Gå til innhold

bekymret for lillegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 4 uker nå har han hatt en stygg hoste. De siste 4 dagene har det blitt skikkelig ille. Ikke slimhoste, den er tørr. Han hoster hele tiden, sover ikke om nettene fordi han bare hoster. Han er også blitt veldig snørrete og har litt feber på kveldene..

Var hos legen igår og han skreiv ut astma medisin, flutide og ventoline.. han lyttet på han og mente han hørte hvesing/peseing på lungene.. og mente at etter en forkjøelse så var det mange babyer som utviklet baby-astma..

Har nå brukt medisinene siden igår (legen sa vi ville merke bedring raskt) men hosten er værre enn den noen gang har vært.. han insiterer på at vi prøver dette i 1 uke, men magefølelsen min sier at dette er ikke babyastma, det er mer forkjøelsehoste.. kan han ikke få noe hostesaft på resept bare?

Noen som har hatt det sånn, og funnet noe som hjelper ?

Har prøvd bisolvon uten effekt.. vil ikke bruke efedrin siden jeg har lest så mye skummelt om den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det litt rart ut og begynne på astma medisin sånn uten videre.....

For det første får ikke barn diagnosen astma før de er 2 år. For det andre er det ofte en sykehus innleggelse i forkant før man begynner med slik medisin for og teste og bekrefte eller avkrefte hva det kan være. Synes det er rart dere ikke har tatt et røntgenbilde først iallfall jeg da.....små barn får ofte inhalasjoner i en akutt fase også.....men det er sånn jeg tenker da:)

Tror ikke jeg hadde slått meg helt til ro før barnet mitt hadde blitt litt mer testet, av en spesialist....

Lykke til og god bedring:)

Skrevet

De jeg kjenner som har baby m astma har startet med kjempe pusteproblemer ifm sykdom. Ullevål konkluderte med astma etter to sykehusinnleggelser pga at jenta trengte hjelp for å puste. Jeg synes og d høres rart ut at man konkluderer m astma på bakgrunn av hoste.

Lykke til!

Skrevet

hmmm, ja jeg stusset også litt over at du fikk astma-medisin; det er ikke vanlig prosedyre ved hoste hos små babyer såvidt jeg har fått med meg ihvertfall... Det finnes ikke noe særlig hostemedisin for små bebiser tror jeg, da de fleste er for barn over 2 år (Cosylan f.eks, som er redningen for 2-åringen vår når hun hoster som verst om natten..)

Man er som regel ikke i tvil hvis ungen blir alvorlig syk, med pustebesvær, dårlig allmenntilstand osv, men er du bekymret så hadde jeg tatt kontakt med en barnelege eller annen spesialist, for en ekstra sjekk og second opinion=)

Skrevet

Synes du skal få sjekket ut om det er kikhoste, hørt om flere som har fått det nå i det siste....

Hold oss oppdatert på hvordan det går med dere:)

Skrevet

Signerer Tirilgirl- kikhoste er en mulighet, og kan enkelt sjekkes ut ved å ta en prøve fra nesa!

Skrevet

Vi brukte flutide og ventoline i forbindelse med RS-virus hos min (store) sønn da han var ca. 6 måneder. Fikk også beskjed om å bruke det forebyggende ved forkjølelse etter det, da han lett fikk luftveisproblemer. Fungerte godt hos oss! Sønnen min har ikke astma.

Skrevet

vi fikk også disse medisinene til vår gutt. han hostet stygt i mange uker, men legen nektet å gi han noe annet en astma medisiner.

Skrevet

Vår sønn fikk diagnosen "mulig barne-astma" da han har 1,5 år. Han var hos spesialist i barneallergi, men det var ikke snakk om noen sykehusinnleggelse som noen skriver over her. Det var en utredning selvfølgelig, men ikke på noen måte snakk om sykehus. Samme vedkommende skriver at man må være 2 år for å få diagnosen. Det stemmer heller ikke med vår erfaring.

Sønnen vår gikk på ventolin og flutide i "forkjølelses-sesongen" i 2 år og er nå som 5 åring astma-fri.

Ingen grunn til å bli skremt av å få astma-medisin, tror jeg. Det virker som om dette er noe som brukes i forbindelse med forkjølelse hos de små. Husker ikke helt i farta men enten ventolin eller flutide bidrar til at arr som hosting etc kan lage, heles fortere.

Skrevet

Jeg tror heller ikke du trenger å være skremt av medisinene, lillenurket mitt. Dersom baby blir dårligere, bør du selvsagt kontakte legen igjen, med tanke på annen behandling (ev. i tillegg, eller hvis det er en bakteriell infeksjon). Jeg tror at disse astmamedisinene bidrar til å utvide luftveiene slik at det blir lettere å puste når det er mye slim. Infeksjonen (hvis det er virus) må kanskje bare gå sin gang, men symptomene kan i hvert fall lettes ved slik behandling. Vet mange som har brukt dette som baby pga trange bronkier.

Skrevet

Hvordan går det med lillegutten? Ser du har svart, men svaret vises ikke...

Skrevet

Æsj, nå som jeg hadde skrevet det lange svaret ;) Prøver igjen :

Var nede på jobben min idag (jobber på legesenter) og fikk en av legene der til å se på lillegutt.

Han konkluderte egentlig med det samme som min fastlege som vi var hos først. Hørte pesing og mente han var litt tett i brystet. Han var enig med han andre legen at ventoline og flutide var det rette å bruke, siden så små babyer ikke kan bruke hostesaft ol. Han har ikke astma selv om han får astma medisiner, dette var visst helt vanlig å bruke på babyer.

Tok også noen prøver på rs-virus, kikhoste og twar. Disse får vi svar på over helgen. Crp var helt fin.

Lillegutt hoster fortsatt som en gal, syns ikke astma medisinene har hjulpet noe, men vi skal bare fortsette å bruke dem en liten stund til. Febern er hvertfall borte.. men det er slitsommme netter, både for lillegutt og oss.. han hoster så sykt mye om nettene og klarer ikke sovne før han får et nytt hosteanfall. Grusomt å høre på. Det er så ille at jeg må inn å løfte han opp hver gang han hoster, for det høres nesten ut som han skal bli kvalt.

Men vi får bare ta tiden til hjelp og håpe det går over, SNART :)

Takk til alle som har svart på innlegget mitt :)

Skrevet

Vi hadde også en sånn periode rett etter jul. Trodde aldri det skulle gi seg. Feber i to uker og han hostet så han brakk seg til stadighet.

Siden jeg selv er astmatiker spurte jeg om det kunne være en ide å prøve. Det støttet legen meg på men jeg begynte nok å gi astmamedisin for seint og da tar det litt tid. Ventoline skal jo åpne opp litt med en gang men det er flutide som er betennelsesdempende og den tar det noen dager før virker skikkelig. Du har fått beskjed om hvordan du skal ta medisinene? Føler at en del leger er sløve med å presisere det. Det er viktig å ta ventoline først også vente i minst ti minutter før du gir flutide. Da vil du få bedre effekt.

Nå er vi igang med en forkjølelse til men nå begynte jeg å gi han så fort storesøster ble forkjøla noe som har resultert i at vi allerede etter få dager er over det verste. Ved en evt seinere forkjølelse kan det være lurt å begynne med en gang han blir forkjøla.

Jeg var også skeptisk til å gi astmamedisiner men har snakket med mange leger nå og alle sier det samme. Det er den beste medisin for å unngå luftveisinfeksjoner. Og det er viktig for å unngå å få astma : )

Skrevet

Hei væren74.

Vi fikk beskjed om å gi medisinen slik: Ventoline kan brukes opptil 4 ganger pr døgn, men skal hvertfall gis morgen og kveld. Flutide skal kun brukes morgen og kveld. Altså, ventoline og flutide skal alltid brukes morgen og kveld, og da ventoline først, så vente 5 min og så gi flutide.. og at man alltid skal gi ungen vann/noe å drikke etter flutiden fordi den kan gi et slags belegg inni munnen.. men mener du man burde vente så lenge som 10 min mellom dem ?

Begge legene jeg har vært hos sier ventoline skal hjelpe ganske fort, men at flutide er mer langtidsvirkenede, og den skal man bruke 3 uker etter symptomfrihet. Ventoline skulle vi bare bruke 3-4 dager.. hvis ikke det har hjulpet innen den tid, så var det ikke noe vits å bruke den for da virker det tydeligvis ikke, sa legen..

Vi har sikkert begynt altfor seint med disse medisisnene.. han har jo vært lett forkjølet 3-4 uker nå, med bare sånn "vanlig" hoste.. det er bare nå den siste uken hosten har vært skikkelig ille. Hvor lang tid tror du det vil ta før hosten blir bedre? Hva er dine erfaringer?

Skrevet

Jess, natthoste er sliitsomt, det vet jeg alt om- eldstejenta har hostet seg gjennom nettene to vintre på rad nå.. :/ Men astmamedisin det har vi aldri blitt tilbudt, så tydeligvis litt forskjellig praksis ute og går her! (skal snakke med legen min om det neste gang jeg er der)

Men godt å høre at det går bedre med lillegutten; at febern er borte er ihvertfall et godt tegn, så får man bare håpe at hosten også snart slipper taket.. GOD bedring=)

Skrevet

Vesla mi (på 2 år) fikk også astma medisin da hun var 6 mnd. Viste seg å være rs- virus da. Vart sykehus innleggelse i 5 dager.

To av barna mine har hatt "barneastma". Gutten min voks det av seg rundt 3 år. Gav medisin fra september/oktober til mai.

Gutten min var mye tett da han var liten. Fikk alltid forstøvninger av legen. Hadde blitt utslitt stakkar om han skulle hostet i flere uker.

Fikk dessuten beskjed om at ventolin ikke var så effektivt for barn unde 1 år...

Skrevet

Hei. Høres ut som min babygutt på 6 mnd:( Siden jul har jeg oppsøkt lege 4 ganger med han pga feber og forferdelig hoste. Stakkar lille gutten min har altså vært syk 4 ganger bare på et par mnd. Ulempen med en storebror på to år som går i barnehage og drar med seg all smitte hjem.

Men uansett, babyen min er også veldig plaget med hoste når han er forkjølet, og legene har til nå sagt at det ikke er noe å gi han for hosten. Legeundersøkelsene har ikke vist noe galt, annet enn vanlig forkjølelse.

Igår var det så ille, oppsøkte lege for fjerde gang etter et døgn med minimalt med søvn på lillegutt og meg. Han var så sliten stakkar. Efedrin jeg henta på legevakta kvelden før hadde ingen effekt, annet enn at han ihvertfall ikke fikk til å sove.. Dro til lege formiddagen etter altså, og legen fant heldigvis ikke noe galt. Han snakket med barneavd. på sykehuset, og de ble enig om å gi lillegutt noe som skulle være mye mer effektivt enn Efedrin. Dumme meg har glemt navnet på disse tablettene, men var 8 stk av dem som jeg løste opp i ca. 4-5 ml vann og deretter gav lillegutt. Han ble faktisk mye bedre ganske merkbart kjapt, og inatt har vi sovet godt:) Hoster fortsatt litt nå på dagen, men på langt nær så ille. Jeg hører på hosten at den nå er på vei til å gi seg:)

God bedring til nurket ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...