minimera Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Hei! har en baby på nå 5 uker som hele tiden har hatt magevondt etter han begynte med MME ( 2 uker gammel). Jeg har prøvd det meste, og byttet fra NAN, HIPP og nå for 4 dager siden til NAN HA-1. Han har hatt grønn avføring lenge, flytende og slimakitig og vi trodde det hang sammen med at han hadde vondt i magen. NAN HA-1 har hjulpet, han har ikke hatt vondt på tre dager. I melken har han rooibos og fennikel, og han får minifom. Men han har fortsatt grønn slimaktig avføring, og i dag har han hatt veldig vondt i igjen. Han raper og fiser som han skal, men han har skikkelig vondt når han bæsjer og promper. Det virker som om tarmen er irritert. Jeg ringte legen ang denne avføringen og hun sa det kunne være kollik.... ja, det hjalp jo... Så er det noen som vet hva jeg kan gjøre nå? 1. skal jeg bytte til nutramigen (melkfritt) NÅ eller skal jeg prøve NAN HA-1 litt til. Har prøvd denne i fire dager nå, og det har tydelig hjulpet. Denne har mindre laktose. Har lest at det ikke er lurt å bytte så ofte,...? 2. fjerne noe av teen? kan de få for mye siden han har fått i te i to uker nå? ( føler at det hjelper, men vet jo egentlig ikke) ... 3- bytte til collet som har enda mindre laktose? Han har vondt på dagen også, og det er ikke noe system i det, som med kollik, at de starter på kvelden... jeg er fryktelig sliten nå, og lege og helsesøster sier bare at jeg må vente å se, men det er ikke så enkelt når han har det vondt stakkar. Jeg har lest at grønn avføring med slim ikke er bra, så jeg syns det er rart de sier at jeg skal vente å se....
2010 Mammaen Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Det trenger ikke være noen form for allergi. Tarmsystemet til disse små er jo umodent, så det skal ikke så mye til før det ikke fungerer optimalt. Min gutt reagerte sterkt på mme de gangene han fikk det før han ble 3-4 mnd - da ble magen hans mer stabil og han klarte å fordøye det bedre. Det er vel det vanlige - at frem til 3 mnds alder kan de ha mye magevodt, fordøyelsesbesvær, luftplager osv. Det er helt normalt selv om det er slitsomt...! Tror nok jeg ville prøvd en stund til og ikke bytte enda en gang. Magen vil nok venne seg til mme etter en stund og da kommer det til å bli bedre :-) Jeg ville ikke byttet merke enda en gang. Det med grønn avføring trenger ikke være noe problem. Her har vi hatt alle regnbuens farger (også grønn) men ikke noe har vært galt av den grunn.
minimera Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar Bra å høre at det ikke trenger å være farlig, man leser så mye rart på nettet. Liker ikke at det har vart så lenge denne grønne slimaktige diaren.. Da prøver jeg litt til med NAN HA-1. Er det normalt at det kan være fint noen dager, og så vondt en dag? puh, ble litt lettet nå. Er også lei av å prøve å "finne ut av det", bedre å tenke at det blir bedre og at det er en fase
2010 Mammaen Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Ja, bare slutt å bekymre deg - det er ikke noen fordel for noen at du bruker energi på bekymringer :-) Det er helt normalt at det kan virke bra noen dager og så blir det ille igjen. Min gutt fikk vondt dager han spiste veldig mye f.eks. og det var en periode før han fikk smokk han spiste og spiste og spiste. Kan det være et tema for din baby? At det blir for mye for den lille magen? Skjønner at det føles ubehagelig med den diareen. Gutten min hadde det i en periode på ca 2 uker da han var rundt 3 mnd. Lurte jo på hva det var, men formen ellers var bra så det var ikke noe farlig. Gikk over av seg selv. Jeg oppsøkte aldri lege siden formen var grei ellers, han spiste greit, sov greit og allmenntilstanden var helt fin. Lykke til og hold ut en litt vanskelig periode! Det blir nok enklere om noen få uker :-)
enits40 Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Her er avføringen også grønn eller gulgrønn og rennende, og har fått beskjed av legen om at det er helt normalt. Baby er 3 mnd og får mm + mme om kvelden. Her tror jeg ikke at den grønne avføringen er knyttet til magevondt, men min skrek også mye de første månedene. Lykke til!
minimera Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2011 Glemte å si at han bæsjer ca 10-12 ganger i døgnet nå. Men han legger på seg fint, ihvertfall har han gjort det
enits40 Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Sånn har min vært de siste ukene også - kanskje litt skjeldnere avføring nå (rundt 7 i døgnet?). Må innrømme at jeg også har tenkt tanken om melkeallergi, men da jeg luftet dette for legen min, mente han at det var for tidlig å mistenke (altså, bare etter ca. tre uker med endret avføringsmønster), og at det sannsynligvis ikke skyldtes dette. Nå vet ikke jeg hvor kvalifisert akkurat denne uttalelsen var, altså, men nevner det for deg allikevel. Jeg synes ikke det hadde vært så vanskelig å kutte ut melkeprodukter for egen del i en periode med tanke på morsmelken for å teste reaksjonen, men følte det var et litt større skritt å ta i bruk ikke melkebasert morsmelkerstatning som tillegg...? Nå skal det også sies at min ikke har spesielt vondt i magen, så det virker ikke som om han er så plaget av all denne grønne bæsjingen.;-) Han går også opp i vekt.
minimera Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2011 syns det er veldig vanskelig å vite, men så lenge han er fin i form ellers, så er det vel ok? Men jo mer man leser på nettet jo mer syk er han ) Feks så las jeg at alvorlige infeksjoner trengtes ikke å synes tydelig på små barn, som feks feber. Tror jeg skal la google være i fred en stund! takker for svar!! Føles bedre når jeg vet at det ikke er sååå unormalt det her!
tingeling78 Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Min har også holdt på sånn og med 5 mnd ble det skikkelig ille. Flere klesskift om dagen og det bare skyter ut av den lille kroppen. Legen sa virus og jeg sa at nå måtte det være allergi. Legen gir seg ikke og til slutt tar de avføringsprøve. Den dagen den ble sendt kuttet jeg utt ALL melk. 2 dager seinere var han mye bedre og etter kort tid helt vanlig bæsj. Da ringer legen og bekreftet virus. Og sa at jeg måtte begynne å trappe opp melk igjen. Og det gjorde jeg og vips har vi grønn slimete bæsj overalt. Tjohoo.. å glede. Jeg er så slliten nå og frustrert. Han er 6 mnd nå og vil nå kun ha pupp. Nekter flaske, alle typer frukt og mat og grøt. Og han våkner nå hver andre time hele natten. Skal igjen prøve å kutte ut all melk fra kosten min. Men nå kommer jeg til å kreve utredning, for det kan virkelig ikke være normalt. Og han legger på seg lite.
enits40 Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Huff, tingeling, det hørtes ikke kjekt ut... Sikkert lurt av deg å kutte melk fra kosten hvis han bare får pupp nå - da får du jo sett om det hjelper (hvis han ikke har fått et nytt virus nå, da). Noen barn er jo vitterlig allergiske!! Håper det ordner seg og at han vil spise litt annet snart - så får du kanskje sove litt mer om natta også...
tingeling78 Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Tusen takk enits40. Trengte litt medfølelse nå kjenner jeg. For jeg synes veldig synd på meg selv;) Vi ga litt flaske i tillegg til pupp, for han la ikke på seg nok. Grøt ga vi fra 4 mnd. Hadde det samme med første mann. Men hun hadde aldri magetrøbbel da. Var legen som sa vi skulle kutte ut alt og kun gi pupp. Og hvis det viste seg å være allergi, så skulle jeg få spesial mme. Resultatet ble at han nektet alt annet enn pupp da vi skulle trappe det opp igjen. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kunne få den andre mme med en gang. Nå blir han jo aldri ordentlig mett og det er mas hele dagn, minst hver annen time. Skal kutte ut melk igjen også får vi trene på middag, melkefri grøt og frukt. Mor trenger søvn (sier hun og sitter her og syter i stedet for å legge seg;))
fumi110111 Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 Jeg skifta veldig fort til nan ha da bølla bare ble håpløs med vanlig nan. Begynte med malt i tillegg omtrent ved 4 ukers alder og det funka bra. Etter disse endringene (+ Manuellterapeut), har jeg fått en sovebaby, o lykke (bank i bordet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå