Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Feta kan du spise:) Selv kjøper jeg den hun før meg la ut link på, den fra Arla på glass- SUUUPERDEILIG!!!!

Jeg har og spurt jordmor og lege, begge bekreftet dette. Og avlivet et par andre myter om matvarer jeg IKKE tar opp her for noe mer hysteri om ditt og datt blir bare tull.

Noen spiser både utdatert kjøttpålegg, brie og litt spekemat. Andre holder seg vekk.

MEN:YUPP:FETA ER SAFE!!!

Blir litt feil å rope ut at fetaost er safe, når Matportalen sier noe annet:

Kan jeg spise fetaost?

Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

Fetaost var ok når jeg gikk gravid for 2-3 år siden, Men Matportalen har nå nylig kommet med nye anbefalinger om at gravide ikke bør spise fetaost. Jeg velger å følge Matportalens råd framfor sprikende råd fra div leger og jordmødre.

Arla selv går heller ikke helt god for at gravide bør spise produktene deres. Selv om de tilsynelatende ikke inneholder listeria når de forlater fabrikk, kan det oppstå i løpet av holdbarhetstiden. Fetaost er et langtidsholdbart produkt. Har ofte en holdbarhetstid på 6-9 mnd. Mye kan skje på de månedene. Jo, nærmere produksjonsdato, jo tryggere å spise.

Skal innrømme at jeg selv har spist fetaost i svangerskapet, men kun hvis det er under 2 mnd siden produksjon.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...