Gå til innhold

3 åringen ønsker selv å slutte med nattbleie, men den er langt fra tørr om morgenen. Er hun klar?

Anbefalte innlegg

3 åringen vår har de siste ukene sagt at hun ikke vil ha bleie om natta, fordi hun er "stor jente". Vet ikke helt hvor dette kommer fra, mulig hun har fått noen kommentater i barnehagen eller noe slik som gjør at hun ikke vil ha bleie lenger. Hun sluttet med bleie på dagtid i sommer, da var hun 2,5 år. Jeg har ikke stresset med å slutte med nattbleie, da hun stort sett har våt bleie hver morgen.

Natt til søndag og natt til i dag våknet hun i 5 tida, og tok av seg bleia selv. Hørte at hun styrte med noe, og fant bleia på gulvet. Så hun vil jo helt tydelig ikke ha den på, mulig hun synes den er ekkel og vond å ha på?

Og hun nevnte det selv i dag tidlig, at hun har sovet uten bleie og at hun ikke hadde tisset (men da hadde hun jo bare vært uten bleie et par timer...)

Tenkte derfor å snakke litt med henne når hun kommer hjem i dag for å høre om hun vil slutte helt. For jeg vil jo ikke ødelegge for henne dersom hun selv er motivert til å sove uten. Men det "bekymrer" meg litt at hun nesten aldri har tørr bleie...

Hvordan går vi frem nå? Ser til at hun ikke drikker før hun legger seg, at hun tisser før hun sovner og går på do før vi legger oss? Eller?

Skal kjøpe inn tisselaken og ei ekstra dyne som vi kan bytte på om hun har uhell - for det forventer jeg egentlig at hun kommer til å ha.

Fortsetter under...

Leah er 3,5 år og sier også selv at hun ikke vil bruke bleie om natta mer, for hun er stor jente. Men hun våkner ikke av at hun må tisse om natta, bleien er blytung av tiss hver morgen. Har sagt at hvis hun klarer en natt å vekke meg for å gå å tisse på do selv om bleien er på, så skal vi prøve en natt uten bleie. Hun har ikke klart det så langt..Det er jo sikker 1 år siden hun sluttet med bleie om dagen og det gikk helt fint, men det er jo et problem hvis hun ikke våkner av at hun må tisse.

I tillegg sover hun i vår seng, så det frister lite å bare prøve uten..Jeg og hun sovnet i senga i går formiddag og sov i 1,5 time, og våknet med søkkvåt seng:(

Tror jeg skal kjøpe dry nites truser og engangslaken, og rett og slett prøve det først..vil jo ikke tvinge henne til å bruke bleie når hun så tydelig er klar for å slutte helt. De dry nites trusene ser jo ut som vanlige truser, så håper hun vil syns det er greit med sånne :)

Vår eldste hadde aldri tørre nattbleier, men den dagen han ikke ville ha bleie på om natta lengre, så var han tørr. Til min store overraskelse :) Hadde nesten aldri uhell. Unngå for mye drikke om kvelden, da særlig melk. De første dagene tok vi han opp på do når vi skulle legge oss, sluttet ganske raskt med det.

Hei

Dette er litt vanskelig å svare på for alle er forskjellige, MEN.

Vår datter er 7 år nå i april hun slutta med bleie på dagen når hun var ca 2 - 2 1/2 år. Men nattbleien den slutta vi med for ei uke siden nå....

Jenta begynte å klage på ryggsmerter for ca 3 mnd siden og vi tok kontakt med kiroprakter egentlig bare for at hun ikke skulle tro vi ikke ville tro henne, det viste seg der at hun hadde bekkenet ute av posisjon som igjen førte til at nervene til blæra lå i klem. Etter mange behandlinger og uten at bleia var tørr sa kiroprakteren av vi skulle prøve uten bleie på natta, MEN at vi i begynnelsen skulle vekke henne og følge henne på do når vi gikk å la oss. Dette hadde vi jo selfølgelig prøvd før, men ville gå med på å forsøke igjen, og vet dere hva det VIRKET !!

Jenta vår har aldri før hatt problemer verken med å krabbe, sitte eller gå (hun gikk da hun var 10 1/2 mnd) har aldri før klaga på noe, nå sier ikke jeg at dette er løsningen for alle.

Men prøv iallefall, og begynn med å vekk dem i ca 23.00 - 24.00 tiden og ta dem på do og se om det hjelper.

Det er jo bare å la henne prøve på det :)

Bare husk tisselaken

Storebror sluttet med dagbleie på 3 årsdagen, 2 uker etter med nattbleie. Har kun hatt et par uhell. Han bestemte selv når han skulle slutte. Hadde hatt tørre bleier noen dager så jeg spurte han: fikk svar - på lørdag, samme lørdag var det slutt på nattbleia ;-)

Sønnen vår hadde ofte tørr bleie om natta etter at han sluttet med bleie om dagen og han sa selv at han ville sove med truse også, så etter en hel uke med tørre bleier og han i tillegg hadde vekt meg et par ganger om natta fordi han måtte på do, så tok vi av bleia. To netter prøvde vi før vi ble enige om at han skulle fortsette å sove med bleie. Begge nettene tisset han masse og våknet ikke før det hadde gått en stund, så han ble iskald.

Annonse

Sønnen min hadde også blytunge bleier om morgenen da han plutselig fant ut at han skulle slutte. La på tisselaken og det gikk så fint. Aldri tisset i sengen. Vekket han før vi la oss i begynnelsen, ca. 1. uka, deretter våknet han av at han måtte tisse selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...