Gå til innhold

rs virus og baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff frøkna er 2 uker og helsesøstra trodde i dag hun hadde rs virus... Storesøster har tatt det med i hus fra barnehagen. Skulle være obs på feber, allmenntilstand og hoste. Noen som har opplevd det med så små? Hvor dårlig bør hun være før jeg kontakter lege? Hva gjør det evt. på sykehuset hvis vi skulle bli lagt inn?

bekymret mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Når hun er så liten så burde du ha veldig lav terskel for å kontakte lege\legevakt.

Hvis hun blir lagt inn så blir hun jo nøye observert, å så kommer det jo ann på hvor dårlig hun er, om hun må ha væske intravenøst osv.

Masse lykke til, å god bedring!

Skrevet

Huff da, ikke no gøy.. Hvilke symptomer har hun da, siden helsesøster trodde hun var smittet?

Skrevet

Stygg hoste og litt feber. Var visst typisk rs virus hoste eller så kunne det være kikhoste, men siden storesøster gikk i barnehage med rs-virus trodde hun det var d.

Skrevet

Hvor mye er litt feber da??? Disse som er så små skal jo ikke ha noe særlig høy feber før de skal sjekkes mer ut.

En RS test er veldig enkel å ta, kun en vattpinne inn i halsen og man får svar på få minutter. Jeg hadde sjekket dette mere ut før jeg hadde slått meg til ro med bare det hs tror.....

Ved innleggelse på sykehus blir de fleste lagt på isolat, dette for ikke og smitte andre.....

Hold oss oppdatert på hvordan det går med dere:)

Skrevet

Signerer Tirilgirl over her. Om temperaturen bare er 38 så ville jeg kontaktet lege siden du antakelig vet hva som feiler henne. Ikke noen vits å drøye den når hun er så liten.

Masse god bedring!:)

Skrevet

Jenta mi har nettopp vært innlagt på sykehus i 5 netter med RS virus. Synes det er rimelg drøyt av HS å diagnostisere babyen din på den måten! For å finne ut um et barn har RS tar de en nesefarynx prøve, ikke noen vattpinne-test. Tar en god stund å få svar på denne prøven.

Jenta vår var skikkelig dårlig! Lungebetennelse, måtte få innhalataor med adrenalin og ventolin annenhver time. Oppmot 41 i feber som ikke villle ned etc. Okysgenopptaket hennes var på 88 når vi kom inn så hun hadde kontinuerlig O2 tilførsel i 4 døgn. RS virus trenger ikke å være alvorlig men kan veldig fort bli det når de er så små. Skjønner ikke at din HS bare kan slenge utav seg noe sånnt!

Jenta vår hadde veldige pusteproblemer og det var dette som gjorde at jeg tok henne med til lege. Hvis babyen din har innsynkninger i magen/under ribbein og oppi kragebeinet, samt hyppig respirasjonsfrekvens hadde jeg tatt henne med til lege asap. Vi var på et tidspunkt på intensiv avdelig og ett hårspredd unna respirator (cpap)

Håper det går bra med dere, RS er noe herk for de aller minste babyene.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde heller ikke slått meg til ro med det din helsesøster sier..

Sønnen vår fikk rs i fjor, da var han 4 mnd gammel.. Etter å ha gått på pennicilin for bronkitt i en uke, så ble han kjempesyk igjen samme dag som vi avsluttet pennicilinkuren, og vi dro til legen på nytt dagen etter.

Da hadde han 80 i crp, 39 i feber og var tungpustet.. Legen turte ikke lenger vurdere han, og sendte oss til barneavdelingen på sykehuset for undersøkelser.

Fra legekontoret til sykehuset tok det 10 minutter å kjøre, og på den korte turen ble tilstanden veldig mye verre. Lille gutten min kunne nesten ikke puste når vi parkerte bilen, og vi ble lagt rett inn med pustehjelp og drypp. Først 6 dager senere fikk vi reise hjem, da begynte pusten å lette..

Poenget mitt er at rs-virus kan utvikle seg ekstremt raskt, og jo mindre babyen er, jo farligere er det pga lungene dems ikke klarer å hoste opp slimet.

Jeg hadde ringt fastlegen i morgen, evnt legevakt nå i kveld og bedt om en crp-måling, og vurdering av rs..

Som en annen skrev lenger opp så kan du forsøke å se på brystet hennes om det er innsøkk når hun puster, det er et veldig typisk tegn på rs..

Skrevet

Liten oppdatering....

Natt til i dag ble lille frøkna mer og mer hostete og gjentatte ganger hosta hu til hu nesten mister pusten. Satt med hu på brystet og da kom vi oss gjennom natta med mange hosteanfall. Ingen feber og pustet raskt. Måte vekkes til mat og sovnet igjen hun hadde spist.

Ringte fastlegen og kom ditt på marran. Trodde det ble innleggelse... men nei da... Hun lyttet, undersøkte og kikket på pusten.

Så sa hun hadde frøkna bare var forkjølet og ellers var hun en frisk og fin 2 ukers gammel baby. Hun mente det ikke kunne være rs-virus og var ikke interessert i å ta prøver. Ingenting skulle gjøres og fikk inntrykk av at jeg var en hysterisk mamma... Gikk derfra med tårer i øynene og redsel for lille jenta mi. Har resten av dagen sitti med hu eller hatt hu i nærhet. Hun har hostet gjentatte ganger og fått opp noe slim et par ganger.

Puster roligt når hu sover, men grusomt når hun får disse hoste anfalla og hele kroppen jobber. har da innsøk i brystet og sliter tydlig med pusten en stund etter hun er ferdig med å hoste. Så da går vi natta i møte og en mamma/pappa som er urolige og slitne etter flere urolige netter...

En dårlig opplevelse med fastlegen som jeg til vanlig er fornøyd med... tror ikke jeg er en hysterisk mamma og har vanligvis ganske høy terskel før vi oppsøker lege, men syntes jo man skal være obs når hun bare er 2 uker...

Håper jo innerst inn at fastlegen har rett og at det går over, men føler meg absolutt ikke trygg...

Huff dette ble et langt innlegg.....

Skrevet

hei igjen tobarns mamma.

jeg ville stolt på legen. De hører veldig godt på lungene om det er slim der etc. 2 uker gamle bayer puster jo også ganske hyppig, eller?

synes d var skikkelig dårlig gjort av HS å bekymre deg med rs, hun vet tydeligvis ikke hva hun snakker om.

skjønner godt at dere er urolige.

går det bedre nå?

som sagt se etter om a bruker mye hjelpemusklatur og om hun hveser på utpust.

De fleste leger tar jo disse bitte små på alvor :)

Skrevet

Jeg ville IKKE stolt på legen når han ikke gadd å ta prøver engang. Hadde ringt til legevakta med en gang jeg og fått kommet inn der en tur. Og når de er så små så er det ikke noe problem å få komme inn i det hele tatt.

Sliter selv med gutt som nå er syv uker og har hostet i mange uker men får ikke hjelp noe sted. Men har alltid fått kommet inn på legevakta for å få han undersøkt for å være helt sikker. Og for at vi skal slippe å bekymre oss.

Skrevet

Hvis du er usikker ikke gi deg før lege har kontaktet barneavdeling på sykehuset. har en datter som nettopp har vært inne for rs virus nå hun var 5 uker når vi lå på sykehuset. vi ble avist 3 ganger av lege og legevakt siden hun ikke hadde feber. men når en lege ringte ahus å sjekket måtte vi inn med en gang. Og det kan fort bli alvorlig når de er så små. så stol på mage følsen din hvis du synes hun er dårlig.

Skrevet

Synes kanskje det er litt rart av HS å si at det er RS-virus?

Dra til legen ;)

Her fikk guttungen RS da han var 5 uker.

Han hadde IKKE feber, det høyeste som ble målt var 37,9.

Men han fikk pusteproblemer, og ble blå rundt munnen og nesa, og fikk en grå-aktig farge på bena og føttene.

Han ble innlagt med en gang, og ble lagt med oksygenmaske, og fikk innhallasjoner hver 3. time, med noe som de kalte ett eller annet med adrenalin. Lå med oksygenmetning måler på seg hele tiden. I starten lå den på 80, men med oksygen gikk det noe opp.

Var der i fire døgn, og ble sendt hjem igjen når metningen lå på 94. Neste morgen var han ganske tett igjen, og ble innlagt enda et døgn.

Nå er han helt frisk :D

Skrevet

Vi ble forresten ledd av da vi kom på legevakta første gangen, og ble sendt rett hjem igjen... De tok ikke en eneste prøve av han, og mente dette bare var vanlig forkjølelse...

To dager senere dro vi på legevakta igjen, og da ble vi førsteprioritert og sendt rett til sykehuset.

Skrevet

Uff, ekkelt når de er så små. Ble sendt hjem 2 ganger fra legevakten når jenta mi var 6 mnd. (hun er 2 år nå) Hadde en forferdelig natt før jeg ringte direkte til sykehuset. Hadde hatt endel med en koselig barnelege der.

Forklarte problemet, og fikk komme med en gang. Innlagt i 5 dager....da det var rs-virus.

Var pålegevakten med datteren min for to dager siden. Har vert skikkelig tett om natten, men var kun vanlig forkjølelse. Blitt mye bedre nå heldigvis.

Håper det går bedre med vesla di. Og nei, ikke stol blindt på hva legene sier...

Skrevet

Hvordan går det med dere 2 barns mamma? Tenker på dere. Håper legen hadde rett og det bare var en vanlig forkjølelse!

Skrevet

Hei. Tusen takk for alle tips og oppmuntrende ord :) Vesle frøkna er noe bedre. Hun puster bedre, men hoster fortsatt mye. Har en del slim som hun sliter med. Hun hoster dette opp og svelger på nytt. Syntes det er rart at hun nå har hostet i 1 uke og at jeg full ammer henne, trodde ikke så små barn ble forkjølet...

Men uansett er vi gla for at hun er noe bedre så nå håper jeg hun bare bli helt frisk snart :)

Skrevet

Ny oppdatering! Etter mye hosting går ettermiddag/kveld tok vi oss en tur på legevakta. Legen der ville at en barnelege skulle se på frøkna og vurdere så ble henvist til en barnelege i dag.

Barnelegen ringte meg i dag og jeg forklarte hele sykdomsforløpet. Hun sa med en gang da at jenta mi har hatt rs-virus og at hostinga fra viruset kan sitte i i 2-3 uker på så små. Så lenge hun spiser, har våte bleier og er våken innimellom er det ingen grunn til å legge henne inn. Hun anbefalte oss å ikke komme inn på sykehuset siden hun ikke har feber og spiser. Det er ingenting å gjøre med rs-virus så når hun er bedre måtte vi bare ta tia til hjelp. Fikk beskjed om at hvis hun blir dårligere skal vi kontakte lege på nytt, da kan det sette deg noe i lungene.

Hadde en lang samtale med legen som forklarte godt og jeg følte at hun viste hva hun snakket om! Jenta mi er jo bedre så nå er det bare å ta tia til hjelpe så blir hosten borte! :)

Skrevet

Så godt å høre at hun er bedre! Men skummelt at fastlegen kunne ta så feil.. Nesten så en får lyst til å si in your face liksom! Kjenner jeg blir provosert. Vi er jo så redde for disse små!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...