Alvasmamma Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Ja, da var det endelig min tur:) De siste 6 ukene av svangerskapet var jeg plaget med kraftige kynnere og rier som kom regelmessig för de stoppet opp. Var innom föden opptil 3 ganger, da de på 1 av de var sikker på at födselen var igang. Men som förstegangsfödene kunne dette stoppe opp, noe det også gjorde med min flaks. Jordmödrene mente at siden jeg allerede hadde begynt å få rier som stoppet opp trodde de det var liten sannsynlighet for at jeg ville gå til termin. Kroppen hadde allerede begynt å forberede seg. Gikk jeg over termin? jupp! Var jeg sliten? jupp! sliten av å hele tiden tro at : " nå er det på gang...!". Men den gang ei. Så når det faktisk startet denne mandagen var jeg sikker på at det ville gå over av seg selv. Richard måtte jobbe overtid og var sent hjemme mandag 21.02. Da han endelig kom hjem rundt 19.30 dro vi på butikken for å kjöpe mat. Rundt 20.00 merket jeg at jeg fikk noen gode tak i magen, men dette hadde jo lurt meg för. Så ble egentlig bare litt grinete og tenkte : " Nei, nå må du slutte.. du har plagd moren din nok de siste ukene med falske håp!". klokken 23.00 gikk jeg inn på rieteller.no og sjekket hvor hyggpig og varigheten på riene. De kom med 3-4 min mellomrom og varte i ca. 1 min. Ringte föden og fikk beskjed om å ringe senere hvis det ble verre. Siden jeg var förstegangs kunne denne fasen ta lang tid og det beste for meg var å bli hjemme. Men jeg kunne gjerne komme ned hvis jeg ville. Vannet hadde ikke gått og jeg kunne fortsatt snakke uten problemer når riene kom. Så jeg ble hjemme. klokken 01.30 vekket jeg Richard og sa at han måtte ringe for meg. Det var såpass vondt at jeg måtte holde meg fast og puste igjennom hver rie. Og nå kom de som sild i tönne. "KOM!" var beskjeden. Bestile taxi og kjörte av sted. Idet jeg gikk ut av bilen fikk jeg en skikkelig rie, pustet meg igjennom og grep tak i bildören. Taxisjåfören blir stressa på våres vegne og löper bort til inngangsdören for å få de til å åpne. Men her var det ingen og dören var låst!!!!?? Richard og sjåfören fikk begge litt panikk. Men den "födene" sa til de to herrene at da får vi gå igjennom legevaktinngangen. Ble kjört opp dit og fikk "lykke til" fra den snille taximannen. Da vi kom inn på legevakten, ser damen i resepsjonen på oss. För hun rekker å spörre sier jeg höyt : " vi skal bare en tur til föden vi!"- haha! Vi ankommer födestuen ca. kl. 02.00 og jeg får på meg ett belte som måler riene ( ctg). Etter 30 min kommer jordmoren tilbake og sjekker om jeg hadde noen åpning. Ja, 1 cm.. noe jeg hadde hatt i flere uker. Så skuffelsen var stor. Men hun ville at vi skulle väre der den natten og gi meg en morfin spröyte siden riene var tette og jeg hadde fryktelige smerter. Hun fortalte oss at hvis födselen var igang kunne jeg med denne spröyten kanskje få slappet av noen timer og hentet inn litt krefter. Spröyten ble satt kl. 03.50 og jordmoren gikk ut. 04.20, 30 minutter senere ber jeg Richard om å dra i snoren og hente jordmoren. Smertene var ikke noe bedre, faktisk verre. Hun tar en rask titt og sier : " 4 cm!!! nå kan du få epidural hvis du vil også finner vi ett rom på födestuen til deg!". Planen var å pröve å unngå epidural, men å si nei var helt uaktuelt akkurat nå. Ikke at jeg er så redd for selve epiduralen men det er kanylen jeg har helt angst for. Virkelig värt livredd for kanyler hele livet mitt. Bare tanken på at de skal sette en spröyte inn i det tynne hudlaget gjör at panikken sprer seg. Noen er redd for slanger osv. Jeg = kanyle! Diskuterte litt med Jordmoren om jeg kunne på bedövelseskrem på hånden hvor kanylen skulle settes. Det kunne jeg, men måtte da vente 1 time för de kunne sette kanyle og gi meg epidural. 1 time til med disse smertene? åh, gud! " Nei, da driter vi i det.. du får gi meg uten!". Ble helt skjelven og var nesten på gråten da hun kom tilbake. Men kanylen ble satt UTEN bedövelse og jeg ble kjempestolt over meg selv. Brutt en barriere Var vondt, men ikke så vondt som jeg hele tiden har sett for meg. 05.00 ble epiduralen satt og jeg var i himmelen!! Sa til Richard flere ganger : "dette er drömmefödsel det! kjenner ingenting... haha, der hadde jeg en rie, jöss!". Jordmor sjekket meg 07.00 og nå var det 8 cm åpning!!! Men tiden herfra gikk sakte. Slukte lystgass som vi skulle värt bestevenner. Riene var vonde og tette. Rundt 10.00, tok de vannet for å gi mer åpning og 1 time senere hadde jeg full åpning ( 10 cm). Thea var ikke helt nede i bekkenet og jeg måtte pröve mange forskjellige stilinger for å hjelpe hun ned. Dette var ikke lett, bena var helt gele pga epiduralen og 2 jordmödre og Richard måtte holde meg og hjelpe meg med å bevege meg. Fölte meg som en liten unge som ikke kunne gjöre noe selv. kl 13.10 ville de at jeg skulle begynne å pröve å presse, dette kunne hjelpe henne ned. Åh, gud som jeg presset. Var ganske deilig å endelig kunne jobbe med riene. Etter 20 min pressing og ingen spesiell fremgang sier jeg höyt : " Nei, vi driter i dette. Jeg tar keisersnitt!"- haha! hadde så vondt og var ganske så lei all mas om pressing. For hver rie vil de gjerne at du har 3 gode lange press. Og for hver gang jeg hadde en rie spurte de etter 2 press, har du rie enda Malin?" Nei!" sier jeg. "OK, da slapper du av, godt jobba!". Var så lei og ville bare dra derfra og merker at jeg lyver de rett i ansiktet : "jo, jeg kan presse mer....." sier jeg fortvilet og oppgitt og alle begynner å le. Denne samtalen fant ikke sted bare en gang, men opptil 70% av riene mine. Hvor jeg håpet at det var over, men merket at pressetrangen fortsatt var der...haha! Ble en del latter ja. Som den planleggeren jeg er liker jeg å vite hva som skjer til enhver tid. Under en av mine pauser i riene ser jeg at jordmödrene snakker sammen om "neste steg". " Hva snakker dere om? skal dere klippe meg? skal jeg få akutt keisersnitt? hva skjer nå?". " Nå skal du ha fokus på å presse du Malin, så tar vi oss av det andre her."- haha! De siste pressene var det verste, når hodet var ute og du venter på neste rie som skal få kroppen ut. Da kom urkvinnen frem i meg og jeg hylte vel som en stukken gris. Det var ekstremt smertefullt! kl. 14.00 er Thea ute 50 min. pressing. Men kunne värt mye mindre ettersom jeg startet i en tidlig fase å presse. 4150 gram og 48 cam lang. Fikk kun noen pyntesting så det var deilig slapp å bli klippet eller verste fall, jeg revnet ikke. Selv om det nesten föltes sånn. kl. 16.00 ligger jeg fortsatt i stolen og blir servert mat mens de veier og måler Thea. Den förste timen gikk til sying og ha henne på brystet mitt. Telefonen min ringer! " Hei, det er Malin! Nei, jeg kommer ikke alikevel på den kontrolltimen jeg. Sa til Richard at han skulle gi beskjed, men du skjönner jeg födte for 2 timer siden. Ja, jeg ligger på föden nå! Men jeg skal jo til en 6 ukers kontroll? Kan ikke du bare lage en time til meg og sende meg det i posten?"- haha! joda, er vel ikke alle som snakker med fastlegen 2 timer etter födsel og lager avtale for 6 ukers kontrollen? Jordmoren på barsel begynte å smile da jeg fortalte hun at timen allerede var i boks og at dette ble gjort 2 timer etter födsel. Skal ikke stå på planleggingen ihvertfall Det verste med hele födselen synes jeg faktisk var etterriene. De varer i 3-4 dager og for meg var det som å gå igjennom smertene hele tiden. Spesielt vondt var det når jeg ammet Thea, det får livmoren til å trekke seg sammen. Men i det store og det hele : Jeg ser tilbake på min födsel som en drömmefödsel Tusen takk for meg, vi sees på din baby <3 lykke til alle sammen!!
Alvasmamma Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 28. februar 2011 åja, mitt forrige nick var malin*på overtid/ höygravid.. dere vet, alle disse höydepunktene som gravid
sisten Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Hehe, du er søt:-) gratulerer med jenta :-)
Sessan <3 apriljente Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Gratulerer såå masse med prinsessa lang og tøff fødsel, men gud så koselig alt blir så fort de er ute og i armene. Lykke til framover <3
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Hehehe, måtte le litt nå ja =) Gratulerer så masse med jenta di Malin!
Lullunutu Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Gratulerer :-) Følger med på bloggen din og det er en nyyyydelig jente du har fått :-) Har sjekket den hver dag i det siste og skjønte nesten at du hadde fått :-) Kos deg masse med den lille, min tur om 23 dager (kanskje før, kanskje etterpå), ser veldig fram til det, nr. 2 her i huset :-) Stor klem ;-)
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Fantatisk skrevet, jeg både ler og griner her ) Gratulerer så mye med jenta di, høres ut som du virkelig gjorde en god jobb ))
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Måtte sjekke bloggen din igjen, og guuuud for ei NYDELIG jente dere har fått!!! Helt fantastisk skjønn!!!
Oktobergutt2010:) Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Gratulerer så masse!! Jeg snakket også med legen kun kort tid etter fødselen siden jeg hadde en time hos henne samme dag Ellers kan jeg jo si at etter rier ikke er vanlig hos førstegangsfødende, så 98% slipper unna den delen - så ingen grunn til panikk for dere andre :-))
Alvasmamma Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2011 så hyggelig at dere fölger med på bloggen koselig!! 23 dager igjen... weeeeee det er jo ikke lenge! spennende å bli 2 barnsmamma! Tusen takk for det, jeg synes jo selvfölgelig hun er verdens vakreste <3
lykkelig fødeklar*aprilspire Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 gratulerer så masse med jenta=) hun var utrolig nydelig=) jeg har tittet innom bloggen din flere ganger i håp om nyheter, og endelig kom de=) veldig morsomt å lese:)
Alvasmamma Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 28. februar 2011 ja, til dere alle: man får smertestillende altså hörtes kanskje ekstremt ut så hvis dere får etterrier er det hjelp å få! hehe!
Alvasmamma Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2011 så hyggelig at du fölger med tenkte å skrive litt om barseloppholdet i morgen masse lykke til!!! bare å glede seg!!!
Tulla med tre små Skrevet 1. mars 2011 #15 Skrevet 1. mars 2011 Gratulerer!!!! Måtte flire godt da jeg leste fødselshistorien din! Fikk meg til å innse at mine egne fødsler er "piece of cake" i forhold! Også over 4 kg da, men bare 48 cm lang!! Skikkelig liten sumobryter du klarte å klemme ut der! Snuppa mi var også 48 cm, men hun var bare 3 kg... Brukte sånn ca 2 pressrier og ett og et halvt minutt på å klemme henne ut, 16 dager før termin... Hvor finner jeg bloggen din? Fikk utrolig lyst å lese mer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå