Gå til innhold

Brekker seg om han får mat som ikke er most- og da mener jeg finmost! Hvorfor det da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 8,5 mnd, og skulle greit spist både middag med små biter og små biter brød, men neida. Han brekker seg av 8 mnd middagsglass, og selv om jeg moser middagene jeg lager selv er det ikke nok, jeg må finmose de til grøt. Brekker seg av brød også, så det driter vi foreløpig i.

Men hvorfor brekker han seg, og hva kan man gjøre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på feltet, langt ifra, men jeg trodde de fleste barn var sånn?! At de må vennes til ulike konsistenser, de er jo bare vant til å svelge mat med melkekonsistens fra fødsel, liksom, så at de synes det er litt rart og ekkelt med biter er vel ikke så rart :-) uansett, mini (8 mnd) er også sånn, skjønner ikke poenget med biter i maten og hvordan han skal forholde seg til en brødbit. Men vi prøver stadig vekk, blant annet med puffet ris/havre (også for å stimulere finmotorikken), og satser på at det går seg til etterhvert :-)

Lykke til, uansett!

Skrevet

Det tar vel litt tid til han venner seg til klumpene bare. Hva mer gir du da? Pupp, MME?

Skrevet

Er sånn her fortsatt, og han er 9,5 mnd. Må finmose middagene i blender, det er ikke nok med stavmikseren. Alt med biter spyttes ut igjen. Men øvelse gjør mester, så det er vel bare å stå på!

Slik øver vi: Mini her synes banan er veldig godt, så bittesmå biter av det eller most litt grovt med en gaffel kan av og til gå bra. Han elsker også kiwi, og det bare skaver jeg av uten å mose det noe mer. I stedet for brød har jeg nå begynt å gi knekkebrød! Fikk tipset av en venninne. Gir ham et halvt i hånda. Han har ingen tenner enda, men sitter der fornøyd og sutter på det, og når det er oppbløtt nok tror jeg faktisk han får ned noe av det. Får ned litt polarbrød på samme måte. Når vi har poteter til middag, får han potetbiter, det er ganske mykt å tygge på. Og så drikke litt vann innimellom, så er det lettere å svelge.

Innimellom blir jeg bare veldig lei, nå har han f.eks vært syk en stund, og da bare finmoser jeg alt og tenker at vi prøver med biter igjen seinere.

Skrevet

Prøv bland det ut litt mer, med litt mm/mme... Litt tynnere konsistens til ungen blir vant til smaken og så lager du det tykkere igjen :)

Skrevet

Hahaha, så det er helt vanlig ja? Der kan man se, hehe :)

Men takk for mange gode tips :) Han eter banan jeg skraper av med skeia, og jeg skal prøve blande ut maten mer med mme eller vann etc. Brød legger jeg på hylla si lita stund, jeg måtte legge han med hodet neders og dunke han i ryggen i dag fordi han aldri ble ferdig med å brekke seg (hadde ikke svelgt, det lå nederst på tunga). Men da kom det både grøt og melk og brød ut over hele meg, hehe. Så fikk jo testet ut at det funker å holde ungen med hodet nederst og dunke litt da... :P

Knekkebrød skal også testes. Er det noen flere som har råd så kom med det :)

Skrevet

Her likte hun ikke mat med klumper før hun var godt over året gammel, tror det er ganske vanlig egentlig... Gadd ikke stresse noe med det, prøvde bare litt innimellom. Brød derimot gikk fint, så det var tydeligvis noe med kombinasjonen av fast og flytende konsistens i 8 mnds-glassene som hun reagerte på..

Skrevet

Her er riskaker,mariekjeks og polarbrød veldig populært å sitte i stolen sin å spise selv. Når han ikke er syk vel og merke:p

nå som han har vært mye syk har han begynt å gråte bare han ser brødskiven,kjeksen eller middagsglasset. :P

Så venter litt med det, prøver litt hver dag men.. stresser ikke:)

Skrevet

Sånn var min første, og sånn er min andre. Jenta spiste 6mnd glass helt til hun spiste små biter middag da hun var godt over året. Minstemann brekker seg av alt som ikke er finmost og klarer heller ikke tykk grøt, da kommer hele mageinnholdet opp. De å vel bare å venne dem til det gradvis. Jeg orker ikke stresse med det. Mulig noen babyer har trangere svelg enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...