Gå til innhold

Melkeallergi - spør her pga lite aktivitet på allergiforum (langt)

Anbefalte innlegg

Min sønn på 8 mnd har fått diagnosen melkeproteinallergi.

Problemet startet allerede mens han fremdeles ble fullammet, så jeg måtte legge om til melkefritt kosthold, har holdt på med det i snart 3 mnd.

Nå spiser han melkefri grøt, brødskiver og middagsmat i tillegg til at han ammes, Nutramigen som drikke er ikke populært..

Har ikke fått noen som helst informasjon om hva vi skal gjøre, bortsett fra å unngå mat/drikke som inneholder melk, og at han skal ta ny allergitest om et år.

Er så usikker på andre allergiframkallende matvarer, som egg, fisk, soya, jordbær osv.

Hva gjør dere andre allergiforeldre? Vet ikke når jeg evt kan begynne å gi han slik mat, har ikke turt det så langt..

Fortsetter under...

Vi er under utredning for melkeintoleranse, på jenta vår på 8 mnd og har melkefritt kosthold nå. Jeg spurte hs om hvordan det var med fisk og sånt, og hun sa at så lenge det ikke dreide seg om allergireaksjoner som gikk på hevelser i luftveier, men var av typen eksem, irritert i mage/tarmsystemet med påfølgende minsket matlyst og slikt så måtte man bare prøve seg fram. Introduser varen og se om det blir noen reaksjon.

Men det var èn hs sin oppfatning, har ik spurt barnelegen og det er sikkert forskjellige anbefalinger på dette ute og går...

Fikk beskjed om å gi det hun ikke var allergisk mot (Voksentoppen astma og allergisenter). Så vi ga henne alt annet enn melk. Gikk helt fint. Om det har kommet andre anbefalinger nå vet jeg ikke. Vi går fortsatt til barnelege pga allergi m.m og har ikke fått andre beskjeder.

Takk for svar!

Det er "bare" eksem og mage/tarm besvær han har hatt, grønlig og slimete avføring og av og til med blod i.

Eksemet er helt borte nå som han ikke får i seg kumelkproteiner, og avføringen for det meste grei. Så da får vi prøve oss fram etterhvert med andre ting også. Tenker at det er jo viktig at han får smake diverse ting, men var redd for å gjøre feil :)

Har to barn med melkeallergi (+ gluten og egg) og har kuttet ut melk i ammeperioden. Vi ble anbefalt å prøve å blande mm og erstatning gradvis for å få barnet til å akseptere annen melk når man har bestemt seg for å kutte ut ammingen. men ikke like lett bestandig!

Noen barn med melkeproteinallergi kan også være følsomme ovenfor soya og geite melk da proteinene er ganske like. Men man må bare prøve seg forsiktig fram.

Vi får god oppfølging på voksentoppen og har også benyttet oss av balderklinikken. Har begge steder blitt anbefalt å introdusere nye matvarer gradvis og en ting av gangen. Da er det lettere å se om det kommer en reaksjon. Selv om man reagerer på melk trenger man ikke nødvendigvis å reagere på andre mattyper.

Annonse

Hva slags utredning er dere på? På 6 mnd kontrollen mente legen at jenta i sannsynligvis har kumelkprotein allergi. Men noen utredning var det ikke snakk om. Var bare opp til meg å prøve og feile. Litt frustrerende for en mor det. Det eneste jeg fikk beskjed om var at om hun trenger melke erstatning så må jeg gå til fastlegen for å få resept.

Melkeallergi kan enkelt testes ved hjelp av en blodprøve. Denne kan tas på legekontoret. Vi ble sendt videre til sykehuset fordi de ikke ønsket å stikke babyer -vanskelig å finne blodårene. Jenta vår var da 6 mnd. Etter påvist allergi ble vi vidersendt til prikktesting på sykehuset -som også ga utslag.

Legen på helsestasjonen sa at blodprøve ikke ville gi godt nok svar, så derfor ikke var nødvendig. Ble jenta di testet bare for melke allergi, eller ble andre allergier også testet for? Kanskje jeg burde ta jenta mi med til fastlegen...

Det var rart. Høres lurt ut å kontakte fastlegen da ja. Jeg kjenner til flere babyer som har fått påvist melkeallergi gjennom blodprøve tidlig. Vår ble i tillegg testa for egg og tomat, som ga negativt utslag.

Ved prikktesting en mnd senere ble hun kun testa for egg og melk -som begge ga utslag. De mente det var for tidlig å teste for andre ting, men vi skal inn når hun er ca 13 mnd for å ta flere tester, bla katt.

Da jeg mistenkte melkeallergi, drypte jeg noen dråper med melk på hånda hennes, hun ble fort rød og fikk små blemmer på området. Jeg

fortalte det til legen og fikk kommer inn for blodprøvetesting med en gang. Legen har hedligvis tatt meg på alvor hele veien og har ordna ut når vi bla har opplevd treghet på barneavd på sykehuset. Håper det ordner seg for dere, vær bestemt:)

Skjønner at det er veldig masse forskjellige råd og beskjeder man får på helsestasjoner og av leger når det gjelder allergi. Vi fikk beskjed om å ta prikktest for legen mente det gav sikrest svar, men at det likevel var usikkert og kunne gi falsk svar begge veier. Men han mente grunnen til å gjøre det likevel var at dersom man fikk positivt svar kunne vi teste igjen om ett år, og om det da var blitt negativt så kunne man si at han har vokst av seg allergien.

Vi fikk ny time (som jo er veldig gøy siden det er 1,5 time å kjøre hver vei) og ble prikktestet for melk, egg og hveteprotein. Uten utslag. Så da var vi like langt... Fastlegen min sier selv at hun kan forlite om allergi, blant annet skjønte hun ikke helt at han reagerte på når jeg drakk melk.

Frustrasjon frustrasjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...