Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 2. mars 2011 #1 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg føler liksom at jeg gir opp nå, men jeg gjør vel i grunn ikke det... Jeg forsøker å tilby igjen og igjen, men guttungen vil bare ha pupp om morgenen. Han nekter å amme andre ganger om dagen, så derfor blir det mme i tillegg to ganger om dagen nå. Jeg har hatt et lite lager med mm i fryseren og jeg har pumpet litt om ettermiddagen, men nå får jeg ikke ut så mye lenger... Når han får mm på flaske, så sluker han det på en helt annen måte enn når han får mme og jeg syns det er så trist! For hvis han bare hadde ammet, så hadde han fått denne melken som han faktisk liker godt! Hmm.. Lurer litt på om jeg skal slå meg til ro med at han faktisk har fått pupp i 8 mnd og fortsette som jeg gjør nå, til han ikke vil ha pupp om morgenen lenger eller om jeg skal fortsette å tilby i håp om at det vil ta seg opp igjen?? Erfaringer? Frustrert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 2. mars 2011 #2 Del Skrevet 2. mars 2011 "For hvis han bare hadde ammet", jeg mener ikke at han bare skulle hatt mormelk altså, men at det er dumt at han ikke ammer som tillegg! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142974009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. mars 2011 #3 Del Skrevet 2. mars 2011 Spiser han mye utenom amminga? Mange måltider, hvor mye? Hva med vann? Hva skjer når du prøver legge han til - blir han sint, virrer med hodet, sutter litt og spytter ut? Når er det du prøver amme - før, etter eller mellom måltider? Jeg begynte å jobbe tidlig, så far gav flaske på dagtid. Når hun var rundt 7 mnd begynte hun å spise såpass på dagtid at det merktes på mengden melk hun ville ha. Hun spiste vel 4 måltider fast føde da, enten 2/3-1 glass middag eller grøt med ca 1 dl væske i, og fikk i tillegg maks 150 ml morsmelk på flaske. Jeg ammet henne ca kl 7, av og til 1630 og ved leggetid kl 19. Jeg kan tenke meg at gutten din ikke er så veldig sulten etter melk lenger dersom han har begynt spise en del fast føde. Det er mulig han rett og slett ikke TRENGER all denne melka lenger, dersom han spiser grøt og fruktmos får han jo i seg mye væske, og det er ganske mye i middagsglass også. En annen ting, har han fått tenner? Tannfrembrudd kan føre til at det gjør vondt å die, eller at det er ekkelt med dette nye i munnen. Jeg tror jeg ville prøvd å kutte ut mme-flaskene helt et par dager og sett om interessen for pupp tok seg opp. Tilby vann til måltidene og pupp ellers. (Dersom han blir slapp og han får mange færre våte bleier, må du gi han mer å drikke. Om han blir sint eller lei seg må du vurdere selv hva du gjør... Unger i denne alderen har begynt å vise egen vilje, og vet å vri foreldra rundt lillefingeren....) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142974196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 3. mars 2011 #4 Del Skrevet 3. mars 2011 Du, han spiser vel egentlig veldig bra, så det er ikke det at morsmelka er livsviktig lenger.. Fra han var 7-8 mnd ammet jeg 3 ganger daglig og jeg ammet før 3 av 4 måltider og da fikk han litt vann til maten. Fra den dagen han ble 8 mnd har han nektet å amme på dagtid, bortsett fra om morgenen. Det er 2 uker siden nå.. Han har nattavvent seg selv (6-7mnd) og han avvente seg selv før middagsmaten, så han har vært selvregulert hele veien. Men jeg vil jo at han skal få i seg denne morsmelka da, pga antistoffene og de viktige vitaminene.. Jeg har liksom fått dette prentet inn i hodet! Så blir jo selvsagt skuffet når han ikke vil ha.. Når han legges til, så tar han brystet i munn, suger 1 gang, så bare spytter han brystet ut og snur seg rundt.. Mitt inntrykk er at han rett og slett ikke har tid! Om morgenen så går det bra, men henda hans er overalt og utforsker huden min, puta bak ryggen min, stolen vi sitter i + + Han er virkelig på oppdagelsesferd. Det nytter ikke å skru av lyset, for han sanser med hendene sine! Han har nettopp fått sin 4. tann og jeg har opplevd ammenekt ved hvert tannfrembrudd (første, 5mnd), men denne gangen er det likevel annerledes. Han brukte å nekte i max 3 dager. Jeg fullammet forsåvidt da de 2 første tennene kom, så melken var jo mer viktig da... Men, men.. Jeg forsøker å slå meg til ro med at han rett og slett ikke trenger denne melken, slik som du sier, for jeg ønsker å nyte de siste månedene i permisjonstiden min og ikke stresse med dette. Tror jeg forsøker frem til han blir 9 mnd, så gir jeg meg! ;-) Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142977342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 3. mars 2011 #5 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville prøvd å kutt ut MME/flaske og la han kun få bryst om han vil ha noe annet enn mat og vann. Da kan det godt være at han finner ut at det var like greit å ta det timinuttet ved brystet :-) Ellers går det greit å amme kun om morgenen også. Melkeproduksjonen vil kanskje gå noe ned, men om han vll ha mye melk da så vil brystet produsere det etterhvert, og det er mulig å amme lenge uten å gjøre det så ofte. De som ammer til ungen er 2-3 år gjør det ofte kun en gang om dagen og en del forteller at de har pauser i et par dager uten at det setter en stopper for amminga. Har du prøvd å amme i senga eller når han skal sove? Det er kanskje ingen ønskesituasjon å amme han i søvn heller, men det kan jo være verdt et forsøk for å se om han blir mer interessert i puppen. Jeg antar du har prøvd å amme han når han er sulten, det er muligens derfor det går greit om morgenen også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142979264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 4. mars 2011 #6 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg tror nok jeg snart vil slå meg til ro med at han kun får mm om morgenen nå. Jeg har forsøkt å utsette måltider for å se om han er mer ivrig når han er sulten, jeg har forsøkt å sitte, ligge, i et mørkt rom, lyst rom osv., men jeg kan ikke tvinge puppen i han heller. Jeg vet ikke om sånt har sammenheng, men i følge min mor, så spyttet jeg selv ut puppen da jeg var på samme alder. Jeg hadde plutselig nektet å die en dag, som om jeg aldri hadde gjort det før! Mens min mor slet med å avvenne min eldre søster da hun var 14 mnd.. (Min søster har ammet sine barn til de ble 18 og 22 mnd). Jeg har jo kanskje vært litt stresset i perioder også, da han som nevnt ovenfor har hatt ammenekt ved f.eks. tannfrembrudd. Nei, jeg forsøker å notere ned alle erfaringer i hukommelsen til neste gang! Jeg er jo i grunn for det at barna skal være selvregulert og avvenne seg selv. Og hvis han har en personlighet som meg, så er han en selvstendig stabukk som vil gjøre som han selv vil! ;-) Tusen takk for at du har svart. Jeg kommer til å forsøke noen dager til. Jeg er litt usikker på det med å kutte ut flaskene, da jeg ventet en stund med å starte med dem også, men jeg må jo forsøke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142981887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 5. mars 2011 #7 Del Skrevet 5. mars 2011 Din mors ammehistorier er nok verdt å lytte til, ja, er mange som opplever det samme både med ungens spisemønster og med eventuelle ammeproblemer. Uansett er det jo kjempebra at du har amma i 8 mnd, og det er jo heller ikke sånn at amminga automatisk er over fordi om du ammer kun om morgenen (Jenta mi ville plutselig bare ammes i 2 døgn da hun hadde omgangssyke....) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142984881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 5. mars 2011 #8 Del Skrevet 5. mars 2011 Litt er vel bedre enn ingenting! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142974001-skal-jeg-bare-gi-opp-8-mnd/#findComment-142985576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå