Gå til innhold

4 og 5 åringer ute alene i barnehagen i 20 minutter, mens de venter på de voksne. Ok?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I den bhg jeg jobber i var det kun de eldste (5åring,de som har siste år i bhg) De måtte ha skriftlig fra foreldre,og hvis det ble noe tull fikk de ikke lov og være ute dagen etter for og få konsekvens for det. De var ute før de andre barna (stor avd) skulle ut. Tar alltid til og komme seg ut. Tror ikke det er lov og være alene ute,da skal det være brev fra foreldre,og de bør være store nok)

Hvis det var min 4åring hadde jeg blitt kjempe sint. De er enda så små og har ikke samme "vett" som en 5åring som snart skal begynne på skolen..

I barnehagen "vår" blir det sendt ut et skriv der vi svare på ulike spørsmål. F.eks om barnet får lov til å kjøre båt/være på stranda med vest på, om han/hun får lov til å kjøre buss med riktig sikring, kjøre privatbil med riktig sikring, være ute alene mens de venter på voksne det siste året før de begynner på skolen, osv, osv...

Vi lot datteren vår få lov til å være ute alene i bhg det siste året, og kommer til å tillate det for sønnen vår også. Da er det snakk om mens de venter på voksne som kler seg o.l.

Det er ikke lov. Ungene skal stå å vente ved døra til en voksen er klar til å bli med ut. Normalt organiseres dette slik at en voksen kler på seg mens de andre kler på barna. Så når vedkommende er påkledd tar den med seg de barna som er klare ut, så sender de andre ut barna etterhvert som de får kledd på. Spiller ingen rolle om barna er 3,4 eller 5 år. Det handler om barnehagens ansvar hvis noe skulle skje. Det SKAL ALLTID være en voksen ute hvis det er et barn ute.

Annonse

Som sagt.. Dersom foreldrene tillater dette er det lov. Og hvis det ikke var snakk om noen av dine barn vet du jo ikke om foreldrene har gitt samtykke eller ikke. De fleste 5-6-åringer klarer fint å være ute alene litt mens de voksne følger med i vinduet/fra døren.

Datteren vår var også ute alene i hagen sammen med ei venninne sommeren før skolen begynte. Da fulgte jeg med i vinduet mens jeg laget middag, og det klarer de aller fleste 5-6 åringer fint. Det er jo begrenset hva de klarer å finne på innenfor barnehagens område. Det skal jo være ganske "barnevennlig" der.

Barna vet jo også at de må hente hjelp dersom en f.eks faller og slår seg. Vi må jo huske på at de snart er skolebarn, og skal begynne å gå til skolen alene osv. I den alderen hadde også datteren vår begynt å gå alene til ei venninne som bodde rett gjennom skogen/grusveien forbi fotballbanen her (altså ingen trafikk).

det var mitt barn det er snakk om, i tilegg til ca 14 andre barn. Altså ganske mange, de voksne hadde ingen oversikt over uteområdet. det er greit at de er store, og klarer seg selv på en måte, men allikevel....

Her er det vanlig at de barna som skal begynne på skolen til høsten er litt ute alene, som en tilvenning til skolegang.

Men det er jo stor forskjell på en som skal begynne på skolen til høsten og en som nettopp har blitt 4 år....

Dersom det gjaldt ditt barn skjønner jeg godt at du reagerer :)

Det er jo du som bestemmer om det er greit eller ikke, selv om kanskje det er greit for de andre foreldrene. Men jeg synes det høres merkelig ut at ALLE de eldste barna i barnehagen har rukket å kle på seg før noen av de voksne?? Det er jo ingen vits i å ha alle de voksne inne hvis 15 barn er ute allerede? Synes det høres rart ut..?

Men sto du og så på de i 30 minutter?

Nei, IKKE ok. Barnehager hvor jeg har jobbet, så har de barna som er ferdig påkledd måtte vente inne eller på trappa rett utenfor. Så kommer en voksen ut rett etterpå.

ja, jeg gjorde så på. Jenta mi ville ikke jeg skulle gå før det kom en voksen ut, det tok nesten 30 minutter. De kler ungene først (de kler seg selv med litt hjelp), så sender de dem ut ettersom de er ferdig. Jenta mi ville vente inne med de voksne til en var ferdig, men det fikk hun ikke lov til.

Annonse

Nei, det synes jeg ikke er greit!

I en barnehage noen minutter unna her ble et barn kvalt av en hoppestrikk inne i ei overbygd sklie, barnet overlevde, men er sterkt hjerneskadd og bor på sykehuset i 5. måned nå. Det var ingen voksne/ansatte ute med barna...

Jeg synes det er greit. Jentene mine har fått lov til det. Synes det er fint at det er flere barna ute samtidig, slik at de sier ifra om det skulle skje noe. Vi skriver under på det i barnehagen, og det gjelder kun siste året når de er føskolebarn. Synes det er fint at de kan øve seg litt før de begynner på skolen.

Skolekart ja. De burde øve seg på å være litt alene i banehagens inngjerda områda. Når det starter på skolen er det lite tilsyn og ingen gjerder så det er greit å være litt forbredt.

I barnehagen vår er det vanlig at de eldste barna får lov til å gå ut da de er ferdig kledde og være litt ute alene. Ser overhodet ikke noe problem med det. Lar dere barna leke ute alene hjemme? Skal de gå fra totalt overvåket og innesperret (gjerde) i juni til full frihet uten gjerder og konstant tilsyn i august? De må forbredes på skolestart, og det å vøre alene ute er en viktig del av dette i mine øyne, samtidig føler barna mestringsfølelse på en god måte ved å få dette ansvaret/tilliten.

der jeg jobber får førskolebarna lov til å gå ut å leke når de har fått på seg klær. dette er en stor motivasjonsfaktor for å få dem til å kle på seg selv og for å lære seg å få på seg litt raskt. på skolen har de jo ikke så god tid til å sulle rundt når de skal ut for da er jo friminutte ferdig når de har fått på seg klærene.....

Det er også en øvelse på friheten det er på skolen. jeg tar alltid dette opp med foreldrene på høsten og sier at det er en øvelse for dem i forhold til skolestart. når skolen begynner har de ikke gjerder rundt uteområdet engang.....

men selvsagt, er det noe tull mens de er ute så må de vente inne og være sistemann ut, ev vente inne neste dag....

Jeg slipper jo min 3 åring ut alene hjemme.. og her er det ingen gjerder på samme måten....

du som skriver over at en voksen kler på seg mens barna kler på seg og. ja det hadde jo vært en drømme situasjon.. men når man er en voksen på pause og 2 vosken igjen som skal passe på at 20 barn får på seg riktig ullbukse, riktig hals og votter og selvsagt få alle på do før de går ut så sier det seg selv at man ikke kan gå ut en voksen med engang noen er klar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...