Gå til innhold

Hjelp, plutselig fått en 30-minutters sovebaby på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna er 5 mnd og har alltid sovet bra, både på dagen og natta. Det har aldri vært noe problem å få henne til å ha en 2-timers økt eller mer på dagtid, spesielt i vogna. Men nå er plutselig ikke vogna bra nok heller! Nå kan hun t.o.m. våkne i vogna etter 30 min når vi går tur. Det er ikke tvil om at hun trenger å sove ettersom hun kun er våken ca 1.5-2 timer før hun må sove. Om natten sover hun 11-12 timer, av og til også uten å våkne for mat. Men dette er ikke noe nytt, så bør ikke ha noe med søvnen på dagen å gjøre.

Noen som har ideer om hva man kan gjøre for å få henne til å sove lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det bare er en fase og at det går like fort over som det kom.

Skrevet

Ja, dette med søvn går som regel litt i faser hos disse små- noen gode perioder avløses gjerne av noen dårligere osv osv.. For de fleste vil dette med 30 min. dupp bedre seg etterhvert som de blir eldre og sover tyngre- gjerne rundt 9 mnd- 1 års alder, mens for andre igjen er det bare kortvarig, så godt mulig at hun er tilbake i gode, gamle vaner allerede neste uke, helt umulig å si noe om egentlig.. De er ganske så uforutsigbare disse små ja :P

her kan du lese om mulige løsninger på problemet;

http://www.pantley.com/elizabeth/books/007159695X.php?nid=568&isbn=007159695X

Min erfaring er at det er lurt å ikke trille/ bysse i søvn, da dette skaper en søvnassosiasjon og dermed lettere en oppvåkning etter 30 min.. Så jeg pleier som regel å trille helt til hun NESTEN sover, slik at hun sovner mens vogna står stille, men likevel slipper å skrike seg i søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...