MissVaiper Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Tenker på når man slutter å amme. Når begynner man å gi melk? Går det bra med bare vann til maten? Har ei jente på litt over 6 mnd. Merker at jeg begynner å få mindre melk, og hun har visst melkeallergi så kan ikke gi vanlig mme. Ikke det at hun noen gang har tatt det (spyttes ut + utslett). Tilbyr henne vann til måltidene da, men det er kanskje ikke nok når ammingen helt stopper opp?
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Hei du:) Nå er jeg ingen ekspert,men vanlig melk vet jeg at man skal vente til de blir ett år før man gir de. (Jeg har vel gitt rundt 11-12 mnd). Ellers er det vel stort sett mm og mme og vann det går i. Vet det finnes noe drikke fra 8 mnd i butikken,men det er bare sånn drikke for kos tror jeg. Hør på HS hva de sier,men som sagt så tror jeg de anbefaler mme frem til de begynner med vanlig melk om man ikke ammer:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Dette lurer jeg også på, med gutten vår på 6mnd. Har mindre og mindre melk, å det holder stort sett bare til frokost og max to ganger på dagen\kveld. Men det er ikke altid han vil ha andre ganger enn til frokost og kvelds.... Skal på helsestasjonen idag, så skal spørre da! Kan jo si ifra her hva jeg fikk beskjed om?
Canari Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 De skal ha mm eller mme frem til de er (mkinst) ett år. Tror det er minst 5-6 dl etter 6 mnd (inkludert væske i grøten, som f.eks. er 1,3 x 2 = 2,6 i grøten) pga kalsium og viktige vitaminer tilsatt mme (og som de som får mm får gjenneom der.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Men gutten vår tar ikke flaske, hva gjør vi da!?
Canari Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Det gjorde heller ikke vår i mange måneder (tok mm til ca 4 mnd, så eter det begynte vi med grøt), så inntil han tok flaske (han roter enda noe 8 mnd gammel) gjorde vi bare det vi kunne. Vi snakket mye med helsestasjonen pga mange bekymringer pga dårlig væskeinntak. Vi ga ekstra mme i grøten, etterhvert også i middagen, i fruktmos (alt tynnet ut), samt på 10 ml sprøyte kjøpt på apotek, og med skje. Vi prøvde daglig flaske. De kan få vitamin/jernmangel om de ikke får nok mm/mme.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 De skal ha enten mm eller mme som "hovedvæske" ved siden av maten fram til 1 års alder ja, som Canari over her sier, pga viktig innhold av vitaminer og kalsium. Hvis han ikke tar flaske, hmm, vet ikke helt- tutekopp kanskje?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Prøvd det også, men han bare tygger på det... Så griner han på nesa såfort det ikke er morsmelk... Hva gjør man da da? Bah:\
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Kjedelige greier.. Må vel bare øve og øve da, så løsner det vel sikkert til slutt- prøve litt forskjellige typer tutekopper også kanskje?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Hehe ja han har alltid bare tatt puppen.. Vi får bare hamstre inn litt forskjellig, å øve og øve... Får se om helstestasjonen har noen tips også..
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Da har vi vært på helsestasjonen, å det var ikke nødvendig å begynne med mme, heldigvis:) Det gikk helt fint foreløpig, å jeg skulle øke med ett grøtmåltid til og etterhvert middag, eller omvendt. Så sålenge han har nok med tissebleier, så går det helt fint foreløpig:) Så har jo ikke jeg tenkt på at han bruker mye kortere tid ved brystet fordi han er blitt så stor, men får i seg like mye fordet, hehehe..
MissVaiper Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2011 Så bra da! Satt nå og irriterte med over at det skal være såååå viktig med amming, men at mor skal få lengere lovbestemt tid hjemme i permisjon er visst ikke så nøye! Som om man ikke skulle ha nok å bekymre seg over. Får satse på at den melka jeg har holder da.
snurretassa Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Heisann, vil bare fortelle at vår småtting tok heller ikke flaske noe særlig mens jeg ammet. Han bare tygde på tuten og fikk i seg noen tilfeldige dråper. Men så var det brått ammeslutt ved 10 mnd, sikkert fordi jeg fikk igjen mensen, da ville han ikke ha mer. Vi lurte fælt på hvordan dette skulle gå, han tok jo ikke flaske! Men joda, etter to dagers prøving var det 150 ml rett ned og nå elsker han det. Så ikke fortvil, det ordner seg :-)
laroos Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Her fikk ungen bare vann til måltidene, aldri mme. Ammet ellers til han var 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå