Gå til innhold

Flere som reagerer på at småbarn blir holdt våkne til langt på natt når de er på såkalte sydenferier?

Anbefalte innlegg

Trøtte barn som må ligge i ubehagelige triller fordi mor og far skal kunne gå ut og spise og vandre i gatene. Vet det er vanlig, men jeg syns likefullt det er usmakelig. Barn har etter mitt skjønn best av å bli lagt før de stuper av tretthet, og da i en ordentlig seng.

Vi har også lyst til å gå ut og spise og ta et glass vin på kveldene når vi er på ferie, og da løser vi det slik at vi drar flere sammen og bytter på å sitte barnevakt en og annen kveld. Ellers er det hyggelig å sitte på terassen og prate etter at ungene har lagt seg.

Fortsetter under...

Sånn liker DU å ha det. Dermed sagt at andre må like å gjøre det akkurat som du gjør??

Har aldri vært i syden med barn...men hvis vi en dag gjør det så finner vi en måte å gjøre det på som passer oss. Om du da skulle finne det usmakelig, ja....det blåser jeg i. Folk er ulike!!

da vi var på Kreta da størstemann var 6 mnd sovna han for natta i en vogn ser ryggen kunne legges helt ned og han sov som en stein han!da kunne vi rusle rundt og se på livet,ta oss en sen kaffe/is og vi hadde det alle veldig fint!

noen barn blir vel sikkert holdt våken fordi foreldrene vil ha det slik,og det synes ikke jeg heller er det beste fordi noen barn viser tydelige tegn på at de ikke har det bra.

man må lese sine egne barn og du må slutte å skjære alle over en kam:)

Nei det har jeg aldri reagert på, men så har jeg aldri vert på sydenferie heller da. Mine barn tåler uansett godt å være oppe på kvelden om de får seg en siesta på dagen. I varmt klima så er det nesten bedre for ungene å få seg en hvil på dagen og være oppe om kvelden.

Ungene er i feriemodus, og storkoser seg sammen med oss voksne til langt på kveld. Løper og leker og spiser og koser på fanget. Sovner i vogna noen ganger, andre ganger holder de ut til vi stuper i seng alle mann. Vi nyter de varme lange kveldene sammen når vi er på ferie, og det kunne aldri falt meg inn å legge ungene halv åtte. Hvorfor skulle jeg det? Ser en negativ ting med det, og det er at søvnmønsteret blir forstyrret. Men det fikser vi igjen etter ferien, og det er verdt all kosen vi har hatt med lange late dager.

Nå pleier nå barna kunne si ifra, vi har hatt med små til syden, noen kvelder kan vi dra med de ut sent og de vil sove i vognen andre kvelder har vi droppet det, du skjønner det hi kosen med å vandre rundt i gatene blir liksom litt borte når man har en hylende baby/barn i vogna.......

La nå folk gjøre som de vil, de kjenner barna sine bedre enn deg.

Annonse

Du ser unger som er trøtte og ligger i ubehagelige vogner. Jeg ser unger som fryder seg over alt som skjer og over å få være med mamma og pappa på restaurant, musikk, liv og moro, til de slokner på et fang eller i ei vogn, mette av inntrykk og is og som kan sove så lenge de vil dagen etterpå.

Jeg var da en av de som la sin" stup trøtte unge i en ubehagelig trillvogn" når vi var i syden. Og vettu hva : DET GJØR JEG AKKURAT SOM JEG VIL MED! Vi var på ferie og koste oss masse! Guttungen syns forresten det var helt greit ( og jo, det vet jeg fordi han ikke våknet en eneste gang!)

Men for all del, deg om det. Du får gjøre det du vil, om det så er å basere seg på å måtte dra på ferie med andre som må sitte barnevakt!

Om foreldre velger å ta en sen is eller kaffe, så tenker jg at det får være opptil dem. Men når det kommer til å ta med små barn på disko slik at foreldrene kan drikke, så synes jeg det er usmakelig!!!

Enig med Hi....

Er nok dessverre av den oppfatning, at foreldres behov blir prioritert en del ganger på ferie...

Klart ungene vil være med på alt det de voksne vil... det vil de jo alltid. Ikke dermed sagt at det er det beste.

Sist ferie, var naboen ute hele dagen og badet. Så hjem for å skifte, for deretter å bli med på restaurant/underholdning på kvelden. Vi var der fjorten dager, og nøt kveldene på terrassen. De kom med barn sovende på hver sin skulder i ti og elleve tiden på kvelden. Det var når de var hjemme for å skifte at vi merket at naboen hadde slitne unger.

Til og med siste dagen, var de seint og lenge ute - men hadde reist når vi stod opp om morningen.

Dette var barn på ca 2 og 5år.

Dette var kanskje ekstremt, så lenge dette var hver eneste dag.

Men hva er poenget egentlig?

Tror barna har det best med tilnærmet like rutiner som om de er hjemme. En kveld på en uke er sikkert helt greitt altså. Men sånn er det jo hjemme også....

SÅ JA, jeg er enig med HI.

Nei, så lenge ikke ungene blir grinete og tydelig utilpass så ser jeg ikke noe problem med dette. Vi har alltid snudd døgnet når vi reiser til syden, dvs at ungene legger seg senere og står opp senere. Legger man inn en hvil mellom badingen og middagen (da har man et par timer til disposisjon) så har aldri dette vært et problem.

Vi spiser aldri før sola går ned, det skal jo være behagelig for både store og små og innta en bedre middag.

Ser absolutt ikke problemet.

Legger 5-åringen din seg kl 19 på nyttårsafta også eller? Jul? 17.mai?

Det er hverdagen som teller når det gjelder rutiner. De fleste barn tåler å ha det litt annerledes i ferier og på helgedager - tåler de det ikke vet foreldrene om det.

Bry deg heller om noe som betyr noe kjære deg, det må være veldig travelt å engasjere seg så voldsomt i hvordan du mener andre familier skal kose seg!

Vi sitter gjerne på terassen når vi er i syden. Men jammen er det ikke stas for både voksne og barn å spise sein middag på restaurant eller å traske rundt i herlige varme kvelder å spise is eller spille minigolf!

(Og til opplysning - om det midt på sommeren skulle smelle til med 20 grader kl 22 på kvelden her i Norge, så jammen lar jeg ikke barna være oppe å kose seg litt ekstra på terassen da også. Får håpe at du ikke er naboen min, eller så får jeg vell stålsette meg for å få bv på døra? :D)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...