Ella_Bella_Snupperella Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Begynte å lure på dette idag da jeg har fått tilbud om jobb og skal begynne med det etter barselukene. Skal ha hjemmekontor med møter på rådhuset (skal jobbe for kommunen). Blir først bare en dag i uken i 6 uker, så etterhvert en 50% stilling (ca. 1 full dag og 3 halve dager/kvelder). Pappa tar en dag pappaperm på min fulle arbeidsdag. Ammet sønnen min fullt i 10 mnd og morgen/kveld til han var 15mnd og han var flaskenekter! Tenker å gjøre likedan nå men må jo selvsagt se hva hun vil. Har skjønt at jeg som kommunalansatt vil ha krav på inntil 2 timer ammefri hver dag... Men så blir jeg usikker: - Kan jeg ha det selv med redusert stillingsprosent (altså ikke 100%)? - Har jeg krav på det selv med hjemmekontor? Dvs jeg får lett amme når jeg trenger det, men kan jeg krever å "jobbe" færre timer, eller må jeg ta en pause, amme og deretter jobbe "full" antall timer? - Den fulle arbeidsdagen blir nok på rådhuset og rundt om med møter... Der vil jeg ha behov for ammefri - og kanskje mer enn 2 timer i starten (avhengig av hvor lenge hun bruker på å amme). Kan man spare opp ammefri og ta mer på den lange dagen jeg blir hjemmefra om behovet er der, og mindre de halve dagene da jeg likevel er hjemme? Tenkte å stille spm til dere her inne - kan jo hende noen vet svarene eller kan fortelle meg hvor jeg kan finne dem! Takker for alle svar!
Canari Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Det er "inntil" to timer om dagen man kan ha ammefri. Dvs maks to timer, og kun ved behov. Trenger man mindre eller ikke ammefri en dag, har man heller ikke krav på det. Dvs du vil neppe ha krav på ammefri de korte dagene dine, men sannsynligvis på den lengste, dersom du må amme i arbeidstiden. To timer bør da holde i massevis, men spørs jo hvor gammel barnet ditt er, og om det MÅ ammes i lunsjen. De fleste velger å komme litt senere på jobb for å rekke amming om morgenen, samt drar litt tidligere fra jobb for å amme i tre-fire-tiden. Ellers har jeg også opplevd at far kommer med barnet til jobben til "lunsjamming" når han har permisjon.
MissVaiper Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Man har krav på minst 1 time ammefri jfr arbeidsmiljloven. Men det betyr ikke at det er betalt fri. Videre må man se på tariffavtalen som jobben din har. Hvis du er med i et forbund kan du ta kontakt med din tillitsvalgte, ellers kan du og ta kontakt med verneombudet på jobben din for å høre hvilke rettigheter du har. Tror ellers du må sette opp når du har fri sammen med din arbeidsgiver. Vær obs på at arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon fra lege eller helsesøster på at du faktisk ammer.
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2011 På tidligste tidspunkt vil jeg jo ha en baby på bare 6-12 uker når jeg skal jobbe en dag i uken. Da vil det være behov for mer enn amming om morgen og ettermiddagen om hun har 2-3 timers intervaller... Og iregnet reisetid blir det ikke tid til mer enn to turer hjem... Men regner med vi finner ut av det! Og de korte dagene har jeg jo strengt tatt ikke behov for ammefri om jeg er hjemme - men det blir jo en lengre arbeidsdag enn om jeg ikke hatt hjemmekontor og krav på å reise hjem! Takk for svar!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2011 Det skulle gå fint an å få takk i fra helsesøster/lege! Og det blir jobb i kommunen som har tariffavtale som stadfester inntil 2 timer ammefri. Men det står ingenting om den praktisk løsningen av dette og hvilke krav man som sagt har med hjemmekontor og bare halv stilling! Men det er nok en tillitsvalgt tilknyttet kommunen jeg kan spørre ja! Takk for tipset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå