Gå til innhold

Hjelp! Nesten samme navn som søskenbarn. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange år hatt en jente navn i hode hvis jeg skulle være så heldig å få en jente. Nå er jeg endelig gravid og jeg har så lyst til at jenta skal hete Lisa. Problemet er at svigerinnen min har en datter som heter Inger Lise. Jeg synes det blir helt to helt forskjellige navn, men samboeren er redd for at det vårt navnevalg ikke kommer til å falle i god jord hos hans familie. Hva mener dere? Er det likt? Det er jo mange variasjoner i navn, men e og a ..... Det er ikke så enkelt at jeg bare kan ta en annet, for det er bare dette navnet jeg synes passer på den lille i magen min.. Her om dagen begynte jeg å gråte når han nevnte at vi kanskje burde tenke på et annet navn.. Vet jeg er hormonell, men jeg dette er viktig! Setter pris på alle som tar seg tid til å svare!

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet med kusiner som heter Inger Lise og Lisa! Selv om det andre navnet er veldig likt, er dobbeltnavnet Inger Lise en helt annen sjanger enn navnet Lisa i mitt hode.

Det er ikke uvanlig at søskenbarn har beslektede navn fordi de ofte er oppkalt etter felles beste- eller olde- foreldre, f.eks.

Jeg mener du absolutt trygt kan fortsette å planlegge å kalle datteren din Lisa! :)

Annonse

Het enig med resten; bare å bruke navnet. Og Lisa er et flott navn:)

Som nevnt over her er det heller ikke uvanlig at søskenbarn har like/lignende navn. I min familie er det også noen av søskenbarna som har samme mellomnavn pga oppkalling og navnetradisjoner. Personlig synes jeg dette bare er koselig.

Før dere bestemmer dere for å kutte det ut - går det ikke an å høre med svigerinnen din hva hun synes?

Jeg synes Lisa og Inger Lise er to såpass forskjellige navn at det ikke ville vært et problem. Og så kommer det jo også på hvor nærme i alder de barna vil være, hvor ofte de vil se hverandre etc.

Dersom de blir veldig nære i alder og vil se hverandre hele tiden, vil man i større grad legge merke til at navnene er noe like...

Men, jeg ville uansett startet med å spørre å spørre svigerinnen din.

Og - Lisa er et nyyydelig navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...