Gå til innhold

Er lei av alle de som mener at en mastergrad er en mastergrad, og en bachelorgrad en bachelorgrad!!

Anbefalte innlegg

Det ER forskjell på ulike studier, og jeg synes IKKE det er feil at man tjener mer etter noen utdannelser enn andre. Når det er sagt så synes jeg at noen stillinger har for lave inntekter etter endt studie (f.eks førskolelærere og sykepleiere).

Fortsetter under...

hehe... Jeg tenkte selvfølgelig på lønnen. Svigermor mener at alle bør tjene det samme dersom de har en bachelorgrad/mastergrad uavhengig av hvilket emne de har det i. Irriterer meg grønn!!

hehe..

HI

Jeg er helt enig med deg!

Jobber et sted med stort sett bare ingeniører, og det er pokker meg en tøff utdanning de er igjennom. Så har forståelse for at de tjener mer enn meg som "bare" har master i statsvitenskap.

Annonse

Har du ingen selvrespekt eller, anno 18.57?

Hva i huleste er poenget med å ha standardiserte grader som master og bachelor hvis man ikke skal få samme respekt for utdannelsen man tar, om så det var en master i økonomi eller sykepleie? Hvorfor er den ene mer verdt enn den andre? Og hva faen er "ingeniørutdanning" for noe da? Man er jo ingeniør innen et felt! Og klart du synes deres utdanning var vanskelig, hadde du hatt interesse for det, ville du jo sannsynligvis syntes det var enklere. Akkurat som statsvitenskap kan virke uutholdelig kjedelig og detaljorientert for de som ikke har interesse for det!

Det handler jo om hva man har talent og interesse for!

Så hvorfor i all verden skal jeg ta til takke med lavere lønn enn deg, når begge har master, fordi den ene av oss har et "lettere" studium i dine øyne?! En master ER en master!

Faen så stuck up dere skulle være!

Advokat er vel en masterstudie også, og de tjener jo fett og i enkelte tilfeller bedre enn leger osv, akkuratt som mange førskolelærere er rike på å drive med barnehager, spørs jo hva man gjør med utdannelsen man har, enkelte som driver familiebarnehage har kun videregående og kan fint sitte med en lønn på rundt 800 000 når assistent og førskolelærer er betalt!!

Vel, i mange land i verden er f.eks legeutdannelsen bachelor, bare så det er sagt, det betyr derimot ikke at det er lavere nivå på legeutdannelsen i de landene enn legeutdannelsen i de landene graden regnes som en can.mag. Akkurat hva graden heter har mindre å si, det er det man lærer som teller.

Gjest Tale30

Da slår jeg også et slag for at de med de verdiløse gradene (som jeg sikkert har med Religionsvitenskap) skal få refundert deler av studielånet slik at vi får en kompensasjon for at graden vår, som har tatt like lang tid og har kostet like mye penger mht tapt arbeidsinntekt, skal lønnes lavere i arbeidslivet.

Og når jeg er i gang. Vi som har Hovedfag bør helt klart få bedre betalt enn dere med Master.

Annonse

Hvorfor er dette et stort problem for deg Hi?

Er det så viktig for deg å være bedre og tjene mer enn andre, selv om de har en utdanning som vekter like mye som din egen?

Du sier du mener "noen" stillinger har for lave inntekter.

Hvilke stillinger som krever bachelor/mastergrad mener du har tilstrekkelig/passende lav inntekt, og ikke burde lønnes høyere enn DITT yrke?

Jo. Det virker som om mange tror at stor forbokstav kan brukes til å understreke et ord, men det er rett og slett feil. Det blir fellesnavn med stor bokstav, noe som er forbeholdt egennavn. Dersom man skal understreke et ord skal man bruke understreking, uthevet skrift, kursiv eller BARE store bokstaver i hele ordet.

Det er store forskjeller i vanskelighetsgrad på en bachelor i økonomi/ingeniørfag og f.eks førskolelærerutdanningen.

Har noen sammenlignet mattefagene i økonomiutdanningen/ingeniørutdanningen opp mot matten i førskolelærerutdanningen så hadde det vært helt åpenlyst. De som klarer en økonomiutdanning klarer lett en førskolelærerutdanning. Men det omvendte trenger ikke være tilfellet.

Og hvordan mener du at det spiller noen rolle? Jeg har faktisk både religionsvitenskap og nordisk i fagkretsen, og jeg kan ikke huske spesielle skriveregler i religionsvitenskap. Så lenge du skriver bokmål, gjelder rettskrivingsreglene for bokmål.

Jeg har da aldri nevnt at jeg har en såkalt tung utdannelse selv? Ei heller at jeg har en skyhøy lønn...?

Jeg har ingen inntekt da jeg fremdeles er under utdanning (er ferdig med en bachelorgrad, og er midt i en mastergrad), og jeg sliter RÆVA av meg for å klare mine studier. JA jeg er engasjert, og jeg interesserer meg selvfølgelig for det jeg utdanner meg til, men jeg skal likevel påstå at ganske mange andre studier er enklere å bestå enn mitt. (Det er etter en slik påstand man blir halshugget.. hehe)

Jeg mener at man bør tjene på å utdanne seg, og derfor at en sykepleier og førskolelærer generelt er for lavt lønnet. Så en oversikt over dette for litt siden, hvor dette var to av utdannelsene man ikke klarte å "tjene inn" igjen i det lange løp. Det mener jeg blir feil.

Men jeg mener likevel ikke at de som tar tunge studier tjener "for mye"!! Det er dette poenget jeg vil frem til! Synes det blir så dumt å høre på at svigermor mener at f.eks min mann bør tjene mindre og hans søster mer, sett ut ifra lengden på studiet.

Gjest Tale30

Haha, jeg mener at dersom jeg har et slapt forhold til skrivereglene, så kan det være en forklaring.

Uansett så er jeg i alle fall hevet over mennesker som bruker skriveregler som hersketeknikk når de ser innlegg som ikke behager dem.

Og, ja.. En årsak til at jeg fikk drømmejobben var at de mente jeg var god til å formulere meg - er det ikke ironisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...