Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Del Skrevet 2. mars 2011 En av mine bekymringer nå i forkant av fødsel, er at baby skal få oksygenmangel. Men når og hvordan skjer dette egentlig. Sist satt jo hodet bom fast i en hel time, og hun fikk ingen varige men av det. Er det kun når navlestrengen surrer seg rundt halsen, eller? Og i magen puster de jo i vann...de får vel egentlig oksygen gjennom navlestrengen, eller?? Er litt grønn på dette området, kan noen forklare? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142972487-oksygenmangel-under-f%C3%B8dsel-cp-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #2 Del Skrevet 2. mars 2011 Dersom navlestrengen kommer i klem, så får d ikke nok oksygen. Samme gjelder dersom den er surret rundt halsen og strammes - som den gjorde i mitt tilfelle. De oppdaget det på registreringen og endte med ks. Men det går jo for de aller fleste helt greit. Tror ikke du sjal bekymre deg veldig over det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142972487-oksygenmangel-under-f%C3%B8dsel-cp-etc/#findComment-142972529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #3 Del Skrevet 2. mars 2011 Gutten min hadde navlestrengen rundt halsen da han ble født, og jeg hadde tidenes lengste pressefase! Men dette er noe de ser på overvåkningen av monitoren, så jeg fikk oksygenmaske å puste i for å få litt mer oksygen til ungen. Alt gikk helt fint allikevel. Ungen kom ut av seg selv på normalt vis, litt blå, men ikke farlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142972487-oksygenmangel-under-f%C3%B8dsel-cp-etc/#findComment-142972601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #4 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg opplevde dessverre en mammas verste fødselsmareritt. Min sønn kom ut livløs, uten hjerteslag. Det var helt uventet, men allikvel synes vi det er svært vanskelig å slå oss til ro med jordmors forklaring "det kom som lyn fra klar himmel". Jeg var 27 år, fødselen startet av seg selv, 5 dager over termin og innkomst-CTG var helt fin. Etter en tilsynelatende normal fødsel, kom gutten min ut etter 7 timer. Jordmor løp straks ut med ham og det ble startet gjenoppliving.Han ble overført til Riksen, og svevde mellom liv og død i flere døgn, men han viste seg heldigvis å være en gutt med sterk livsvilje. Vi fikk høre at han må ha lidd av oksygenmangel i 30-40 minutter, antakeligvis på grunn av kraftig klem på navlesnor (dette var den eneste forklaringen de kom fram til etter obduksjon av morkake og navlesnor). Nå er det jo en gang slik at en navlesnor tåler enormt mye, så det er en sjelden tilfeldighet har vi fått høre. Men dessverre ble min sønn rammet, og er multifunksjonshemmet (CP grunnet fødselsasfyksi/oksygenmangel). Men det verste er at dersom de hadde overvåket ham, hadde de kunne oppdaget dette før det ble kritisk. Så for oss var det manglende overvåking som kunne betydd alt mellom himmel og jord. Rikshospitalet var svært kritiske til den manglende overvåkingen ved lokalsykehuset, og vi fikk vite at gutten vår ville vært helt frisk dersom de hadde oppdaget at han slet og dermed fått ham ut straks.... Jordmor tok for gitt at jeg var en lavrisiko fødende, og kontrollerte sjelden forsterlyden. Når hun først kontrollerte brukte hun enten det eldgamle trestetoskopet eller dopler (sonic aid). Vi har både fått hørt og lest forskning som sier at dette overvåkingsutstyret ikke kan oppdage noe som kalles variabilitet i hjertelyden. Det er kun ved bruk av CTG at dette kan oppdages. Jeg håper du ikke blir skremt av min historie, det er nemlig svært sjelden dette skjer. Men vi ble en del av statistikken, og det har snudd våre liv opp ned. Vi har heldigvis en utrolig skjønn og smilende gutt i våre liv, men det er fryktelig sårt å vite at han var noen minutter unna å få være funksjonsfrisk. Men det jeg ønsker å dele med deg, er at du kan kreve nøye overvåking dersom du er bekymret. Du må ikke nødvendigvis være koplet opp mot en CTG hele tiden, men f.eks. be om at de gjør "stikkprøver" på 10 minutter hver time underveis i fødselen for å se at babyen din har det bra. Jeg vil tro at det å få bekreftelser på at alt er bra, vil gjøre deg mer avslappet og trygg. Selv om jeg nok ikke kommer til å ønske en vaginal fødsel neste gang jeg (forhåpentligvis) venter et barn til, så ville jeg vært mye tryggere på at jeg vet nøyaktig hvordan man kan unngå en lignende situasjon. Jeg ville gjort alt i verden hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake og visst det jeg vet i dag. Hvis jeg hadde blitt overvåket med CTG, ville nok min fødsel endt i akutt keisersnitt, med den dramatikk det innebærer, men med tusen ganger større sjangse for en frisk liten gutt. Masse lykke til, og husk det er aller mest sannsynlig at alt vil gå bra - naturen er stort sett innrettet slik. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142972487-oksygenmangel-under-f%C3%B8dsel-cp-etc/#findComment-142978812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #5 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei 20.36, 03.03 Tusen takk for at du deler den sterke historien din. Veldig trist at sønnen din fikk varige men av noe som tilsynelatende enkelt kunne vært unngått med bedre overvåkning. Jeg skal absolutt ha dette i tankene når fødselen kommer, og kreve regelmessig CTG. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142972487-oksygenmangel-under-f%C3%B8dsel-cp-etc/#findComment-142984958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå