Gå til innhold

Velger ikke vikarer selv når de vil jobbe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer da helt an på hva slags vikariat en har. En vikar kan jo f.eks ha en helt vanlig fulltidsstilling i en periode, eller en kan være tilkallingsvikar ved sykdom f.eks som sier ja eller nei for hver enkelt vakt man blir tilbudt.

Ehh..nei? Det ville blitt rart. Jeg er vikar på en skole nå frem til sommeren, 100%, og jeg må følge normal arbeidsavtale (som jeg har signert) slik som alle andre ansatte på skolen. Dvs ha bunden arbeidstid, visse oppgaver som skal gjøres innen visse frister, pauser til bestemte tider, vakter, timer, fagsamarbeid osv.

Men om man jobber for en vikarsentral f.eks, så kan man jo velge å takke nei til timer man blir tilbudt. Var det kanskje det du mente?

Vel, du velger jo selv om du vil ta vikarjobben eller ikke. Tar du den må du nok forholde deg til den arbeidstid som blir bestemt i avtalen. Brudd på dette vil nok føre til at den som leier vikaren inn vil ha en annen vikar.

Annonse

Ringevikarer kan i teorien bestemme hvilken jobber de takker ja til og hvilken de takker ja til.

Men mange plasser er det kun i teorien...Min erfaring skriver seg fra eldreomsorgen der jeg fikk jobb som ringevikar som 18åring.

Det ble tidlig gjordt klart at de som takker ja mest og blir spurt mest, og de som ofte takket nei, eller på annen måte var vanskelige eller stilte krav ble ikke spurt om det ikke var krise..

Så veien inn for meg ble å alltid takke ja på kort varsel og aldri komme med kritikk eller stille krav. Ta lite pauser og jobbe knallhardt slik at jeg var populær å jobbe med.

Jeg reinet etter noen måneder ut at jeg samlet jobbet ca 130% Hadde ikke overtid på samme måte som fast ansatte, jobbet ofte dobbeltvakter og var nok en gullgruve for mine overordnede...Gikk selvfølgelig på en solid smell etter ett års tid og måtte for første gang ringe å melde frafall på en vakt grunnet sykdom. Hadde et skikkelig oppgjør med ledelsen, gav de grei melding og sluttet da jeg deretter ikke ble spurt om vakter lenger om det ikke var kriise.

Desverre vet jeg at minn situasjon ikke er unik..og dette skjer oftere enn folk flest tror.

Så mitt svar ang. ringevikarer er at de ikke alltid kan velge selv når de vil jobbe om de vil ha tilbud om jobb....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...