Gå til innhold

Vil fortsatt bare sove oppå meg... 4 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har aldri vært særlig god til å sove. Han sover halvtimeslurer i vogna etter 10-20 min trilling over dørstokken. Selv når vi er ute å går tur, våkner han etter 30 min... Men hvis han får ligge på meg med nesa i puppen kan han sove i 2-3 timer. Er jo ganske frustrerende for får jo ikke gjort no husarbeid. Har dessuten en halvannet åring som krever sitt...

Jeg får heller ikke lagt han på soverommet om kvelden. Etter kveldsstellet sovner han til puppen i stua, hvis jeg prøver å legge han fra meg, våkner han etter 3 min. Har prøvd å legge meg sammen med han i senga, men da også våkner han så fort jeg står opp.

Sukk!.. er jo litt desperat etter egentid på kvelden nå. Vil så gjerne lære han til å sovne på egenhånd, for seg selv. Noen tips?

Han har smokk og kosefille, men er ikke særlig interessert i noen av delene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med "Sove-Karin" (Karin Naphaug) som holder til i Oslo. Hun gjør telefon konsultasjoner også. Du kan google henne og lese om henne på nettet.

Om det ikke er aktuelt, så må dere nok prøve på "gamlemåten" - med å venne barnet til å sove selv uten stimulig som gynging, vugging, trilling etc. Dette vil nok ta noen dager, men til slutt vil dere klare det. Prøv å legge en varmepute i sengen til barnet før barnet skal legges der, bare husk å fjerne den før legging! Ha barnet i nattpose (det har de f.eks. på H&M til en billig penge) slik at ikke temperaturen forandres etter amming om natten. Prøv også å legge en genser eller lignende, som du har gått med en stund, oppi sengen inntil barnet. Lukter trygt og godt av mamma da. Ellers kan dere kanskje få noen tips av denne linken her, der det står veldig mange gode og konkrete råd;

http://www.familieprodukter.no/index.php?id=11

Lykke til! :)

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Hei! :)

Jeg har en gutt som er/var akkurat sånn.. Fortsatt er han veldig glad i å sove oppå meg, men nå går det å sove andre steder og. Her tror jeg hovedgrunnen var magesmerter (luft), så etter at vi begynte hos kiropraktor og med å gi fennikelte så har det gått seg til. Da begynte treningen for å få han over i egen seng.. Nå skal det sies at han er veldig grei å ha med å gjøre egentlig, så det var ikke så veldig vanskelig. Men jeg begynte med å la han sovne på puppen, som du også gjør, og så la jeg han ned forsiktig ved siden av meg (hadde varmet opp plassen og dynen hans på forhånd ved å ligge der selv). Han våknet gjerne da, men jeg sang rolig for han og holdt hånden hans mens han holdt meg rundt en finger. Etterhvert sovnet han der (etter en stund med protester,men aldri grining), og da slapp han grepet rundt fingeren min.

Har gjort det til en greie at han skal få holde i fingeren min når han sovner, sånn at han vet at jeg er der.

Etter en ukes tid med dette sovnet han greit på egenhånd i sengen ved siden av meg. Da kom tiden til å flytte han over i vognbagen, med samme metode. Han fikk sovne på puppen, og så flyttet jeg han over i vognbagen. Ble protester der og, men jeg lot han holde meg rundt fingeren og sang til han helt til han roet seg. Det gikk faktisk overraskende fort. Når han sovnet så sov han godt, og etter å ha fått mat på natten la jeg han rett tilbake i vognbagen. Ingen protester.

Dette har fungert veldig bra de siste par ukene her, og nå lar jeg han ikke sovne på puppen heller. Han finner seg stort sett godt til rette i vognbagen, og nå skal vi etterhvert se om vi får han over i senga si. Må ta det litt steg for steg her hehe...

Vet ikke om dette kan være noe som kan hjelpe deg, men det fungerte i alle fall her :) Ønsker deg masse lykke til! :)

Skrevet

Har en gutt som ligner på din, er blitt 5 mnd. Da han ble ca 4 mnd ville han ikke sove oppå meg lenger, nå sover han ved siden av meg. Vi samsover men han legger seg før meg på kvelden og sover litt uten meg.

Har tenkt å ta soving i egen seng gradvis, starter med soving der på dagtid denne uken. Nå kan han sove ca 30 min i vogna inne på dagen, etter å ha sovnet på puppen.

Har kjøpt og delvis lest pantleys no-cry sleep solution og kan anbefale den, som hun sier: hennes metode er mellomtingen mellom å vente på at de vokser det av seg og å la de gråte seg i søvn.

Husk at du ikke er alene og at det går seg nok til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...