Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Del Skrevet 28. februar 2011 Er litt deprimert nå for tiden.. Er overvektig, venneløs akkurat nå ( min bestevenninne bor ikke her nå, kommer tilbake om 1 mnd ), er mye snakk om meg i bygda, at jeg har sagt og gjort ting jeg ikke kunne funnet på engang.. Ønsker så inderlig mye å slanke meg, men jeg klarer det bare ikke.. Tenker hver eneste kveld at jeg må slanke meg, er kjempemotivert, men jeg klarer bare ikke å komme i gang.. Dette irriterer meg grenseløst, jeg har en datter jeg vil være en god mor for, har prøvd å brukt henne som motivasjonsmiddel, men ikke engang det funker.. Ikke engang tanken på at min datter blir lykkeligere med en mor i god form, kan motivere meg til å endre livsstilen min.. Dette gjør at jeg blir enda mer deprimert, og føler meg som verdens verste mor.. Noe sier meg at jeg ikke burde fått barn i det hele tatt.. Jeg skal faktisk være helt ærlig å si at jeg tror overvekten min er det eneste problemet jeg har! Jeg slanket meg i fjor, gikk fra 108 kg, til 86 på 3 mnd, følte meg kjempebra! Jeg lo, var ute med folk, storkoste meg med livet, men så sprakk det.. Mens kiloene kom på igjen, ble jeg mer og mer lei meg, og nå sitter jeg inne nesten hele dagen, null energi, klærne mine blir for små, jeg må nå bestille på internett for å finne noe som passer.. Jeg tørr ikke lengre gå ut, føler at folk stirrer på meg fordi at jeg er feit.. Hadde jeg vært slank, hadde jeg turt å gå ut, noe som førte til at desse ryktene jeg har på meg, ikke hadde plagd meg så mye.. Når jeg ikke går ut lengre, tror sikkert folk at jeg gjemmer meg fordi at jeg skammer meg eller noe.. Uansett hva jeg tenker, prøver å tenke meg til, så klarer jeg ikke slanke meg! Hadde jeg vært på 86 kilo nå, hadde jeg vært med venner hver eneste dag, hadde sikkert jobbet ( får ikke på meg arbeidsklærne lenger, så jobber ikke, FAKTISK ), hadde gått turer og fått frisk luft, hadde orket å leke med min datter mer enn 30 minutter om dagen.. Det som er tingen, er at jeg nå veier 114 kg.. Det er bare 6 kilo mer enn da jeg startet, så jeg VET at det ikke vil ta så lang tid nå heller.. Sist jeg slanket meg, gikk jeg ned 12 kg på en måte, bare ved å spise hver 3 time, spise sunt, og gå 30 minutter daglig.. Så jeg VET at det ikke skal være noe problem, jeg vet hva jeg må gjøre, og hva jeg må spise for å gå ned i vekt, men neida... Herregud, kan noen hjelpe meg?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142965961-noen-tips-til-hvordan-jeg-kan-f%C3%A5-det-bedre-med-meg-selv-jeg-ber-dere-om-%C3%A5-se-hit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Del Skrevet 28. februar 2011 Kjære deg. Dette er en forferdelig vond situasjon for deg. Når jeg leser innlegget ditt får jeg følelsen av at du klandrer deg selv voldsomt! Det er ikke lett å slanke seg når en føler seg så nedbrutt i utgangspunktet. Det krever energi, motivasjon og mot.. og med en depresjon i anmars er ikke dette noe som finnes hos de fleste. Jeg råder deg til å kontakte fastelegen din for å be om henvisning til en psykolog. Det er ikke sånn at du er svak og sykelig, men du kan trenge litt hjelp til å komme deg ut av en vond situasjon. Vi mennesker er rare, vi kan tenke oss inn i onde sirkler, og tilslutt står vi med hodet i murveggen og finner ikke veien ut igjen. Det er jo ikke uvanlig.. Ofte kan det hjelpe godt at noen tar deg forsiktig i hånden og peker ut retningen for deg. Ofte kan det være godt om dette vedkommende er en fullstendig utenforstående som faktisk får betalt for å hjelpe deg... vedkommende er ansatt av deg!.. Slik sett er det intet rom for dårlig samvittighet eller følelse av å ta for mye plass, be om for mye o.l. av en annen... En psykolog kan hjelpe deg å tenke mer riktig rundt dette, finne ut hva som motiverer deg, hva du liker å gjøre, hvilken mat du forbinder med kos og hygge, hvilken mat du trøster deg med, og hvilken mat som får deg til å føle deg sunn og stolt... Han kan hjelpe deg med å ikke tenke destruktive tanker om deg selv når du - i dine øyne - mislykkes, men nettopp få deg til å forstå at dette er svært normale menneskelige mekanismer.. Jeg ønsker deg masse lykke til!:-) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142965961-noen-tips-til-hvordan-jeg-kan-f%C3%A5-det-bedre-med-meg-selv-jeg-ber-dere-om-%C3%A5-se-hit/#findComment-142966028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥mamma♥alene til 3 Skrevet 28. februar 2011 #3 Del Skrevet 28. februar 2011 Ser du har fått et konstruktivt og utfyllende svar. Har en ting å legge til som hjelper meg veldig og det er: Tenk positive tanker, si positive ord, så skal du se det positive blomstrer og gror! Jeg har alltid vært flink med dette ang. andre, men ikke med meg selv. Siste månedene har jeg endret alle passordene mine til positive små gullkorn om meg selv, og så prøver jeg å være bevisst på å si positive ting om meg selv til meg selv og til andre! Tro meg det hjelper virkelig å fokusere på det positive og den fremgangen som finnes, for der er ALLTID fremgang! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142965961-noen-tips-til-hvordan-jeg-kan-f%C3%A5-det-bedre-med-meg-selv-jeg-ber-dere-om-%C3%A5-se-hit/#findComment-142966061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Del Skrevet 28. februar 2011 Siden du ikke jobber går jeg ut fra at du har mye ledig tid? Det kan du utnytte til det fulle med at du har god tid til å lage deg ordentlig mat og bevege deg masse! Prøv å sette opp et dagsprogram og kom inn i en god rutine. Stå opp tidlig hver dag og gå deg en god tur - er du ute tidlig på dagen slipper du å møte på så mange. Etterhvert som du kommer i bedre form kan du prøve å jogge istedenfor å gå, men pass på at du har styrket ledd og sener før du begynner med dette, samt gått ned noen kg - belastningsskader er ikke bra hvis du prøver å bli mer aktiv. Spis en god, sunn frokost. Prøv å styre unna unødvendige karbohydrater (brød, pasta, ris etc.) og sukker (frukt, juice, godterier etc.), lag mat av gode råvarer, bytt ut rødt kjøtt med fisk og kylling, og kjøp deg en ergometersykkel e.l. så du kan svette litt og bli litt andpusten hver kveld før du dusjer og legger deg. Legg til deg jevne vaner for måltider og søvn, det hjelper kroppen din til å forbrenne optimalt. Hvis du sliter med å komme igang, sett deg ned på kvelden imorgen og lag program for den neste uka. Ikke vær overambisiøs - vær realistisk, og før opp enkle småting du vet du får gjennomført. Halvtimes gåtur før frokost, droppe tekoppen med masse sukker i, og lage en sunn middag f.eks. er en kurrant start. Etterhvert som du føler du mestrer de små endringene kan du føye til mer, eller utfordre deg selv. Gjør det gjerne til en liten konkurranse med deg selv og din egen vilje Husk at en sunn kropp er en lykkelig kropp. Etterhvert som du går ned i vekt og kommer i bedre form kommer du til å merke at kroppen din føles piggere, og du kommer garantert til å føle deg gladere når du er i aktivitet daglig! Det er vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet = bedre humør og mer overskudd prøv også å jobbe med tankegangen din. Tenk på alt det positive i livet! Tenk på alle de gode kvalitetene du har, at du har en nydelig datter, og at du er glad for at du lever og får følge datteren din gjennom livet. Skriv gjerne "gladlister" hver kveld - noen små ord på en postit-lapp, notater av ting som har gjort deg glad i løpet av dagen. Det trenger ikke være mer enn en klem eller kjærlighetserklæring fra datteren din, at sola skinte, at du gikk en lang tur og følte deg behagelig sliten og stolt etterpå, eller at den hjemmelagede tomatsuppa ble vellykket. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142965961-noen-tips-til-hvordan-jeg-kan-f%C3%A5-det-bedre-med-meg-selv-jeg-ber-dere-om-%C3%A5-se-hit/#findComment-142966362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå