EgG Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Vi prøver å spise det samme her i huset siden jenta vår ikke liker middagsglass. men nå begynner fantasien min å ta slutt. Kjøttkake, fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, gryterett (ikke med ris for det liker hun ikke) Spaghetti, fiskepudding, grillet kylling, pølser med potetmos. Ja, det er vel det det går i. Hva gir dere?
Gjest Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Gratinert fisk i folie med potet og saus. Grønnsaker og kjøttboller til henne og noe stekt og krydret kjøtt til dere. Kjøttsupper, fiskesupper, kyllingsupper. Om du koker litt grønnsaker på siden kan du bruke dette til jenta. Hjemmelaget potetmos og morrpølse. Jummi!!
det er berre mordi Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 All of the above + pølsegrateng, kjøttkaker, paier, kokt fisk, stekt fisk, fårikål, indisk, kinesisk.. Jenta mi liker alt unntatt bananer, så kjør på med det samme som dere spiser:)
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2011 Ja, vi prøver å gi det samme, men f.eks. taco, pizza ol er ikke helt passende for jenta. Og fantasien min begynne å ta slutt! :-) Er en smule lei av barnevennlig mat.
det er berre mordi Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Hjemmelaget pizza har min fått siden hun var rundt året. De frysepizzaene er gjerne litt salte, men hjemmelagde er gullegode:) Styrer unna jalapenos og diverse, men ellers - kjør på
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Vesla spiser alt, absolutt alt, som vi spiser, og det har hun gjort siden 11-12 mnds alder. Og ja, det inkluderer taco (tar av litt kjøttdeig og krydrer med mindre krydder til henne siden det er så salt), indisk, pizza, salat, biff osv. Hun er heldigvis glad i å smake på mat, så det er enkelt å venne henne til nye smaker. Er jo ikke så lett dersom barnet er skeptisk til å smake på ting. Det er jo ikke alt som er like enkelt å spise for henne, så det blir på hennes premisser, men det er alltid noe med alle middager som hun spiser. Om din ikke liker ris, så er det jo ikke noe i veien for at dere kan ha ris og kylling med salat likevel. Hun kan spise kyllingen, tomat, paprika, mais osv, hun må jo ikke spise risen ;-) Vi er en familie på 6 stykker, og det er få måltider hvor absolutt alle liker alt. Jeg kan jo ikke holde på å ekskludere mat som inneholder noe en i familien ikke liker, da ville det ikke blitt mye igjen, hehe... Lag maten, legg på fatet hennes, og så ser du hva hun spiser av det. Vi kal ha tandoori-kylling i dag, med grønnsaker til, og da vet jeg at f.eks 8 åringen bare vil ha ris, saus og grønnsaker, 6 åringen ris, kylling og saus, og kun gulerøttene av grønnsakene, 3,5 åringen vil bare ha kylling i saus og grønnsaker, ikke ris, og vesla vil ha alt utenom blomkål. Så alle spiser, men ingen spiser alt. Det fungerer helt fint :-)
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2011 Ja, du har nok rett. Det er ikke slik at hun må spise alt, men jenta mi har bare 6tenner så jeg tenker at det er ikke alt som er like lett å spise heller. Men det er mulig jeg tar feil...
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2011 Hvor gammel er barnet ditt da? Tror ikke jenta mi får til å spise det, men det er mulig jeg undervurderer henne...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Pai med ost og skinke, lapskaus, lys kjøttsuppe, ovnsbakt fisk, gryterett, taco, pasta med kjøttdeig og tomatsaus, osv. Det med å "like" opplever jeg forresten går i bølgedaler. Selv om jenta di ikke spiser ris nå, ville jeg bare fortsatt å lage og servere det, for min erfaring er at plutselig så snur det. Vi spiser omtrent akkurat det samme som før vi fikk barn. Hverken jeg eller mannen er noe glad i såkalt "barnevennelig" mat som pølser, fiskeboller, spaghetti osv, så det blir ikke servert hos oss.
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2011 Hvor gammel er barnet ditt da? Det er sikkert mye mer hun både kan spise og som hun syntes hadde vært godt, men jeg vet ikke hva. Jeg har gått tom for ideer...
det er berre mordi Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Lille søte spetakkelet mitt er 16 mnd, men har spist det samme som resten av oss siden hun var ca ett år. Da hadde hun bare 8 tenner også
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. februar 2011 #12 Skrevet 28. februar 2011 Du skal ikke undervurdere gommene ;-) Min hadde heller ikke mer enn 6 tenner når hun var 1 år, og mellomste gutten min hadde bare så vidt fått igjennom den første tannen sin når han var 1 år. De spiste likevel vår mat hele tiden da. Gi det et forsøk du :-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 Masse idèer her da. Her spiser barnet det samme som oss ink taco. Da spiser hun mais, salat, og så har jeg som regel noen suppeboller eller liknende. Ellers kan det slumpe til at hun får litt middagsglass på siden. Det syns jeg du skal prøve også, så slipper du å gå helt tom for idèer.
X10ne Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 Har du prøvd indisk? Jenta her ser ut til å synes at det er godt og spennende i hvert fall. Server nan-brød hvis hun ikke liker ris.
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2011 Hva slags indisk mat da? Indisk gryte fra Toro eller lager dere selv?
Tremo Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Mini her spiser spiser omtrent alt det over. Her om dagen spiste han store biter med kokt, mørt svinekjøtt. Spiser også hjemmelaget pizza: nevner spesielt disse tingene, siden de jo krever litt styrke for å bite over, og han er snart 14 mnd men har bare 2,5 tenner i underkjeven, så det er bare å prøve det meste;)
Galathea73 Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Hos oss gikk det seg til da det kom flere tenner, hun hadde bare 4 tenne som ettåring, men nå er hun 15 mnd og har 9 tenner. Hun spiser ikke alltid store mengder av vår middag, men smaker alltid på, er glad i kokte og stekte grønnsaker, pasta, ris og nudler. Gjett om jeg ble overraska da vi oppdaga at hun elsker sushi! Og sjømatwok med nudler, grønnsaker, laks og scampi. På søndagen hadde vi en tomatbasert torskegryte med masse forskjellige grønnsaker og safran, den gikk ned på høykant :-) Min erfaring er at varianter av fisk/fiskemat (stekt, kokt, gratinert, wok, gryteretter) er populært.
EgG Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 1. mars 2011 Dere får det til å høres å enkelt ut! :-) Har dere annen mat på lur hvis barnet ikke vil ha den nye middagen da eller? Her i huset er middagsmat på glass uaktuelt, så da må jeg i tilfelle lage noe ekstra til henne...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #19 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har alltid litt suppeboller, mais, tomat og diverse på lur om maten ikke skule falle i smak. Så kan hun plukke selv. Dette er ting jeg vet går ned. Så det er lurt. Jeg har også middagsglass på luringa da, for det er så kjekt å ha med seg om man skal ut,eller om det rett og slett ikke klaffer med middagen en dag. Hvorfor er det ike aktuelt med glass? Ingenting galt i å gi glass. Vet av flere som bare har fått det jeg, og vi brukte det en god del da hun var yngre. Ellers ville jeg begrenset bruken av toro altså. Det inneholder veldig mye salt, og smaksforsterkere. Vil man at ungene skal like mye forskjellig smak har jeg personlig tro på å la dem smake ting i ren form. Altså at man lar dem plukke selv, dele opp grønnsager, fisk og kjøtt og legge foran dem. Det trigger både sult og lyst til å smake tror jeg. Moser du maten? Eller spiser hun biter selv? Ellers er laks bakt i stekovnen, frosne grønnsaker som erter, gulrøtter og brokkoli, blandet med litt potetmos en slager her i gården. Enkelt, friskt og noe hele familien kan like om man har flere barn.
EgG Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #20 Skrevet 1. mars 2011 Glass er ikke aktuelt fordi snuppa rett og slett nekter å spise det. :-/ Jeg prøver å begrense posemat, men akkurat nå er situasjonen sånn at maten enten skal være totalt moset eller i biter som hun kan ta selv. Føler dette begrenser utvalget av middager...
X10ne Skrevet 1. mars 2011 #21 Skrevet 1. mars 2011 Satser på hjemmelaget når vi har god tid og ferdiglaget på glass når vi har dårlig tid :-) De ferdiglagde sausene har nok mye salt i seg da, så prøver å begrense det. Men jenta vår er veldig glad i ris da, så det blir mest ris med littegrann saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå