Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror dette kan ha litt med arbeidsplassen, i kommunen hvor jeg jobber får pappaer fri 14 dager etter fødselen, men i NAV sine greier er et kun en forelder som kan ta permisjon omgangen og de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor, så vil far være hjemme da må han ta ut ferie

Jamfør arbeidsmiljøloven:

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html

Annonse

Det stemmer at far har rett til to uker fri. Dette er ikke en del av foreldrepermisjonen, men er såkalt velferdspermisjon/omsorgspermisjon. NAV har ikke noe med den å gjøre. Man må søke arbeidsgiveren om fri. De kan ikke nekte far å ta fri, men som de andre sier er det ikke alle som får lønn disse to ukene.

Men er det noen av dere som har hørt om "barnepassers sykdom"? :)

Lurer litt på om det finnes hjemmel for å bruke den denne gangen her.... :)

http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

Når kan du få omsorgspenger?

For å få rett til omsorgspenger må de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt være oppfylt(folketrygdlovens § 9-2 og § 9-3).

Dersom du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger.

Det samme gjelder dersom du må være borte fra arbeidet fordi:

■den som har det daglige barnetilsynet enten er syk eller er forhindret fra å ha tilsyn med barnet

Vi har jo en datter ¨på 3 år, jeg har jo ikke mulighet til å ha tilsyn med barnet de dagene jeg ligger på sykehuset, så det BØR jo gå an å ta noen dager med dette??

Noen kommentarer? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...