Gå til innhold

to streker to dager, hva nå??

Anbefalte innlegg

jeg har vært så heldig å teste positivt to dager på rad :-) så da er jeg vel gravid! Hurra! noen tips for hav jeg gjør nå? Når skal man til legen, blodprøve innvendig ultralyd???? hva lønner seg. er uvant og første gang dette her!!

Fantastisk. håper alt går bra!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142964555-to-streker-to-dager-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tusen takk :-) jeg har hørt om en sånn tidlig innvendig ultralyd. har veldig lyst til å ta en sånn for det er flere rundt meg som har mistet så er så redd for at det skal skje meg også. er det uvanelig å ta en veldig tidlig UL, sånn i 7-8 el hva som er vanlig. jeg har tatt tre tester nå og alle er positive så er hvertfall gravid :-) HURRA hihi

om du kontakter jordmor eller lege går vel for d samme.

selv tok eg med en urinprøve og fikk d bekreftet på legekontoret, og gikk da samtidig innom jordmor og fikk time til første kontroll hos henne.

ho sendte med meg papirer som eg tok med meg tilbake til legekontoret og fikk tatt de blodprøvene eg skulle, sånn at resultatene var klare til første kontroll.

hadde ikke noe GU, siden mange har gått bort fra dette, om d ikke skulle være noe spesiell grunn for d.

selv har eg hatt tidlig ul, men dette fikk eg fordi eg for et år siden var gravid utenfor livmor, som endte i operasjon og en eggleder fattigere.

ble gravid på nytt etter 3 mnd, og fikk tidlig ul i uke 12. den viste at graviditeten hadde endt i en MA.

ble så gravid på nytt 3 mnd deretter, og fikk tidlig ul i uke 8.

er i dag straks 32 uker på vei, og har d bare bra.

tidlig ul er som regel innvendig fordi d er vanskelig å se skikkelig med vanlig ul

ordinær ul hadde eg i uke 18

Takk for bra tilbakemelding. Idag har jeg bestilt meg time hos legen. da blir det en liten prat , en urinprøve og kanskje en blodprøve. jeg er veldig engstlig for at ting ikke skal være bra. Har jeg krav på en innvendig i uke 8 da? el kan jeg gjøre det uten at legen anbefaler det? Eks volvat eller sånn? Jeg har flere nære rundt meg som har mistet og har en litt dårlig følelse, og tenker kanskje at jeg klarer å slappe mer av da hvis jeg får sjekket tidlig at det er liv. idag har jeg hatt antydning til blødning. er 4+4 idag. er det farlig? syns alt er skummelt jeg nå hehe. vil jo bare at alt skal gå bra!!

Hei og gratulerer med liten spire!!

Det er vanligst med første legetime i uke 8-12, men vet noen går før for å ta graviditetstest hos legen også. Det er det ingen grunn til, da testene legen bruker fungerer på akkurat samme måte som hjemmetestene. Har du testet positivt på hjemmetest vil legens test vise det samme.

Det er ingenting legen kan gjøre så tidlig. Det eneste de kanskje gjør er å ta urinprøve og vekt etc for å ha et utgangspunkt. Flere av blodprøvene må man visstnok ta litt senere i svangerskapet (uke 10-12), og verken fundusmål (mål av magen) eller lytting etter fosterlyd har noe for seg ennå.

Du har ikke krav på innvendig UL, og vil nok ikke få dette med mindre det er god grunn. Da må du ev. gjøre det privat, f.eks. på Volvat eller andre steder. Det er flere gynekologer som tilbyr dette privat. Jeg skjønner at du er nysgjerrig og ønsker at det skal gå bra, men du ser faktisk ingenting i uke 7-8, annet enn en liten peanøtt med et bankende hjerte. Jeg var selv på UL i uke 8 pga MA og det var greit siden jeg tidligere har mistet, men ellers lite spennende. Hvis du skal bruke dine egne penger på dette ville jeg ventet til rundt uke 11-12 når du faktisk kan se armer og bein og noe som ligner på et foster - kontra en liten klump inni et svart hull.

Det er helt normalt å ha en liten blødning i begynnelsen av svangerskapet. Det er faktisk mange som har mensenlignende blødninger i begynnelsen, og flere som derfor ikke skjønner at de er gravide. Etter eggløsning dannes noe som heter det gule legemet og det er dette som produserer progesteron. Dersom du blir gravid fortsetter det gule legemet å produsere progesteron helt frem til morkaken tar over denne produksjonen, og derfor har mange små blødninger helt frem til morkaken tar over. Du kan også ha småblødninger fra små rifter i skjeden e.l. Jeg ville ikke bekymret meg for det!

Men dersom du fortsetter med småblødninger eller er bekymret ville jeg gått til legen og tatt en blodprøve for å sjekke hcg, og så en ny prøve noen dager/en uke senere for å sjekke utviklingen. Dette er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke graviditeten så tidlig, da ingenting synes på UL enda.

Men som sagt, jeg synes ikke du skal bekymre deg. Det er ingenting som tilsier at det skal gå galt for deg selv om du kjenner flere det har skjedd med. Det er ikke så uvanlig og mange har opplevd det, så det at du kjenner noen er helt naturlig. Men samtidig vil det være enda mer naturlig om det går helt smertefritt og perfekt for deg! Ikke bekymr deg unødig!

Jeg ville altså prøvd å tatt det helt mer ro hvis jeg var deg, og ikke tenkt på om det er noe galt, med mindre du begynner å blø kraftig eller får kraftige magesmerter. Og hvis du ønsker å se nurket før du forteller verden om den lille ville jeg heller ventet med UL til uke 11-12 så du kan få se fosteret ordentlig.

Lykke til!

Annonse

ånei nå ble alt jeg skrev borte ser jeg.

Tusen takk for gode ord og tips. kjempe bra å dele litt erfaringer. er jo uvant for meg dette her. Jeg får ta meg en tur til legen og høre hva hun sier og ta det derfra :-) Takk for all hjelp:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...