kosejent1 Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Hei jenter, Etter planen skal jeg ha innsetting av fryseegg i morgen og jeg vil jo selvfølgelig gjøre alt for at et av eggene skal feste seg. Har hørt at det er lurt å kutte ned på koffeinen både før og under rugeperioden og det har jeg klart under de foregående forsøkene (kun 1 kopp kaffe per dagen. Denne gangen har jeg helt glemt å redusere inntaket mitt i forkant og håper det ikke gjør noe. Bør jeg kutte den helt ut i rugeperioden eller kan jeg drikke 1 til 2 kopper om dagen? Har dere noen forslag til tedrikker som er gode og sunne og kan erstatte kaffedrikkingen min? Ikke det at jeg drikker ekstreme mengder hver dag, men det blir ofte 3 til 4 kopper hver dag. Og så et annet spørsmål: hvor hardt trente dere i rugeperioden? Jeg er inne i en god periode hvor jeg trener 3 ganger i uken og da vanligvis veldig har styrketrening og mye intervall løping/sykling. Kan jeg fortsette med det? Har spurt klinikken tidligere og det eneste de sier er at jeg skal droppe maratonnen og ikke ta meg helt ut. Takk for mange svar og meninger!
Lillie Vanillie Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Hei, dette er nøyaktig de samme tingene jeg har tenkt over en del ganger etterhvert. Jeg har bare hatt ett innsett, og da begrenset treningen seg uansett, spesielt første uken, for da hadde jeg smerter etter uttaket, og svømming var bla. ikke lov. På rikshospitalet sier de jo at det ikke er noe vi kan gjøre galt, så lenge vi ikke røyker eller drikker alkohol. Jeg har hatt fem inseminasjoner på riksen, og har i så måte hatt gode muligheter til å eksperimentere litt. Jeg har stort sett drukket maks en liten kopp kaffe for dagen i nærmere to år nå, og i perioder kuttet kaffen helt. Det har ikke gitt noen resultater. Jeg har både trent som vanlig (ca 8 timer i uken, svømming, sykling, løping) og jeg har begrenset meg til å gå turer hver dag. Heller ikke det har hatt noe å si for resultatet. Jeg tror ikke kaffe eller trening har hatt noe å si for min del. Jeg skal etter planen også sette inn fryseegg i morgen, og denne gangen kjenner jeg at hverken hodet eller hjertet er helt med. Hadde det ikke vært for utallige alarmer på mobilen som minner meg på Progynova, ultyralydkontroll, ringe laben, Crinone osv., hadde jeg vært kapabel til å glemme hele greia. Jeg har ikke husket å kutte ned på kaffe (ca 3-4 kopper dagen), og forhåpningene er ikke akkurat til å ta og føle på. Planen min denne gangen er å holde meg til 1-2 kopper kaffe for dagen, trene som normalt (skal spørre i morgen om det er noe de spesifikt fraråder) og ellers bare ignorere det hele etter beste evne. Hvis man klarer det når man stadig vekk må ut i kulden for å spasere etter Crinonen. Er det forresten bare jeg som sliter litt med Malaco-reklame med choco og jelly? Det er seriøst dårlig gjort å smelle opp en sånn reklame midt i hormonmoroa.Tilfeldig? Neppe.
blåmeis:) Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har igrunnen lurt på de samme tinga, men har fått beskjed om at jeg kan leve som normalt. Likevel har jeg kutta ut koffein og nesten ikke turt å gjøre anstrengende ting, bare gått litt turer. Er kanskje normalt å være litt overforsiktig de første gangene? ;-) Nå ser det kanskje ut som om det ikke går bra denne gangen heller, men jeg skal ikke teste før om noen dager... Det vil uansett ikke være kun EN faktor som gjør at det går dritt om man ikke lykkes, så innerst inne tror jeg ikke normal trening og en kaffekopp i ny og ne gjør noen forskjell. Men hodet mitt er ikke helt med på det når jeg står midt oppi det, så er nok litt overforsiktig... ;-) Lykke til i morgen begge to!
Høst72 Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Hei kosejent1 Håper du er på vei til Haugesund for innsett i morgen nå! Jeg har egentlig tro på å leve så normalt som mulig under forsøkene. Selvfølgelig bør man ikke drikke alt for mye kaffe, eller trene for hardt - men nå blir jo toppidrettsutøvere gravide, så trening er ikke skadelig. Dersom man ikke trener i utgangspunktet, er det kanskje greit å vente litt med å starte, eller i hvert fall ta det rolig i begynnelsen. Det er selvfølgelig vanskelig å la være å tenke på hva man bør og ikke bør gjøre, for man vil jo at spiren(e) skal feste seg! Man kan jo ikke tvinge et egg til å feste seg, og en til to kopper kaffe daglig tror jeg nok går greit, tror ikke det har betydning for festeprosessen. Tror nok også at det er lurt å ikke gjøre for store endringer i levemåte under et forsøk, det kan sikkert oppleves som stress for kroppen. Det høres ut som om du har fått et fornuftig svar fra klinikken. Jeg spurte en gang en av legene på Riksen om han kunne gi meg noen anbefalinger for rugeperioden, og han sa at man ikke bør trene for hardt, men har man lyst til å bare ligge på sofaen skulle man rett og slett gjøre det! Med god samvittighet! Lykke til i morgen! Klem
kosejent1 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2011 Takk for svar alle sammen! Vi tenker nok ganske så likt og det er nok veldig tilfeldig om egget fester seg. Jeg fikk satt inn to perfekte egg i dag og jeg er nå ruger igjen. Denne gangen har det skjedd i naturlig syklus og jeg skal heller ikke ha noe støttemedisiner etterpå, så har vel vært veldig avslappet hele tiden. Spurte igjen i dag og fikk samme svaret som sist, det er greit å redusere koffein og sukkerinntaket og ikke ta meg helt ut ved trening (skulle ikke delta i WM var vel Arne sin kommentar). Da blir det nok trening som normalt, men dropper den tøffeste styrketreningen den neste uken. Lykke til jenter! Håper det går bra med dere alle! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå