Gå til innhold

Alle med peilig! Laktose og melkeproteinintoleranse.

Anbefalte innlegg

Fikk tlf fra barnespesialist som vi har vært hos at min sønn ikke tåler hverken laktose eller melkeprotein. Hun sa også at han da ikke kunne få soyaprodukter heller men det inneholder vel ikke noen av delene? Vi skal få mer info da vi skal dit t uka men lurer veldig på dette, og er d noe annet man gir barn som ikke tåler noen av delene?

Fortsetter under...

Nå er jeg usikker på hva du mener med annet.

Men alt som inneholder melk vil jeg tro gutten din må holde seg unna.

Min har "bare" melkeproteinintoleranse, og kan pga det heller ikke drikke laktoseredusert melk, da proteinet er i den.

Men flere matvarer har jo melk i seg. Det verste er de rene melkeproduktene.

Men med en intoleranse vil man etterhvert kunne vokse det av seg. Så jeg vil høre med spesialisten. Ofte kan man etter en stund uten melk starte å presentere igjen mat med melk i.

Mye mat kan du lage selv med rismelk. Smaker ikke noe annerledes.

Sønnen min tåler heller ikke melkeprotein eller laktose. Reagerer også på soyamelk, men kan spise soyayoghurt en gang i blant.

Man anbefaler melkeerstatning fram til barnet er 3 år, men dette vil jeg tro du får på blå resept.

Sønnen min vil ikke ha erstatningen vi har fått og drikker derfor rismelk. Bruker havremelk til matlaging.

Melk skjuler seg bak mange betegnelser og man bli fort lurt. Jeg lager all mat fra bunnen av for å være sikker. Skal vi bort har vi alltid med medbrakt. (Sønnen min tåler ikke gluten og egg heller).

Gilde go og mager har mange produkter uten melk. Bjerke har spekemat uten startkultur. Du kan bruke melange uten melk og blå soft spesial. Matfløte og fløte til pisking basert på havre kan benyttes samt ris/havre is.

Zendium tannkrem inneholder forresten laktose!

Vi har blitt fortalt at de fleste barn vokser av seg melkeprotein allergien - samt soya, usikkert med laktose.

Vi blir fugt opp på Voksentoppen, Rikshospitalet. er innlagt sa en gang pr år.

Tar litt ekstra vitaminer for å dekke behovet, eskimokids og jungelbrøl.

Men startkultur er jo ikke melk. Jeg har ringt naaf (står ikke på deres liste over produkt som inneholder melk) og også produsenter av kjøttprodukt, de sier at jenta vår trygt kan spise produkt med startkultur. Går også bra. Det er en bakterie som tilsettes for å oppnå ønsket smak osv.

Vi har også brukt Zendium (har ikke visst at det inneholdt laktose) og det har gått bra. Det har vel også noe med hvor allergisk barnet er. Vi har også vært på Voksentoppen og de sa ingenting om Zendium.

Ellers har vi gjort som trollmor :)

Startkultur er melkesyrebakterier, men tåles av de aller fleste selv om de reagerer på protein/laktose. Gutten vår regaerer desverre med kramper etter å ha spist produkter med dette. (Er nok ikke så vanlig).

Mulig zendium har endret innhold, men var laktose i den tidligere.

Du kan (og bør nok) gi kalktilskudd for dekke barnets behov. Det brukes her i heimen.

Proteiner kan barnet få fra produkter som kjøtt, fisk, egg og linser for eksempel.

Man kan fint leve uten melk, men det er litt jobb med tanke på at veldig mange kjøpeprodukter inneholder melkeproteiner/laktose.

Annonse

Takk for svar, ikke lett dette med allergier men håper jeg blir litt klokere etterhvert:o) Ble anbefalt noe som heter Nutramigen eller noe sånt som visstnok fungerer som en melkeerstatning. Noen som hvet om man har rett på noen slags økonomisk støtte m allergibarn?

Hei! Hvor gammel er sønnen? Jeg har en sønn som nærmer seg 2,5 som har melkeproteinallergi. Det ble påvist da han var 3 mndr. Vi måtte da prøve oss frem med mormelkerstatninger for å finne en han tålte, og endte opp med Nutramigen. Det smaker py, men han har alltid drukket det, og får det fortsatt 1-2 ganger om dagen og liker det godt!

Da vi startet med det, fikk vi beskjed om å ta vare på alle kvitteringene, det er viktig! Det er kjempedyrt, men man får tilbake pengene hvis alt går som det skal. Man får det på blå resept, men siden det er næringsmiddel og ikke medisin må det behandles på en annen måte enn vanlig resept, dvs legen skriver ut resepten og sender en søknad til ett eller annet sted (husker ikke hvor lenger jeg!) - og når det blir bekreftet at man får støtte så får man dekket erstatning til barnet er ganske gammelt (husker neimen ikke hvor gammelt, gitt, har visst fått litt dårlig hukommelse!). Men må få fornyet resepten årlig hos legen - men da trengs ikke noen ny innvilgning.

Når man har fått bekreftet at man får dekket melkeerstatningen så søker man om å få refundert det man allerede har lagt ut - spør hos legen eller apoteket (farmasøyt!) hvor du søker. Det gikk veldig fint for meg - etter et par uker fikk jeg hele beløpet inn på konto.

Dette ble visst litt klønete forklart, jeg husker tydeligvis ikke helt - antagelig fordi alt har gått så problemfritt.

Skjønner ikke hvorfor du fikk beskjed om ikke bruke soyaproduker hvis det bare er melk gutten din reagerte på? Men du får jo tydeligvis nærmere beskjed etterhvert. Det går kjempefint å leve uten melk! Man må riktignok orientere seg en del i starten, du verden så mye liten skrift jeg har lest :-) Men det går seg til. Fordelen er at det blir et ganske sunt kosthold på både ungen og familien ;-D

Og om barnet er så lite at det fortsatt ammes - husk at du selv også må kutte alt mat med melk. Det tok litt tid før jeg skjønte det (fikk beskjed om at det ikke spilte noen rolle) - men fra den dagen jeg kuttet alt med melk, gulpet ikke gutten mer. (Han fikk både mm og nutramigen fra han var 3 mndr).

Lykke til med ny måte å tenke mat på!

Hei,

jeg er selv et "barn" som er vokst opp med dette her, er 35 år nå :-)

Jeg tålte ikke morsmelk da jeg ble født en gang (ble nok trigget av at min mor i svangerskapet drakk 3 liter melk til dagen, det var det hun hadde lyst på, for å si det slik he he), samt alle andre produkter som "kom fra kua", så min mor hadde et svare leven på 70-tallet kan man si.... Jeg ble bl.a. flasket opp på "melk spesiallaget av NASA, for astronauter som dro ut i verdensrommet, slå den ;-)".

Men, det har gått greit med meg, og nå tåler jeg det meste av melkeprodukter, rømme, oster, youghurt osv. Men jeg var nærmere 20 da feks en vaffel med rømme ikke gav meg diare og mage-ondt, bare så det er sagt. Men, kan nok aldri drikke et glass melk, kakao, eller ha melk på frokostblandinger, det blir for heftig for magen min.

Barna gror av seg ting, men de fleste jeg kjenner er voksne før det har grodd det av seg....

En følge av intolleransen, var mye hull i melketennene.

Men, til all lykke, har jeg til dags dato ikke hatt hull i voksentennene mine. Min mor gav meg ALDRI fluortabletter, men kjøpte på helsekosten noe som heter "Benimeltabletter" og Aktiv-kalk, dette for å gi meg næring til benbygning og for å forebygge hull i tenner. Det har uten tvil vært effektivt, med tanke på at jeg aldri har fått hull i voksentennene mine og ei heller aldri har brukket noen ben i kroppen, og tro dere meg, kroppen min har vært utsatt for mange knall og fall, ulykker og hard trening, bla. kampsport.

Så, løpt til helesekosten og kjøp beinmeltabletter og aktiv kalk. Jeg gir selv dette til mine barn, selv om det tåler "melk" meget bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...