er 9 uker på vei, så mye kan jo skje enda. Men det lover i alle fall godt foreløpig. Tok testen i april 2010.

2 mnd etter jeg hadde tatt den, hadde jeg en prøvestimulering (med litt nedregulering) bare for å se hvordan det lå an. Da fikk jeg 5 store follikler og 3 mindre. men da ble det ikke noe forsøk.

På første forsøk i november fikk jeg bare 3 egg. (ikke nedregulering) Alle ble befruktet, men bare ett delte seg og satt inn.

Andre forsøk var i januar. litt nedregulering. 5 egg, alle befruktet og delt. 2 inn og 3 på frys. positivt :)

Min teori er at selv om eggreserven vår er som hos en 38-åring, så betyr ikke det nødvendigvis at sjansene for graviditet er like "små", fordi vi er yngre, og kvaliteten kan dermed være bedre. Det er bare min teori da, siden jeg fikk alle befruktet begge gangene. gikk litt over forventning.

Men ja - enig i at det er lurt av dere å starte IVF nå.

I tillegg så det ut som jeg fikk flere egg med nedregulering enn uten, så dette ville jeg også hørt med legen om.

Jeg har stor tro på at det går bra for dere. Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...