Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært med tannlegen for rutinekontroll, og da magen er ganske så stor, så tenkte jeg ikke engang på å nevne at jeg var gravid. Må innrømme at jeg ikke hadde fått med meg at gravide ikke skulle ta røntgen, så nå sitter jeg igjen med kjempedårlig samvittighet etter å ha tatt to bilder.

Merkelig nok nevnte jeg graviditeten når hun begynte å se på tennene, da jeg lett begynner å blø i tannkjøttet i disse dager. Da nevnte tannlegen at jeg ikke skulle tatt bildene, men hun laget ikke noe oppstyr rundt det.

Jeg hadde en blykrage under haken, men ingen blyteppe over magen. Etter å ha lest all verden på nettet, så sitter jeg nå og er redd for at lille prinsessa har tatt skade av røntgen. Jeg er 22+3 uker i dag, og har konkludert med at alt sannsynligvis har gått bra. Men likevel klarer ikke slappe helt av.

Noen andre som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142969841-tannlegebes%C3%B8k-og-r%C3%B8ntgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok selv røntgen under graviditeten, tror jeg var i uke 17 eller deromkring. Fikk beskjed av tannlegen(som selv var gravid) at røntgen av tennene gir så lokal stråling at det utgjør ingen fare. Fikk allikevel, som du blykrage rundt halsen, og regner med den tok av for det meste.

Dette var i første graviditet for over 2 år siden, og min nå 2 årige gutt tok ingen skade av det hvertfall.

Ikke for å skremme, men røntgen stråler er verre for jentefostre enn for guttene. Grunnen er at jentene produserer tidlig eggene sine, og røntgen kan hemme utvklingen av disse.

Men når det er sagt trenger det ikke å ha skjedd noe heller.

Jeg syns det er merkelig at de tok røntgen når du er gravid uten å spørre først!

Huff... det har jeg faktisk ikke funnet noe informasjon om enda... og tro meg... jeg har googlet mye i dag! ;)

Det ser ut til at strålingen man blir utsatt for under digital dental røntgen er mindre enn man utsettes for av stråling i det daglige. Likevel tar de fleste tannleger ikke røntgen av gravide. Better safe than sorry, I guess. Av informasjon jeg har funnet stod det at det var tryggest med tannbehandlinger, røntgen og lignende i 2.trimester.

Jeg har lest utallige infohefter og lignende hvor gravide nesten blir oppfordret til en ekstra tannlegesjekk. Her har ikke det stått noe om røntgen og graviditet. Selvfølgelig burde jeg opplyst tannlegen om at jeg var gravid, men med en godt synlig kul på magen følte jeg det var ganske opplagt. Om det virkelig hadde vært så farlig med røntgen så burde tannlegene spurt alle kvinner i kjønnsmoden alder om de var gravide. Det synes ihvertfall jeg...

Jeg har akkurat bestilt tannlegetime (er uke 19). Jeg opplyste om at jeg var gravid, og da hun fikk høre at jeg var så langt på vei sa hun at det hadde lite betydning. Hvis man var i de aller første ukene, var det like greit å vente med timen.

Slapp helt av, det går sikkert bra. Tannlegen laget heller ikke noe oppstyr.

Det ligger alltid masse skremsel på nettet... Hvis du googler havregryn og graviditet dukker det sikkert opp noe dritt om det også;)

Ser ikke svaret mitt som jeg skrev i morges..

Kom til å tenke på min mor som ble tatt røntgen av for 30 år siden for å påvise tvillinger i magen. Vi er friske og fine vi altså!

Men det er jo en risiko selvfølgelig, så selv ville jeg ikke tatt røntgen. Du må ikke stresse med det - har nok ikke skjedd noe som helst!

Selv så har jeg alltid nektet å ta røntgen kun for en tannundersøkelse, noe annet hvis det er helt kritisk og de er absolutt nødt til å gjøre det.

Annonse

Jeg har tatt røntgen av tennene, ca 20 uker på vei, hadde en sprell levende frisk baby i magen på ultralyd både før og etter, hadde sånn sa rundt halsen på som man alltid har under røntgen av tennene og tannlegen min mente det ikke skulle være noe problem. Tror nesten jeg blir utsatt for like mye om ikke mer stråling når jeg er på sykehuset på jordmortime, besøker nevøen min på barneavdelingen på sykehus osv.

Jeg jobber i bransjen, og kan berolige med at røntgenstrålene ved opptak av vanlige sjekkrøntgenbilder av tennene ikke treffer magen, fordi røntgenapparatet peker rett inn mot tanngarden. Røntgenstråler går nemlig rett frem. I tillegg er stråledosene så små at du utsettes for mange ganger så mye ioniserende stråling på fx en flytur til syden.

Dersom du skal ta røntgenbilde av en fortann i overkjeven, kan det være at røntgenapparatet må peke nedover i retning magen, og man bør da bruke blykrage for å forhindre stråling mot magen. Ikke fordi man vet det kan skade, men fordi man ikke vet om det kan skade babyen.

Mange tannleger velger å la være å ta røntgen av gravide for å slippe "hysteriske gravide som begynner å spekulere i ettertid", men det er ingen holdepunkter for å unngå røntgen, rent faglig sett.

Når det gjelder tannbehandling for øvrig, skal man helst gå til tannlegen FØR man blir gravid (i motsetning til hva som står i gravid-litteraturen) eller etterpå. Kun nødvendig tannbehandling som ikke kan utsettes skal utføres på gravide

Enig med mippa;) jobber også i bransjen. Tannlegen jeg jobber for unngår å ta bilder av gravide, men hvis absolutt nødvendig har vi "forkle" som dekker magen. Skal helst unngå rtg på gravide,av den grunn som mippa sier, en vet ikke sikkert hvordan det påvirker fosteret. Når d er sagt så er d rett at 2. Trimester er den "tryggeste" tiden å gå til tnl, Er sikker på at den lille i magen din har d helt fint. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...