Gå til innhold

Cocker spaniel, erfaringer??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har selv am. cocker spaniel og har holdt lydighetskurser i flere år så har sett mye av cocker spaniel også. må si det er veeeldig forskjell på individene og de forskjellige oppdrettene.

jeg hadde ikke kjøpt am. cocker selv hadde det ikke vært for at jeg kjenner oppdretteren min veldig godt og har sett mye av hundene hennes på trening og lignenede. tispa mi er noe av det snilleste jeg har vært borti, aldri hørt et eneste knurr og hun bjeffer ikke. hun elsker mennesker og barn, men er litt "overlegen" ovenfor andre hunder. hadde også ei tispe tidliger, fra samme oppdrett, som var akkurat lik bortsett fra at hun også var glad i andre hunder.

jeg har også, desverre, hatt flere både cockere og am.cockere på kurs som har vært rett og slett veldig aggresive helt ned til 8 ukers alder. det er også mye sykdommer i mange oppdrett.

De hundene av disse rasene som ikke har hatt adferdsproblemer er flotte flotte hunder, som passer godt i familier med barn. de er lekene og glade. de trives like godt i skogen som hjemme i sofaen. de er lettlærte og fungerer bra til både lydighet og agility. jeg selv bruker tispa mi til spor, og jeg vet det om mange som går jaktanleggsprøver med gode resultater.

Naboen vår hadde en cocker spaniel når jeg var liten for ca hundre år siden;-) Den var ikke bjeffete og fantastisk kosete og leken, men den måtte dessverre avlives når den ble 9-10år gammel, for da ble den agressiv:-( Veldig trist, for før det kunne jeg gjøre omtrent hva jeg ville med den uten at den syns det gjorde noe i det hele tatt (de fikk den vel når jeg var 4-5år og jeg var ikke så vant til hunder).

Hadde ei tispe da jeg var lita, og den var verken aggressiv eller bjeffete av seg. Veldig rolig og snill bikkje, spesielt glad i barn. Orka ikke gå de lengste turene, var en lathans, så det var ikke akkurat bikkja å anskaffe seg hvis man skulle gå lange langrennsturer... Men den var flott på alle andre måter. Savner den masse, og kunne godt tenkt meg en på ny, hadde det ikke vært for plassmangel.

Annonse

Se at noen nevner aggressiv her, og sier meg enig i det. Vi har hatt en som var aggressiv fra vi hentet henne, og en annet med svært godt gemytt. Vi kan mye om hunder og hundeoppdrett og Cocker Spaniels er generelt ikke spesielt godlynte. Vi har hatt schæfer også og det er en mye mindre aggressiv rase (på generel basis). Du kan lese litt om hunderaser på nett og se hva som passer deg og dere.

Okay, har dårlig erfaring med en kennel som ligger i Østfold. Har i ettertid skjønt at det var mer enn tilfeldigheter som gjørde at vi fikk en aggressiv Cocker Spaniel derfra. Anbefaler deg å undersøke kennelen godt før du velger. Viktig at hundene er vant med mennesker fra begynnelsen. Og gemytt går i arv, så prøv å kontakte mennesker som har kjøpt hunder fra samme tispe.

Jeg har hatt to cockere, ikke amerikansk. Jeg har vel møtt på to ytterpunkter når det gjelder de to individene. Den ene var sta, aggressiv og vanskelig å trene, absolutt ikke noe familiehund, likte ikke å gå tur etter veien, men lykkelig når han fikk springe fritt i marka. Den andre var VELDIG lettrent, rak og stolt, snill som et lam, veldig barnekjær, leken og turglad, uansett vær og føre. Men så ble han gammel, syk og mer og mer aggressiv han også. Men det var da før vi fant ut at han var syk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...