minnimus83 Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 eg var på kontroll i dag og då viste det seg at han hadde gått ned 80 gr på noen uker, hva har skjedd og hva jan eg gjør for å rette på det
2010 Mammaen Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Trolig fått for lite mat (dersom han ikke har vært syk)? Det du kan gjøre hvis det er tilfellet er å gi mer mat. Ammer du eller gir du flaske? Hva sa HS om dette da?
Pumba78 Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Det var det som sjedde m oss, jeg må gi flaske i tillegg, mer og mer egentlig.
minnimus83 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2011 eg skal tilbake til hs i morgen, eg ammer jo sånn så eg har gjort hele tiden, kanskje eg skal prøve å amme han litt oftere ei vennine av meg gior 2 flasker mme om dagen til sion sønn
lillenims Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Hvor ofte ammer du? Det er best om ungen får styre hvor ofte og hvor lenge, men om han sover lenge eller ikke vil ammes så ofte så må du kanskje styre litt. Hver 3. time er nok lurt en periode fremover, så kan du se om en ukes tid hvordan det går. Det er også vanlig med økedøgn rundt 3 mndalder, så det kan være han vil die enda oftere. Bruk det som en unnskyldning til å se på VM hele dagen :-) Det viktigste er at barnet har 5-8 godt våte bleier pr dag. (Hell 1 dl vann i en bleie for å kjenne hvordan en våt bleie er.) Da får det iallfall nok væske. Om det ikke kommer bæsj på noen dager er det helt normalt og ofte et tegn på økedøgn - all melka blir fordøyd i stedet for at overskuddet kommer ut.
minnimus83 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2011 i dag til nå har har eg ammet 6 gasnger + eg har gitt han 2 flasker mme
lillenims Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Du bør ikke amme sjeldnere enn hver 3. time, og med vektnedgang bør du nok amme om natta også - minst 8 ganger i døgnet altså. Jeg ville iallfall unngått å gi flaske for at han skal sove lenger om natta, da går han jo fort glipp av et måltid selv om flaska kanskje gir han mer enn han får fra brystet. Jeg antar du gir flaske etter å ha gitt pupp, dvs for å fylle på? Mine råd som ammehjelper er: Amm minst 10 minutter på hvert bryst, men ikke bytt bryst før han signaliserer at det er slutt. Det kan ofte ta 15-20 minutter. Når han har spist på vegge sider, kan du prøve å legge han til på nytt på det første brystet og så det andre, slik at han spiser to ganger av hver pupp til hvert måltid. Da vil han få i seg mest mulig av den fete ettermelka på slutten. I tillegg kan denne vekslingen føre til at det kommer mer melk siden suging kan stimulere utdrivingsrefleksen på det andre brystet. Mange barn vil die omtrent uavbrutt i et par timer, dvs ligge ved brystet hele tida. Deretter kan de gjerne sove 3-4 timer eller mer, særlig om kvelden. Brystet blir jo aldri helt tomt, så når de ligger der på andre timen kommer det fremdeles melk, denne melka er veldig næringsrik. Produksjonen stimuleres også bra av dette, produksjonen er størst rett etter amming. Ammehjelpen har en artikkel om lite melk her: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk (Alle rådene du får, både fra meg, helsesøster og andre, tar utgangspunkt i at du har litt lite melk. Du har ikke nevnt noe om at gutten din har magevondt og grønn veldig tyntflytende avføring. Har han det? Du kan evt lese http://www.ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon og se om det virker kjent for deg.)
minnimus83 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2011 vi har vært hos helsesøster og hu sa at vi skulle gi han ei flaske om kvelden, men eg har jo ikke nok så då gir vi han litt oftere i tiileg til amming, det var dwet vi gjor helt i begynnelsen og nårvi lå på sykehuset og en stund etter eg kom hjem
minnimus83 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2011 og det er gabske ofte eg har ammet, rundt 11 gangeret i løpet av et døgn,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå