Gå til innhold

ang permisjon søknad og ferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sprøø!:P Er så mye som skal fylles inn og diverse. Trenger litt råd.

MÅ jeg avvikle all feriukene mine i år? går ut i permisjoni påska, har ikke tatt noen feridager i dette året enda. ville være mest i jobb før permisjon starter. Og tenker å ta kun 2 uker ferie i sommer, og forlenger permisjonen med 2 uker neste år.

men er det slik at jeg må ta i bruk alle ferieukene mine i år, for å få hele beløpet av feriepengene i år??

Tror dere kan hjelpe meg raskere, enn om jeg kontakter Nav i morgen;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen. Dui forlenger da permisjonen men like lang tid. Jeg valgte å ta en mnd ferie i permisjonen og får da feriepenger den måneden.

Det er ikke alle arbeidsgivere som er så glad i å flytte over ferie til neste år. Og du må søke skriftlig til arbeidsgiver.

Du kan kanskje drøfte med arbiedsgiver hva som er enklest. Jeg regner med at du skal ha ferien uansett.

Skrevet

Dette forstår jeg, men så var det sjefen min som sa at jeg mått avvikle alle ukene mine i år.

Men hva om jeg ikke gjør det, og kun tar 2 uker. Kan jeg det? Får jeg allikevell det samme pengebeløpet som om jeg tar ut 4 uker? Hvis du skjønner:P

For sjefen min ble veldig usikker når jeg nevnte dette, og sa jeg måtte høre med Nav for å få dette helt rett.

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men andre vet det kanskje.

Skrevet

Hvorfor ikke bare ta all ferien i år og forskyve permisjonen neste år?

Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven skal alle ha minimum tre sammenhengende uker ferie i sommerperioden. Så jeg tror du er nødt til å ta minimum tre ferieuker i permisjonen.

Jeg kommer til å ta fire uker den mnd. jeg får feriepenger, i og med at man ikke får svangerskapspenger når man har ferie. Blir derfor litt heftig å gå en mnd. uten lønn....

Skrevet

Ja, det er akkurat dette jeg også tenker på. Tar jeg 3 uker eller mer i ferie, får jeg ikke permisjonpenger denne tiden. Klarer å gå 2 uker uten lønn, men lengre kan bli litt mangel på penger altså. Hmm, så hvis jeg slipper å ta så mange uker ferie i permisjonen min, vil jeg helst ha valgt det.

Skrevet

Jeg skal ha mine 21 dager ferie juni, for det er den mnd jeg får ferie penger av min jobb :) Så da slipper jeg å få dobbelt betalt den mnd og måtte spare pengene til jeg eventuelt hadde tatt ferie senere i år, jeg synes dette er mye lettere. Du vil få feriepenene dine uansett om du tar ferie eller ikke. Men det er noen regler for hvor mange dager du kan overføre av ferien din. Vet at jeg kan kun overføre 12 dager til neste år. Så derfor valgte jeg å ta alle dagene jeg har rett på i år:) Så forskyver jeg bare permisjonen med de dagene.

Skrevet

Du må ikke ta noen uker ferie, og alikevel vil du få feriepengene dine. Du kan ta 2 uker, nå i sommer og det vil forlenge permisjonen din 2 uker neste år.

Det du ikke kan er å overføre ferie til neste år. Bruker du bare 2 uker dette året så mister du resten.

Skrevet

Takk <3 gutt<3, det var akkurat dette jeg lurte på:)) Om jeg virkelig MÅ ta ut alle ferieukene mine i år. Noe sjefen min mentre at jeg måtte, men for sikkerhets skyld høre med Nav for at dette ikke blir feil. Tenker ikke på å få de ekstra ukene til neste år. Vil bare ikke ha så mange uker i sommer med feri der jeg ikke får noe permisjonpenger:)

Skrevet

Dersom ein ikkje er i arbeid (feks sjukmeldt el i foreldrepermisjon) store delar av året (hugsar ikkje nøyaktig kor lenge) har ein rett på å få overført meir ferie til neste år enn normalt. Vil tru du kan finne ut av det ved å google ferielov + overføre. Når feriepengar blir utbetalt vil variere frå arbeidsplass til arbeidsplass. Normalt skal dei ikkje bli utbetalt når du får foreldrepengar frå NAV, men når du tar ut ferien.

Skrevet

Du kan ta ut de ukene med ferie som du ønsker( men maks 4 uker og 2 dager eller hva d er). Arbeidsgiver har ikke noe med om du tar ut ferien din i permisjonen eller ikke fikk jeg beskjed om på NAV. Så du kan få feriepenger og permisjonspenger samtidig. De ukene du eventuelt velger å ta ut ferie, får du ikke permisjonspenger for, men permisjonen blir forskyvet med like mange uker. Så man taper ikke noe, får bare lengere permisjon :-). Feriepengene har du allerede oppabeidet deg gjennom jobbing i 2010, så arbeidsgiver skal betale deg disse uansett hva du gjør.

Skrevet

Dette er ikke helt hva du spør om, men ville bare uansett opplyse: snakket med NAV idag, og man kan ta ut 4uker + 1dag hvert kalenderår i permisjonstiden. Dermed vil jeg forlenge permisjonen med ferie både i år og neste år. Men klart, utbetalingene blir de samme totalt om man tar ferie eller ikke, det er bare lengden på permisjonstiden det kommer an på. Tror heller ikke du trenger å ta ut noe ferie, det er bare en mulighet for å forlenge permisjonen. Du får uansett feriepengene som normalt.

Skrevet

Takk for svar dere:)) Var nettopp innom Nav og sendte inn søknaden min. Og som 2søtesmå sier, så fikk jeg også dette svaret fra nav om ferie:)) Da blir det slikt jeg ønsker å ha ferien min;) Jippi!:) Men trenkte ikke å skrive opp når jeg skulle ha ferien min nå, dette kunne jeg bare stikke innom nav og opplyse om senere, enda enklere:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...