Mamma`n til turbo Skrevet 28. februar 2011 #1 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg holder nå på å rangere studieønskene mine hos samordna opptak. Min situasjon er følgende: tatt deler av videregående som privatist, ellers jobbet fulltid i familiebedriften med salg, innkjø o.l de siste 7 årene. Jeg er alene med ett barn på 6 år. Noen av studiene jeg ønsker å søke på er lektorprogrammet, 1-5 klasse lærer, barnevernspedagog, utviklingsstudier mm. Har jeg overhodet noen sjanse til å komme inn via RK når jobberfaringenejeg har ikke kan knyttes opp til de tingene jeg ønsker å studere? Vet noen hvor mange plasser som er satt av til de med RK. Er det i det hele tatt noen vits i å søke? Vil det at jeg har barn telle positivt på feks lærer eller barnevernspedagog? Er helt rådløs her ifht hva som teller. Setter stor pris på alle svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142964559-inntak-til-studier-p%C3%A5-grunnlag-av-realkompetanse-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vildejenta Skrevet 28. februar 2011 #2 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er veldig vanskelig å svare på, fordi det er opp til høyskolene selv hva som er kriteriet for å komme inn på realkompetanse, så det varierer mellom de ulike høyskolene. Søk på nettsiden til den skolen du søker på, der finner du stort sett et generelt regelverk om hva slags krav de har for realkompetanse. Generelt sett så kreves det vel 5 års relevant erfaring, omsorg for egne barn teller stort sett bare 1 år. Så du har vel kanskje større sjanser for å komme inn på realkompetanse på et økonomisk-rettet studie? Men jeg vil anbefale deg å søke uansett! Om du ikke kommer inn kan du jo ta studiekompetanse og søke på grunnlag av 23/5 regelen neste år! Om du har tatt noen vgs fag som privatist før så skulle det gå greit å ta studiekompetansen som privatist! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142964559-inntak-til-studier-p%C3%A5-grunnlag-av-realkompetanse-hjelp/#findComment-142964888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma`n til turbo Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar :-) Jeg har meldt meg opp i de siste fagene (norsk, historie, matte) men får ikke tatt norsken nå har jeg innsett. Derfor søker jeg med RK istedenfor 23/5, hvis ikke det går så får jeg søke med 23/5 neste år. Jeg har også satt opp utviklingsstudier, afrikanske asiatiske studier. Får håpe at det kan "hjelpe" på kompetansen der at jeg bodde i ett afrikansk land hos en afrikansk familie som 17 åring i ett år. Heldigvis trenger jeg ikke å rangere ønskene nå, må bare få med alt det jeg kunne tenkt meg. Setter stor pris på alt av svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142964559-inntak-til-studier-p%C3%A5-grunnlag-av-realkompetanse-hjelp/#findComment-142966151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå