Gå til innhold

synes dere at vi gravide skal ha fritt valg når det gjelder forløsningsmetode ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nei, jeg tror mange trenger å få et spark i ræva... Men jeg syns at alle burde få en skikkelig samtale om dette og at legen begrunner hvorfor vaginal fødsel stort sett er å foretrekke!

Jeg leste litt om dette før fødelen og jeg ble nesten redd for å måtte ta keisersnitt. Heldigvis ble det vaginal fødsel på meg. Det er mye mer slitsomt å ta keisersnitt!! Om bare flere kunne forstå det...

Vi har jo forsvåvidt allerede fritt valg, men så lenge det ikke er noe fysisk galt er det jo sterkt press på vaginal. Kanskje presset burde vært litt mindre? Jeg er egentlig for det, syns det synd at så mange skal gå gjennom svangeskapet og kun grue seg til dette og bekymre seg for om de får keisersnitt eller ikke.

Når det er sagt kunne jeg aldri tenkt meg å få utført keisersnitt selv, selv etter en traumatisk fødsel.

Annonse

Nei, for det kan fort gå galt når kvinner selv skal velge hva de tror er best for henne. Synes faktisk folk som er redd for å føde vaginalt bør få terapi ukene før fødsel for å se om de kanskje blir "kurert".

Keisersnitt er kriseløsningen når det ser ut til at babyen eller moren ikke klarer fødselen, ingenting annet.

Nei. Det bør være forbeholdt de som virkelig ikke kan føde normalt å få innvilget ks.

Ser en trend der veldig mange unge jenter i mitt nærmiljø griner seg til ks fordi de tørr ikke å føde. Skryter av arret i ettertid og sammenligner størrelse på det.. wtf ??

Når man velger å bli gravid må man også takle at det er smerte i varierende grad ved fødsel.

Jeg har ingen sterke meninger om det egentlig.

Men jeg skjønner ikke helt "argumentet" med at "har man først valgt å bli gravid, så må man bare godta at ungen skal ut av vaginaen."

Hvorfor det? Vitenskapen åpner jo for andre løsninger, som på så uendelig mange andre områder også.

Abort er heller ikke naturlig. Ei heller smertelindring, innoperering av andres organer og you name it. Men vi gjør det fordet, fordi mulighetene er der.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så mange kvinner som virker oppriktig FORBANNA over det faktum at andre kvinner velger keisersnitt. Som om det går utover dem selv personlig.

Jeg hadde en traumatisk fødsel, men jeg skal føde vaginalt neste gang også. Rett og slett fordi jeg er enda mer redd for keisersnitt.

Men jeg personlig gir da fullstendig beng i om andre kvinner velger keisernsitt i stedet. Har ingenting med meg å gjøre.

På sikt har det nok noe med deg å gjøre, jo.

Desto dyrere fødsler, desto færre lokale fødeavdelinger i landet! Det er resultatet av "økonomisk" politikk.

På mitt lokalsykehus er fødeavd sommerstengt. Dermed får vi "aldri" mer enn ca 300 fødsler i året. Dermed truer nedleggingsspøkelset. Det er en ond sirkel.

Nu vel. Jeg mener nå Norge bør ha råd til både keisersnitt og lokale fødeavdelinger jeg da. Med riktige prioriteringer så er det ikke sånn at man MÅ velge.

Som sagt er jeg usikker på om jeg mener vi skal ha 100 % fritt valg, men jeg mener at økonomi overhode ikke bør være et argument.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...