Gå til innhold

MUGG er IKKE kult! Hjelp.....

Anbefalte innlegg

Ble overrasket når jeg dro frem senga(rammemadrass), tett fra gulvet og stod helt inntil veggen(lurt)...veggen nede var full av mugg!Sort vegg med grønn pels på:( (stått slik i 1 år)....

Mannen min vasket først veggen med vanlig grønnsåpe og vann, men vi tok tilslutt å blandet klorin og vann og da gikk det meste bort bortsett fra bittelitt brunt som er i tapeten(hvit tapet)..

Inatt sover jeg og snuppa på et annet rom, men han blir nødt å ligge på _mugg rommet_ Blir nødt å kjøpe ny eng også siden den var VÅT og sikker bombardert med mugg!

Tror dere muggen er borte eller må man rive tapeten av og se?:S

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142965937-mugg-er-ikke-kult-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Råd mot muggdannelse i vanlige hus, der det ikke er lekkasjer eller svikt i konstruksjonen som forårsaker problemene. Dette kan jo ikke utelukkes, men om det bare er under senga så er det heller tvilsomt.

Møbler bør ha bein, og ikke være mye tett som madrasser, sofarygger, klær stabler etc fra gulv, tett inntil vegg, gjerne helt opp til tak. Luft må få sirkulere.

Men hovedrådet er at man åpner disse små ventilene på veggene eller på vinduene, at man lufter sånn av og til. Man drive rikke med utstrakt klestørk inne, eller utstrakt tørketrommelbruk inne, særlig ikke når ikke utluftningen er på topp. Klærene tørker også mye fortere om lufta er i bevegelse, at den fuktige lufta får komme ut.

Luft ut ettter dusjing, bading, koking av vann, du merker om lufta blir fuktig. Og på soverommet er det lov å lufte ut, ha vindene åpne litt innimellom, og ha luftekanalene åpne.

Svigermor har sopp alle veier i huset, luftekanalene er stengt og hun åpner aldri et vindu, hun tørker klær innendørs og hun bruker tørketrommel innendørs uten å lufte.

Når vi har lånt huset hennes har vi vaska bort mugg, og bare levd vanlig med lufting, og mugg problemet forsvinner. Så kommer hun innigjen med å stenge alt, og ikke lufte, og det går ikke lang tid før det blir fullt av mugg igjen.

senga hiver dere og kjøper ny på salg ^^ Veggen vasker dere med mugg/sopp drepende vaskemidler, etterpå maler dere tapeten med maling som forhindrer mugg. Dere trenger ikke å rive hele tapeten, men kanskje ta ev en liten flik og se om muggen har satt seg dypt.

Dette skjer de beste. Her i huset ble det muggdannelse i vinduskarmen til gutten fordi jeg la nederste delen av gardinene i vinduskarmen slik at vi kunne bruke varmeovenen. En liten periode med litt fukt på karmen pga kondens ga mugg. Jeg vasket gardinene på 60 grader og vasket karmen med salmiakk og sprit. Den har aldri vært renere :P Og inneklima på rommet til tassen er perfekt ;)

Lykke til ^^ Men kast madrassen, den får du ikke renset godt nok :/

Tusen takk for svar =)

Vi har et forsåvidt nytt hus, 6 år gammelt...de sa til oss at det ikke var påbudt med ventiler, så vi har bare slike ventiler i vinduene. På badet har vi ikke vindu, men en vifte som skal dra ut fukt(jeg synes ikke det er nok!)..i tillegg tørker vi klær inne, og det danner seg nok mye fukt i rommene...:(

Må vell bare få tak i en som kan om fuktskader o.l....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...