Gå til innhold

Er lei av alle de som mener at en mastergrad er en mastergrad, og en bachelorgrad en bachelorgrad!!

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er en av de som mener at personer som jobber i barnehage, lærere og sykepleiere bør tjene mest. De gjør faktisk en DRITVIKTIG jobb, selv om utdannelsen deres kanskje ikke er av de aller tyngste.

Jeg forstår at det er markedskreftene som rår, men rettferdighetssansen min sier meg at disse yrkene bør tjene aller best. De har et enormt ansvar.

Fortsetter under...

Jeg blir kvalm av sånne som deg HI

Hvem er du for en person som mener at det du mener er riktig skal være lov.

Jeg har førskolelærer utdanning og jeg er smertelig klar over at jeg ikke hadde klart matte på ingeniør studiene for dette ligger faktisk ikke til meg og det er vanskeligere matte.

Men min bror som har master i ingeniør (kybernetikk tror jeg). Han sier at han aldri hadde klart musikk/forming fagene ++ for de ligger faktisk ikke til han og er for vanskelige.

Så hvordan kan du sitte her å si at ingeniør er vanskeligere og mer krevende enn fskl utd og dermed fortjener mere lønn?? Ja, kanskje for deg ja, men for min bror så er faktisk førskolelærer utd vanskeligere for han enn ingeniør utd...

Skulle han da få høyere lønn som ped.leder da, for dette var en vanskelig utdannelse for han??

Endelig et litt fornuting svar. Er nok markedskreftene som rår ja... Sånn vil det nok dessverre alltid være, selv om det kanskje ikke føles rettferdig. Eneste jeg kan si er at folk flest vet hvilket lønnsnivå utdannelsene de tar ligger på, hvis man da skal være fed up over lønn hele livet og klage over hvor urettferdig det er, burde man kanskje vurdert å ta en annen utdanning. Det er jo også avhengig av hvilken jobb man tar. En sykepleier som jobber offshore vil nok tjene dobbelt så mye som en som jobber ved sykehus. En jurist i det private vil kunne tjene det ti-dobbelte av en som jobber i kommunen. MEN; man velger selv hva man utdanner seg til og hvilken jobb man tar, og er man så misfornøyd, bør man komme seg videre og gjøre noe annet!

Gjest Tale30

Den erfaringen jeg har, som universitetsutdannet i et lite yrkesrettet fag, er at det viktige er at jeg hat tatt til meg store mengder informasjon for så å gjøre noe nytt av det i min hovedoppgave.

Det viktigste er hvordan man selger seg på jobbintervju. Når man ikke har en yrkesrettet udanning må man selv definere seg i forhold til en arbeidsgiver.

Jeg har fått drømmejobben, fordi jeg solgte meg selv godt i søknaden og i jobbintervjuet. Det har med personkjemi å gjøre. Det som gjør at jeg har fått en godt betalt jobb, litt uavhengig av fagkombinasjon, er at jeg har hovedfag og dermed kan være en ressurs i forskningsprosjekter.

21:20 her

Jeg er helt enig med deg 21:27

Jeg viste godt at jeg ikke fikk masse lønn og jeg er vel en av de som ikke klager over lønnen min. Selv om jeg som alle andre ikke hadde sagt nei til mer :P Jeg tar ikke en utdanning pga lønn, men pga interesse for yrket!!

Grunnen til at jeg svarte på dette innlegget er at jeg blir provosert når noen "ser ned" på min utdannelse, at den er mindre verdt enn feks ingeniør

Jeg har aldri uttalt at det jeg mener er riktig skal være lov;) Men jeg har vel lov til å uttale meg og si at jeg irriterer meg grønn over de som mener at like mange år på skolebenken = likt lønnet arbeid ved endt studie.

Da jeg valgte min utdannelse var også lønn noe jeg tok i betraktning, og jeg har jobbet hardt for å klare å komme meg dit jeg er. Jeg har ikke nødvendigvis valgt de fagene jeg synes var enklest, men de fagene jeg har trengt for å komme dit jeg vil (selvfølgelig synes jeg ikke at det er totalt uinteressant). At noen da skal komme og si at jeg bør tjene mindre etter endt utdannelse fordi jeg ikke har flere studiepoeng enn en på en hvilken som helst annen utdannelse føler jeg blir urettferdig.

Men altså... Dette er jo bare mine personlige meninger om lønn, og har ingenting med at jeg ser ned på førskolelærere?? Hvorfor skulle jeg det? Jeg sier jo at de burde tjene mer. Men samtidig synes jeg ikke at en ingeniør skal tjene mindre.

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...