husmus &2 Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Her sliter vi med fantasien i matveien, jeg er fast bestemt på å trappe ned på disse (forferdelige) middagsglassene, og synes i tillegg hun får for mye grøt. Jeg trenger ideer til mellommåltider og retter
Hanna30 Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Min er 8 måneder, og jeg gir ham mye av det vi selv spiser. Har vi koteletter/kjøttkaker/laks/torsk eller hva det måtte være med grønnsaker til, så tar jeg av en bit til ham som jeg koker uten salt, og så koker jeg grønnsakene uten salt. Blander sammen, har i litt pepper eller tabasko og urter og smør/olje og mikser det i blenderen. Blir det mye fryser jeg ned og har til et måltid senere også. Gir ham også wokretter (tar av til ham før jeg har i saus) og mikser med nudler eller ris. Pølse med stappe får han, ja, egentlig det meste vi spiser selv. Til mellommåltid er en avokado eller en banan lettvint. Bare ta en hel banan eller avokado og skrap av med skjea og gi. Annen frukt tar jeg i blenderen først. Tenk over hva dere selv skal ha til middag i dag, hun kan sikkert spise iallefall noe av det? Så bare ta av det hun kan spise og mos det:) Gjerne med krydder. Jeg prøver iallefall å venne min til smakene vi bruker til hverdags, så han får masse krydder (unngår salt og sukker bare). Tror vi tenker litt for vanskelig noen ganger, at de treger "babymat". Men egentlig er det ganske lett!
Hanna30 Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Bruker forresten å ta med noe av vannet jeg har kokt kjøttet eller grønsakene i når jeg blander det, hvis ikke blir det fort tørt. Gir du brødskive da? Da kan man jo variere med masse forskjellig pålegg, så det ikke blir så ensformig kost!
Gjest Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Mini her i huset elsker fiskeboller i hvit saus (saus laget på morsmelk eller erstatning). Dette lager jeg spesielt til henne og fryser ned i porsjoner. Pannekaker er også en stor hit (laget av 1 egg, hvetemel og morsmelk eller erstatning). Skjær pannekaken i biter, og la barnet prøve å spise biter selv. Brødskive er også populært. Kylling og ris lagde jeg i forrige uke. Etter at maten er ferdig laget koker jeg babyens litt lenger slik at kyllingen blir helt most sammen med risen. I tillegg putter jeg alltid i noen grønnsaker som blir kokt og most sammen med middagen.
kom-som-bestilt Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har (nesten) alltid litt ferdig kokt potet/grønnsaker i kj skapet (koker mye med vilje) så det alltid går greit å lage "baby mat" av det vi skal ha. I dag var det suppe. Litt vanskelig for min på 10 mnd å slurpe, men varmet opp et par poteter (i biter) og helte suppe over og moset med stavmikser. Han ropte etter mer hele tiden Gjør som de andre overnfor, når jeg skal sile av grønnsaksvannet så sparer jeg litt i en egen beholder til å røre i maten (vitaminrikt!) Tror babyfeeder (til frukt) og stavmixer er de mest brukte kj ustyret hos oss per nå.. Og ja, har babyglass i skuffa i tilfelle,- noen ganger klarer jeg ikke tenkte praktisk! Hvordan gjøre f eks taco baby vennlig til en med bare to tenner nede??
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Jeg har i det siste gitt noe til lunsj som har fallt godt i smak hos jenta mi ihvertfall. Jeg gir babyyoughurt (enten sånn småfolk mellommåltid med banan og havregryn, eller glass fra hipp eller nestle). Å så tilsetter jeg en god dæsj med havregryn, så blir det som godmorgenyoughurt - skikkelig poppis her ihvertfall! Og veldig næringsrikt og mettende:) Du kan sikkert snart begynne med vanlig youghurt også... Jenta mi er bare 9 mnd, så venter litt med det enda...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå