Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ønsker å høre dine erfaringer, dersom du har fått prematurt barn som nr 1, og deretter blitt gravid igjen!

Jeg født min første for snart 3år siden, i uke 24+2, og har overhodet ikke lyst til å oppleve dette igjen! Er til utredning nå, for å sjekke hva sjansene er for en prematur fødsel til. MEN jeg merker at mine restriksjoner er sterke, og at det skal MYE til for å bli gravid igjen!

Har bare positive erfaringer med helsenorge når det skjedde, og i ettertid, og vesla er så frisk og rask som hun kan være:)

MEN..."tenk om det skjer igjen"..det er tankene som flyr igjennom hodet mitt!

håpefull:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig med deg, og skulle også gjerne hørt fra flere som har fått prematurt barn og deretter blitt gravid igjen. Jeg ønsker meg veldig flere barn, men er redd for at svangerskapet skal bli redsel og frykt for tidlig fødsel og at barnet kommer tidlig - igjen. Særlig fordi de ikke vet grunnen til at jeg fødte for tidlig forrige gang. Men får du utredning hos fastlege? Og hva er det de sjekker da? Hvis jeg forstår det rikitg er det utrolig mange grunner til for tidlig fødsel. Kan være infeksjon, svangerskapsforgiftning, noe med livmortappen, og noenganger så vet de bare ikke. Men ja: skulle veldig gjerne hørt andres erfaringer og gjerne noen betryggende ord om at det går bra:)

Skrevet

Håper noen med erfaring svarer på denne tråden! :)

For dette lurer jeg også på..

Fødte sønnen min i 2008 i uke 30+4,ikke såå tidlig det,men han var svært syk å det ble 9 tunge uker på sykehus.

De vet ikke grunnen hos meg heller,jeg var frisk og rask og fødte på naturlig måte,jeg visste at gutten var syk,det sto et helt team klar til å ta han med seg.

Vil jo virkelig ikke oppleve dette igjen,men har nå veldig lyst på et barn til.

Har allerede sluttet med prevansjon og tatt opp min bekymrig med gynekologen/fastlegen min. Hun sier det ikke er såå stor sjangse for at det vil skje igjen,men at jeg vil få god oppfølging,tidlig ul osv.

Er glad og redd på samme tid nå som vi skal prøve igjen:)

Skrevet

Hei

Så godt å høre at det er flere enn meg, som ønsker inofrmasjon:)

Svar på spørsmålet ditt "stolt mamma 2010":

- Jeg er til utredning på sykehuset, fikk rekvisisjon dit etter å ha gått til psykolog på sykehuset. Har hatt en knekk ("prematurknekken")nå i ettertid, hvor det har vært mange tanker å bearbeide. Og jeg var helt sikker på at jeg ikke skulle ha flere barn, til psykologen spurte om jeg ville sjekke ut hva sjansene er for at det skal skje igjen. For hun skjønte at jeg nok ikke var så ferdig med dens aken, som jeg sa jeg var..

- Jeg fikk HELLP, og var livstruende dårlig. Vesla i magen var liten(veide 450gr ved fødsel) i tillegg til at det var tidlig i svangerskapet(24+2), så ikke full overvåking på henne, kun UL to ganger om dagen. Kun fokus på min helse, så fikk hun få sjansen sin dersom hun var sterk nok til det..når jeg var stabil nok til å bli forløst med KS.

-Så jeg vet jo grunnen, MEN vil vite mer! Og morkaka ble sendt til forskning, så håper på å få noen svar der også.

Det skal ganske mye til før jeg blir gravid igjen, ønsker jo ikke utfordre sjebnen unødvendig!

Skrevet

Har ingen erfaringer å dele med å bli gravid igjen, men er i samme båt, fikk nr. 1 pga HELLP, kritisk for både meg og den lille. Fikk beskjed av "alle" leger om at jeg skal henvises til sykehuset straks dersom jeg blir gravid igjen, og ta små doser albyl-E, som visstnok skal kunne hjelpe. Blir fantasisk takknemlig dersom tråden oppdateres etterhvert av dere som er inne til utredning på sykehus!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...