Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi mm på flaske? (når mamma skal være borte litt lengre enn poden går mellom måltid)

Er litt redd for å ødlegge ammingen... Kun snakk om et måltid nå og da, så pappa slipper å bli desperat når mamma er borte litt for lenge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen da? Ville iallefall ventet til han var ordentlig inn i ammingen før jeg hadde tilbudt flaske. En annen ting er jo faktisk om han tar den. Kan fort måtte bruke litt tid på tilvenning av det også:)

Skrevet

Det er iallfall lurt å vente til ammingen er godt etablert. Dvs at barnet tar brystet med godt sugetak, spiser passe lenge (hvor lenger er det da...?) og ikke virrer og roter før eller under måltidet. Dersom du synes amminga er slitsomt, er det et tegn på at du bør vente litt til med å gi flaske.

Det kanskje aller viktigste er å bruke en tåtesmokk med få og små hull. Ikke bruk den som følger med flaska (det er som regel en smokk beregnet på barn fra 3 mnd), men gå på apoteket og kjøp nyfødtsmokker (merket med 0 mnd eller liknende). Det største problemet er ofte ikke sugeforvirring som sådan, men at ungen venner seg til at melka kommer fort og uten at han trenger jobbe for det.

Jeg ville drøyd det en ukes tid til om jeg kunne, husk å regne med litt tid til å venne ungen til flaska. Det er ofte lurt om far (eller en annen enn mor) gir flaske, iallfall de første gangene.

Det går også an å gi med kopp - og da menes det en myk plastkopp på størrelse med et eggeglass som barnet lepjer i seg melka fra. Myk plasthette på tåteflaske, eller medisinbeger fungerer fint, klem den litt sammen så den blir lettere å legge til barnets munn. Se instruksjoner på http://www.ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating

SOM REGEL går det helt fint å kombinere flaske og pupp, problemet er bare at det ikke går an å si på forhånd hvem som får problemer med det... (det er altså ikke bare de som på forhånd virker litt sugeforvirra.)

Skrevet

min erfaring er at om de kan ta smokk og likevel suge fint, så går det bra.

har brukt dr browns flaske med nyfødtsmokk, og den smokken på flasken er veldig lik smokken han bruker ellers. kanskje det var derfor det gikk så fint? tok flaske på første forsøk, da var han 4 uker. har kun latt pappa'n gi flaske, så han ikke skal foretrekke flasken fremfor puppen..

Skrevet

Jeg har ei jente på 4 uker, og vi gir flaske av og til. Jeg skal begynne å jobbe to dager i uka i mai, og da skal pappan gi mm på flask. Så vi valgte å starte tidlig (hu var vel bare 14 dager) for å venne henne til flaska, og det har gått veldig greit! Hu har ikke blitt sugeforvirra og sliter hverken med puppen eller flaskesmokken etterpå.

Skrevet

Tusen takk for tips og råd!

Vi prøvde oss med flaske i dag (mini var 3 uker i går) og det gikk kjempe fint, og hun tok puppen etterpå uten noen problem.

Pappa som gav flaska da og vi passet på å ha den minste tuten på flaska.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...