Gå til innhold

Diare - jente på 22 mnd

Anbefalte innlegg

Min lille søte har hatt diare siden torsdag forrige uke. (Hun kastet opp hele natt til torsdag, men etter dette har det bare vært diare)

De første dagene spiste hun ingen ting, men klarte å tvinge nedpå litt væske. Hun hadde i tillegg ganske høy feber som gikk ned med paracet.

Hun vil bare ligge på sofaen, ligge på fanget. Orker ikke gå selv. Orker ikke leke. Men allmenntilstanden er grei sånn sett, hun smiler og er blid - er bare det at hun ikke orker å være i aktivitet.

Har fått i henne litt mat de to siste dagene, men det renner rett gjennom. Det samme med drikke. Uansett hva hun drikker så kommer det i bleien etter et par minutter.

Forresten er diareen gul på farge - enten litt kornete eller bare gul tynn væske. Det lukter helt likt som (morsmelk) babybæsj :)

Det jeg lurer på er:

-Hva skal jeg se etter med tanke på dehydrering?

-Når bør man oppsøke lege?

-Og er denne avføringen som hun har (gul og lukter som spedbarnsbæsj) normal?

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142963882-diare-jente-p%C3%A5-22-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for det :)

Synes det er vanskelig å se om hun tisser siden det er våt avføring hele tiden. Men tror jeg kan se det an litt til.

Ingen som vet ang "morsmelkavføringen"? Aldri opplevd den type diare hos så store barn før....

Det er ganske vanlig at små barn har diaré lenge når de har magevirus - særlig om det er rotavirus. Bo hadde gul-grønn vannaktig (omtrent som du beskriver tror jeg) avføring i 14 dager første gang han hadde omgangssyken. Da måtte vi ha intravenøst for å hjelpe ham på beina igjen ...

Det beste du kan gjøre er å tilby noe å drikke ofte, gjerne gjennom sprøyte i munnen eller teskje. 5 ml hvert 10 min er en fin start. På apoteket får du kjøpt spesialdrikk, eller du kan lage selv med 50/50 eplejuice/farris.

Jeg tror det er noe om at dersom det har gått 10 timer uten tiss i bleia så bør man dra til legen for sjekk, men dette ville jeg ringt til legevakta og forhørt meg om for sikkerthets skyld.

Legg også merke til om barnet har tårer ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...