Gå til innhold

Er drit lei eller dritt lei. Begge deler faktisk av dere som må understreke skrive feil og diverse.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg forstår at det kan være provoserende når folk skal påpeke skrivefeil. spesielt på et uformelt nettforum.

Men på generelt grunnlag vil jeg si at når man gjør mye feil, så burde man heller gå inn for å lære seg å gjøre ting riktig, i stedet for å bli sur når andre påpeker feilene dine.

Er man dårlig til noe, så er forbedringspotensialet stort, og det er jo positivt:)

En ting er de som sliter med dysleksi, men hva med våre nye landsmenn? Ikke alle som kanskje er så god på rettskrivning og skriver ord mest sånn som det uttales. Og det skal nå mye motvilje til før man ikke forstår meningen med en setning. Synes isåfall det er utidig og frekt hver gang folk her inne spør om konkrete ting, for så å bli latterliggjort pga en lusen skrivefeil.

Ja, forbedringspotenisale har vel alle mennesker på forskjellige områder, men å sitte her inne som voksne mennesker og kritisere hverandre for bagateller er jo helt på trynet.

Det er da ingen som forventer at dyslektikere eller minoritetsspråklige skal skrive korrekt norsk?

Det er veldig enkelt å skille mellom de som som ikke KAN skrive norsk, og de som bare ikke gidder å anstrenge seg.

Forskjellen mellom minoritetsspråklige og norske slurvere er forresten at de minoritetsspråklige ØNSKER å lære seg godt norsk, og ikke blir så utrolig sure når noen påpeker feilene de gjør:)

Norske slurvere vil bare ha aksept og respekt for at de ikke gidder å lære seg sitt eget morsmål.

Annonse

Enig!!

De skjønner liksom ikke hva vi skriver.. Hvem er det som er dum da:P

Og det er jo umulig å overse de rettskrivingsidiotene! De må jo pirke på ALT! Og driter i å faktisk svare på spørsmålet! Det er sånn at av og til orker jeg ikke skrive innlegg her, for jeg vet at jeg blir pirka på!

Syns dere som ikke "klarer" å lese det når folk skriver feil, kan få et eget forum. "Vi som skriver helt perfekt"-forumet. Så slipper vi de her inne :P

Greit at alle ikke er like gode i norsk, men det kan da virkelig ikke være så vanskelig å skjønne at orddelingsfeilene lett kan unngås?

Folk kan gjerne stave ord feil for min del. Er ikke alltid lett å skille mellom disse dobbelkonsonantene eller stumme h'er og d'er.

Men hvorfor trykke alle de ekstra mellomrommene mellom ord?!

Og, jo. Jeg forstår hva som blir skrevet i de aller fleste tilfellene. Det er prinsippet jeg sliter med, for dere ødelegger faktisk det norske skriftspråket!

Er ikke alltid like lett å vite hvilke ord som skal deles heller da! Noen ord skal deles, men ikke andre liksom. Jeg syns som oftest både orddeling og dobbeltkonsonanter og stumme bokstaver går greit, men jeg skjønner at det er ikke alle som gjør det! Og jeg er i hvertfall ikke noen taper som går rundt og må pirke på andre og vise at jeg er så jævla flink i rettskriving. Er ikke perfekt dere heller, skjønner dere! Er sikkert mye ved livene deres jeg kan pirke på!

Hovedregelen her i Norge er at ord ikke skal deles!

Det er en engelsk uting som vi har fått inn i språket vårt. Forferdelig.

Vi er ikke tapere bare fordi vi pirker på andre. Jeg for min del prøver hvertfall å lære andre, slik at andre blir flinkere.

Jeg vet utmerket godt at jeg ikke er perfekt. Men de tingene jeg ikke er perfekte på, prøver jeg hvertfall å ordne opp i. Det virker som om majoriteten av dem som skriver dårlig norsk ikke engang gidder å ordne opp i det fordi "noen er bare ikke flinke i norsk..."

Sjerpings!

Problemet er at hver gang noen skriver et innlegg her er det noen som skal "rette" innlegget. Det blir for dumt! Kan ikke dere bare prøve å overse det? Det er ikke sånn at folk ikke gidder å ordne opp i det, men folk blir bare drittlei av å få høre det heeeele tiden!!! Dette er dib, det er ikke en norsktime!

Det er så kjipt å skrive et langt innlegg om noe som plager deg, og du spør kanskje om råd eller har spørsmål, og så får du svar tilbake: Det og det, skrives sånn og sånn, og blablabla, og du skulle aldri hatt barn, du klarer jo ikke å skrive norsk rett en gang blablabla.

JA DET DRITER JEG I! SVAR PÅ SPØRSMÅLET!

Jeg kan bare svare for meg, og jeg gjør det fordi jeg er perfeksjonist.

Har "diagnosen", faktisk. Men jeg har da vett nok til å ikke pirke på en ussel skrivefeil i et alrovlig innlegg.

Men når det er tusen skrivefeil i et innlegg om hvem som vinner Ungkaren, så klarer jeg ikke å la være, altså...

Når jeg skriver noe her inne er det for å få svar på det bestemte innlegget og ikke at folk kommenterer skrivefeilene mine. Hjelpes. Er det så vanskellig å forstå. Jeg kan ta til meg og rette skrivefeil jeg har, men ikke her inne. Innlegget er viktigst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...