Gå til innhold

Drittnaboer + et spm om sigarettrøyk på soverommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært litt uheldige med naboene våre, på begge sider av leiligheten - i helgene har vi stort sett reist bort på besteforeldrebesøk. Både stua vår og soverommet vårt grenser mot stuer til festglade mennesker. Selv om vi er forholdsvis nybakte foreldre med stort behov for den lille søvnen vi får, har vi selvfølgelig forståelse for at man har lyst til å ta seg en fest i helgen - det er bare veldig slitsomt når det skjer på begge sider av oss, samtidig. Da er det liksom ikke mulig å rømme noe sted for å få sove.

Nå har heldigvis de verste, de på stuesiden, flytta. De var glad i å ta med folk hjem på nachspiel i hverdagene, sånn at vi våknet av høy musikk og hvining fra partyjenter kl. 5 om morgenen. Vi har vært der og banket på og klaget flere ganger, og sendt skriftlig klage til megleren vår. Nok om det, nå har de altså flyttet.

Så til saken. I natt mata jeg Påsan i tre-tida. Det tar ca en halvtime, så jeg la meg igjen halv fire. Våknet et kvarter senere av nachspiel, altså inne hos naboen som har stue mot soverommet vårt. De spilte HØYT, men Påsan våknet heldigvis ikke. Det som er så ekstremt forbannet jævlig med at de fester så høyt, er at de bor i nabooppgangen, som vi ikke kommer inn i, og hvis jeg dunker i veggen til dem, skremmer jeg jo vettet av stakkars Påsan. Jeg har forøvrig dunket i veggen til dem en gang tidligere da Påsan sov på stua, og det reagerte de overhodet ikke på.

Når de har nachspiel, røykes det tydeligvis i ett sett. Bygården er gammel og består av en gang store leiligheter som nå er delt med tynne gipsvegger, sånn at røyken, på en eller annen måte, klarer å sive inn til oss. Det lukter faktisk helt forferdelig. Jeg prøver å si til meg selv at det ikke er så farlig, men er bekymret for Påsan som altså også sover der inne.

Har jeg noe å bekymre meg over? Ønsker meg beroligende ord....! Det skjer jo ikke så ofte, men.. er så ekkelt å legge ham der inne nå for dagsoving mens det stinker røyk...!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ææh.. jeg har så klart lufta, men det henger i.

Skrevet

Hadde ringt politiet jeg, når det er så ofte og midt i uka i tillegg.

Skrevet

uff ikke noe særlig å ha slike naboer :(

I teorien skal man ta hensyn til naboene sine og det skal være stillt etter klokken elleve. Slik er reglene, så da har du din fulle rett til å ringe politiet. Det hadde jeg gjort, for selv om det kan bli sett på som "ukult". Når man bor tett med andre så får man lære å respektere andre leieboere også, og ta hensyn. Greit nok man kan ha sene narchspel eller fest en gang i blant, men hver helg eller opptil flere ganger hver uke hadde jeg aldri funnet meg i. Ring politiet neste gang:)

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Vi bodde i blokk for et par år siden og da luktet det ofte røk på toalettet.. Det viste seg at vi hadde et felles ventilasjonsanlegg... Har dere det?

Det var klare regler i det borettslaget vi tilhørte. Jeg regner med at dere også har det? Da kan du i såfall fortsette å klage med god samvittighet. Er det lyd så kan dere evt. ringe politiet og er det røk/lukt, så ta en samtale med vaktmesteren...

Ellers så tror jeg ikke røyklukta kan skade hvis det er en sjelden gang, men jeg hadde nok spurt om det samme hvis det var min unge........

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar og støtte, folkens. Føler meg som en muggen gammel dame når jeg banker i veggene og klager til alle kanter. Samboeren min dunket så hardt i veggen til eksnaboene en gang at det ble hull :P (ikke tvers igjennom, heldigvis)

Jeg var på nippet til å ringe politiet flere ganger i natt, men siden det er Oslo er jeg redd for at de skal avblåse meg med at de har viktigere ting å gjøre. Neste gang ringer jeg definitivt.

Har snakket med megler i dag, sendt mail slik at hun har det skriftlig, samt hengt opp lapp på døra til oppgangen. Håper vi slipper flere runder.....

Ha en fin kveld, folkens :)

Skrevet

Av ren nysgjerrighet; hvorfor sender du klage til megler?

Skrevet

det er vel ganske naturlig å klage til megler dersom det er et meglerfirma som leier ut leiligheten de bor i eller?

Skrevet

Ja, da er det jo naturlig. Jeg bare tenkte de hadde kjøpt når jeg leste megler og da hadde ikke megleren hatt noe med klagen å gjøre

Gjest marie-s
Skrevet

For det første ville jeg krevd redukusjon i husleien p.g.a. røyklukt og støy, går ut i fra at dere bruker utleiemegler eller lignede siden du nevnte det å kontakte megler.

Men hva med å ta litt igjen også? Etter at de har hatt fest så sett på en CD med musikk som er helt motsatt deres smak fra 6-7 om morgenen? Ligger deres stue vegg i vegg med naboens soverom er jo det perfekt. Henge opp bilder ville også vært perfekt såpass tidlig om morgonen.

Men det mest effektive er nok det å kreve reduksjon i husleien det er utrolig hva huseier gjør om man begynner å tape penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...