Gå til innhold

Når kontakte lege/jordmor + spørsmål om oppfølging ved tidligere konsiering

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette spørsmålet er sikkert stilt 1000 ganger før, men googelsøk ga meg for mange treff til at jeg fant ut noe konkret.

Er 6+1 i dag og har skjønt at det er vanlig å gå til første legekontroll mellom uke 8 og 12? Jeg har lyst til å gå til jordmor også, men må jeg da vente til jeg har vært hos legen og få en henvisning? Eller ringer jeg jordmor direkte? Når skal jeg evt ringe? Vil jeg bli oppfatta som litt vel tidlig ute om jeg ringer allerede nå?

Jeg blei konisert for snart tre år siden og håper i den anledning at jeg får litt tettere oppfølging. Gynekologen min nevnte også dette da jeg var inne sist. Noen som vet noe om hva denne oppfølgingen innebærer? Innvendig UL? Fra uke?

Takk for svar!

Fortsetter under...

Konisering er fjerning av litt av livmortappen etter at de fant celleforandringer.

Spørsmålene i det første innlegget mitt var forøvrig uavhengig av hverandre.

jeg har akkurat de samme spørsmålene hihi jeg hadde en venninne som var på sånn innvendig UL og jeg tror det var i uke 7 el sånn. jeg tror jeg skal ringe de og høre om å gjøre det samme. for da kan de liksom se at ting er i orden og at det er noe der :-) hva tenker du?

Hei. Jeg ble konsiert for 2.5 år siden og fødte en sønn for 7 mnd siden, er nå på vei igjen (7-8 uker). jeg blir fulgt litt extra opp hos gyn med ultralyd. Min første var for en uke siden, så i uke 9-10, deretter 12-13 og så en gang eller 2 etter den ordinære ul. Dette er også fordi jeg mistet i ma uke 14 før jeg fødte sist. Fikk beskjed om at sjansen for abort eller prematur fødsel etter konsiering var ganske liten. Jeg fødte ca 1,5 uker før tiden. Jeg bruker også å slite veldig med myyye og harde kynnere fra ganske tidlig i sv.skapet, dette kan påvirke livmorhalsen, det er også grunnen til så mange ul for å følge med at ikke livmorhalsen gir etter. Så du kan bare slappe av og nyte sv.skapet for det kommer helt sikkertt til å gå fint. Klem fra meg.

Hei !

Jeg også sitter med mange spørsmål :S Jeg ble konisert i desember 2010, og har veldig lite igjen av livmorhalsen. Var inne på tidlig UL for en uke siden...da var jeg 6 + 4...og var så heldig å høre tydelig hjertelyd :):)

(jeg fikk tidlig UL siden jeg ikke har rukket å komme inn til første sjekk etter koniseringen.)

Men etter denne UL´en forrige uke har jeg vært hos fastlegen min ( og sutret litt ). Jeg ble veldig usikker på hva som skal skjer videre. For da jeg var på UL så ikke tydelig hvor lang livmorhalsen er "innvendig"...de bare gjetta litt, og sa dette gikk sikkert bra...

og det var ikke egentlig godt nok svar for meg siden jeg har mistet før...så jeg sa til fastlegen min at jeg gjerne ville vite sikkert at jeg ikke trenger "strikk"...så jeg skal inn igjen mellom uke 10 og 12...

Kan være jeg er litt hysterisk..men jeg vil jo ikke miste, for så å få beskjed om at jeg burde hatt strikk....

eller?

:P

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...