Gå til innhold

Sovne av seg selv fra tre måneder - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alt av bøker står det at babyen bør øves i å finne søvnen selv fra tre måneder av, men hvordan har dere øvd på det?

Jeg stresser ikke så voldsomt med det, for frøkna er tre måneder akkurat, men tenkte at det kunne være greit med noen strategier i bakhodet, så vi så smått kan begynne å øve. Det gjelder både dag og kveld. Nå må hun så godt som alltid bæres eller trilles i søvn, men nå som hun har begynt å legge seg før oss på kvelden, hadde det vært fint å slippe å måtte gå med henne først. Vi legger henne så fort vi ser tretthetstegn, men det ender som regel med at hun ligger og vrir seg en stund, før hun begynner å gråte og må tas opp (gjelder også både dag og kveld).

Så - anyone? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi var heldigvis føre var, og jobbet med denne søvnen fra første stund. Riktignok var den eneste plassen hun sov den første mnd omtrent. var på brystkassen min. Men nå vil hun helst ligge for seg selv.

Vi har koseklut rullet som en pølse rundt hodet og et mykt lett godt teppe under dynen som hun selv kan dra opp til nesen. Dette hjelper og til åholde smukken på plass om hun v ha den.

Gjøre sengen lun og god, varmeflaske en liten stund oppi sengen før leggetid.

Var vel kanskje ikke så mye hjelp men, d er vel bare å prøve seg frem :)

faste rutiner hver kveld, så hun skjønner at nå er det leggetid og da skal hun legge seg i sengen.

Skrevet

Her stresser vi ikke, men tar det i barnets tempo=)

Det står mye rart i bøker og rundt omkring på nettet, men ikke alt dette kan være riktig for alle babyer- siden de alle er forskjellige, med ulik personlighet og temperament. Så selv om noen babyer sikkert kan lære seg å finne søvnen på egenhånd allerede fra 3 mnds alder eller tidligere, gjelder dette langt i fra alle, og hvis "trening" på dette vil innebære masse hyl og skrik, så er det ikke aktuelt her i heimen ihvertfall, på lang tid enda;)

Det jeg derimot kan anbefale, er å prøve å bysse på armen til baby begynner så smått å glippe med øynene, og legge ned i sengen da, slik at den sovner der og ikke i armene dine. Noen vil begynne å hyle med en gang, og da er det opp igjen og bysse mer, mens andre vil godta å bli lagt ned og kan derfor sovne på egenhånd i sengen. Her må man bare prøve seg litt fram tror jeg, for å finne en "metode" som passer for akkurat DIN baby=)

Skrevet

Helt enig med deg, ja. Jeg orker ikke styre med det om det innebærer masse hyl og skrik.

Det beste er vel sikkert å finne sin egen metode, ja. Men må innrømme at jeg blir litt stressa av det liksom "skal" begynne å komme på stell fra nå av ca, og jeg ikke helt veit åssen vi skal få det til. Å lage leggerutiner og døgnrytme og alt det der. Men jeg håper det kommer litt av seg selv.

Skrevet

Alle babyer er forskjellige på dette punktet ja. Føler jeg har opplevd begge ytterpunkter, og kan jo gi noen små råd som kanskje kan hjelpe.

Jenta mi som nå er 2mnd har klart å sovne selv fra hun var 2 uker gammel, men gutten min som nå er 2,5år klarte absolutt IKKE det. Vi er ikke for skrikekurer, og ville lære han å sovne uten altfor mye skrik.

Dette gjorde vi: Vi lagde veldig fast leggerutine, med bad, skift og litt melk. Så en nattasang i senga, en kos, og så gikk vi ut av rommet. Når han begynte å skrike gikk vi inn, tok ham opp om det trengtes (fikk opp en rap), og når han roet seg la vi han ned våken. De første ukene endte det med at han sovnet i armene våre, men etter hvert sovnet han selv i senga. Det tok tid, men vi slapp mye skrik:) Så tålmodighet var trikset her.

Lykke til med å finne din metode:)

Skrevet

Min på 3 mnd har alltid sovnet av seg selv i vuggen og i vognbag. Det hjelper å ha en uro eller noe hun kan se på til hun sovner.

På vuggen festet vi en med lyd og lys som gikk rundt.

I sprinkelsengen har vi ikke helt fått det til, så hun legges i vuggen( i stuen) om kvelden, så våkner hun når vi skal opp å legge oss,det passer bra så hun kan ammes. Legger jeg henne i vognbagen kan jeg bære den opp og sette den oppi sprinkelsengen, da våkner hun ikke.....

Skulle gjerne lagt henne på soverommet vårt, men hun har en storebror som vaser rundt før han sovner og da ville han vekket henne.

det skal sies at dette er et sovedyr....må ofte vekke henne om natten.

Skrevet

Alle barn er forskjellige ja:) her sover snuppa i vognbagen(synger på siste verset),hun er 5 Mnd om noen dager. Hun elsker også kosebamsen sin og må ha den intill ansiktet sitt. Da sovner hun som regel av seg selv etter få minutter:) Men hun finner ikke roen i sprinkelsengen,den tror jeg blir litt stor for henne enda. Men som regel sover hun sammen med meg når hun våkner for mat 1. Gang rundt 00-01.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...